Connexxion-bus

Deel OV-subsidie Gooi en Vechtstreek wellicht niet voor concessiehouder

De beschikbare exploitatiesubsidie voor de concessie Gooi en Vechtstreek moet ook alternatieve vormen van vervoer en last mile-oplossingen bekostigen. Maar er is geen garantie dat de vervoerder die de busconcessie gegund krijgt dit vervoer mag verzorgen. De nieuwe vervoerder moet het gedogen als de provincie Noord-Holland besluit dit buiten de concessie om te regelen – zelfs als dit vervoer in de plaats komt van bestaande buslijnen.

Dat blijkt uit de Nota van Uitgangspunten voor de nieuwe concessie, die de provincie Noord-Holland op TenderNed heeft gepubliceerd. De provinciale bijdrage voor het OV zal uitkomen op circa tien miljoen per jaar. Dat is vergelijkbaar met het bedrag dat de provincie nu beschikbaar heeft voor het OV in de provincie. Maar in de nieuwe concessie is dus niet langer zeker dat dit bedrag volledig gebruikt kan worden door de vervoerder die in 2020 de concessie gegund krijgt.

Ander netwerk

De provincie wil toe naar een netwerk met een sterk buslijnennet, waarin de lijnen gestroomlijnd zijn en de bussen frequent rijden. Die bussen rijden direct en stoppen bij voorkeur alleen op multimodale knooppunten, waar reizigers bijvoorbeeld met de fiets naartoe kunnen rijden. Alleen als het langer dan tien minuten fietsen is om op zo’n knooppunt te komen, hoeft aan reizigers alternatief vervoer geboden te worden.

Noord-Holland denkt dan bijvoorbeeld aan deelfietsen, dorpsdeelauto’s of liften. Maar dit hoeft de OV-vervoerder niet op te pakken, denkt de provincie. “Het kan voor de hand liggen dergelijke alternatieven zoveel mogelijk binnen de concessie te verwezenlijken. Maar dit is geen exclusief recht voor de vervoerder. De provincie kan ook besluiten om aanvullende diensten buiten de OV- concessie vorm te geven. Dit dient de vervoerder te gedogen. Ook als dit als vervanging van bestaande buslijnen dient”, schrijft de provincie.

Aanvullend vervoer

De concessie start halverwege 2021, maar de provincie verwacht niet onmiddellijk een aanzienlijke wijziging in het OV-netwerk. De concessie zal namelijk worden ingedeeld in drie periodes. Tot de oplevering van de busbaan in ’t Gooi tussen Huizen en Hilversum in 2022 kan het openbaar vervoersnetwerk grotendeels hetzelfde blijven als nu het geval is. Alleen bij beperkte vraag is het toegestaan om lijnen te laten vervallen. In dat geval moet de frequentie op andere delen van het netwerk wel omhoog.

Maar voor de periode vanaf 2022 moet een vervoerder een heel nieuw netwerk en een nieuwe dienstregeling aanbieden, die goed aansluit op de nieuwe HOV-busbaan. De provincie zet vanaf dat moment in op snelle, gestroomlijnde buslijnen die worden aangevuld met voorzieningen voor de first en last mile. Tussen 2026 en 2029 zal opnieuw worden gekeken of er aanleiding is om het netwerk aan te passen, bijvoorbeeld vanwege nieuwe ontwikkelingen.

Deur-tot-deurreis

Voorzieningen voor een goede deur-tot-deurreis zijn dus heel belangrijk voor de provincie, maar dit hoeft niet binnen de concessie te worden geregeld. “Het kan zijn dat een deel van de OV-middelen in periode 2 en 3 buiten de concessie wordt ingezet voor andere vormen van vervoer of mobiliteit, om zo de totale deur-tot-deur-reis en daarmee het OV in zijn geheel te versterken”, aldus de concessieverlener.

De provincie belooft in het Programma van Eisen een berekening te maken, die moet uitwijzen of het huidige budget voldoende is voor het gewenste voorzieningenniveau. Als blijkt dat er extra geld nodig is, heeft de provincie drie mogelijkheden voor extra geld. Uit andere provinciale middelen kan de bijdrage worden verhoogd, het OV-aanbod kan verminderd worden of de tarieven voor reizigers gaan omhoog. Ook een combinatie van die drie is mogelijk.

Indeling concessie

De vervoerder die de concessie wint, krijgt het recht om openbaar vervoer te verzorgen in de gemeenten Hilversum, Wijdemeren, Gooise Meren, Blaricum, Huizen, Laren en Weesp. Nu is Connexxion hier verantwoordelijk voor het OV. In de regio ligt de nadruk op de spoorlijn en R-netlijn 320. Vervoersanalyses hebben namelijk uitgewezen dat deze lijnen de ruggengraat van het vervoer zijn en dat het overgrote deel van de inwoners in deze streek op 10 minuten fietsafstand woont.

Het grootste deel van de OV-reizigers neemt dus ook de fiets naar een NS-halte of een overstappunt. Sowieso is het grootste deel van de busreizigers jonger dan 27. Slechts 8 procent bestaat uit ouderen en zij reizen vooral in de steden. Daarom heeft de provincie besloten om in Gooi- en Vechtstreek in te zetten op een direct en hoogfrequent buslijnennet.

Verlenging concessie

De nieuwe concessie krijgt een duur van 8,5 jaar, met een optie op verlenging. Nu start de concessie nog in de zomer, maar door de aangepaste duur zal de concessie eindigen in december. Op die manier komt de nieuwe startdatum overeen met de gewijzigde dienstregelingen van NS en omringende vervoerders. Als blijkt dat kleine concessies niet houdbaar zijn, kan dan bovendien besloten worden om de concessie bij elkaar te voegen. Voor verlenging kan ook gekozen worden als dat positief is voor het afschrijven van zero emissie-materieel.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Deel OV-subsidie Gooi en Vechtstreek wellicht niet voor concessiehouder”

kees boer|18.02.19|22:33

Diep betreurenswaardig is Dat Ankeveen totaal niet bediend wordt zelfs niet met een buurtbus en Vreeland ook nauwelijks en bij komst van de HOV busbaan zou er ter hoogte van Eemnes een kruisinghalte moeten komen wat ook in Numansdorp is bij de A 29

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.