Connexxion-bus

SP strijdt tegen schrappen buslijnen

Als het aan de SP-fractie in Noord-Holland ligt, worden geschrapte buslijnen en opgeheven bushaltes weer teruggebracht. Niet alleen bedreigt dit de bereikbaarheid van kleine steden en dorpen, maar vaak worden geschrapte buslijnen opgevangen door buurtbussen met vrijwilligers. Dat is verdringing van betaald werk en moet worden voorkomen.

Dat schrijft de politieke partij in haar verkiezingsprogramma voor de Provinciale Staten-verkiezingen. De partij wil inzetten op meer openbaar vervoer boven nieuw asfalt, lightrailverbindingen waar dit mogelijk is en op enkele plekken dubbel spoor om het spoorwegnet op te waarderen.

“Tot nu toe heeft het provinciebestuur er steeds voor gekozen om het autoverkeer rijkelijk te faciliteren. Voor een stuk asfalt lijkt altijd wel plek en altijd wel geld. Dat, terwijl de visie van vraagsturing ervoor heeft gezorgd dat er een kaalslag is opgetreden in het openbaar (bus)vervoer.”

Plannen

De SP heeft dus verschillende plannen voor het openbaar vervoer in de provincie. Behalve het anders indelen van het budget, mogen er geen tariefsverhogingen worden doorgevoerd in het OV. Zelfs niet tijdens de spitsuren. Sterker nog, de SP zou graag zien dat het openbaar vervoer gratis wordt voor mensen met een laag inkomen. Daarnaast pleit de partij voor een onderzoek naar het oprichten van een eigen provinciaal openbaar vervoerbedrijf.

Tegelijkertijd wil de SP eisen dat zorg- en onderwijsinstellingen, bedrijventerreinen en locaties met een welzijnskarakter altijd goed bereikbaar blijven. Zorginstellingen mogen niet meer dan 300 meter verwijderd zijn van een OV-voorziening. Het is niet voor het eerst dat de SP in opstand komt tegen de afstand tot OV-haltes. De SP in Hilversum klaagt bijvoorbeeld al langer over het voornemen in het Programma van Eisen van de concessie Gooi- en Vechtstreek dat er alleen nog een bushalte in een wijk komt als de afstand tot het OV-knooppunt meer dan 10 minuten fietsen is.

Alternatief vervoer

Deze lokale fractie is ook geen voorstander van de alternatieven die nu vaak door de provincie worden gezocht voor het traditionele OV. “Alternatief vervoer zoals de fiets, de WMO-taxi of een vrijwilligersbus, kan de functies van de buslijnen niet vervangen”, schrijft de SP.

“Als je in Kerkelanden woont en op station CS een bepaalde trein wil halen, weet je welke bus te nemen om hem op tijd te halen. Met de WMO-taxi moet je rekening houden met een kwartier voor en een kwartier na je tijd dat de taxi kan komen. Bovendien kan hij nog overal heen voordat je op het station wordt afgezet. Vergeet die trein dan maar.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “SP strijdt tegen schrappen buslijnen”

kees boer|06.02.19|17:33

Goed dat de SP een vuist maakt,het is een schande dat het dorp Ankeveen helemaal geen [buurt] bus heeft

Herman Hoorweg|06.02.19|22:44

Belachelijk om buslijnen in het gooi in te krimpen
Neem huizen en Blaricum bijvank en de nieuwe wijken Blaricum Floris v dreef moeten openbaar vervoer hebben
De nieuwe wijken moeten goede verbinding houden/krijgen vanaf Blaricum carpoolstrook – Huizen richting station Naarden-Busum
Verbinding nodig voor treinen richting Schiphol.
R-Net zou in de relatie Almere – Nieuwe wijk bij de stichtse burg haltes moeten krijgen voor de nieuwe bewoners- Blaricum carpoolstrook -Laren/Eemnes-Utrecht Uithof

Herman Hoorweg|06.02.19|22:52

In plaats van bezuinigen zorgen voor goed verbinding
Buslijn Blaricumcarpool strook- richting Floris v dreef nieuwe wijk aansluiting geven naar Huizen; Naar station Naarden-Bussum belangrijk
Buslijn Almere- nieuwe wijk Blaricum stichtsebrug-Blaricumcarpool-Laren/Eemnes-Utrecht Uithof aanluitinf

Herman Hoorweg|06.02.19|23:00

Lijnen uitbreiden in plaats van snijden
Bijvoorbeeld gooi Blaricum carpoolstrook via nieuwe wijk naar huizen en vervolgens naar station Naarden-Bussum
Verbinding Almere-Blaricum coorpoolstrook-Laren/Eemnes-Utrecht Uithof

Herman Hoorweg|07.02.19|12:44

Er dient ook samen te werken met provincies; buslijn Almere – Huizen-Eemnes-Utrecht Uithof kent 3 provincies nu Flevoland /Noord-Holland-Utrecht
Bussen waren tjokvol is goedkoper nl 1x opstaptarief i.p.v. 3 x Huizen vervolgens NsHilversum, daarna Utrecht per enkele reis
Verbinding is sneller door minder wachten bij overstappen
Provincies samen betalen Levert goedkoper product .

John Van Het Einde|12.02.19|11:27

Er komen verkiezingen aan zeker???

John Van Het Einde|12.02.19|11:28

Er komen verkiezingen aan zeker??

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.