De Movitas van Tribus (foto: Tribus)

‘Movitas mooie aanvulling op huidige busaanbod’

Busvervoerders vereisen steeds vaker dat het materieel zero emissie, stil en ook nog eens wendbaar en comfortabel is. Om aan die vraag te voldoen, heeft Tribus gewerkt aan de Movitas. Dit is een midibus die op elektriciteit rijdt en te verkrijgen is in meerdere varianten met lengtes van 8,2 tot 10,45 meter.

Bijzonder aan de Movitas is dat Tribus bij de ontwikkeling van dit nieuwe voertuig is uitgegaan van een elektrische bus. Dit heeft geleid tot een bus die heel anders is geconstrueerd dan wanneer een dieselbus als uitgangspunt wordt genomen waaraan aanpassingen en versterkingen worden gedaan om elektrisch rijden mogelijk te maken. “We hebben daardoor veel lichter kunnen construeren”, aldus Herman Rigterink, director technology bij Tribus.

Grote vervoerscapaciteit

Die afwijkende insteek heeft er uiteindelijk onder meer toe geleid dat de assen helemaal naar buiten gebracht zijn. Dit zorgt voor een volledig vlakke, lage vloer. Daardoor heeft de Movitas geen wielkuipen en dit biedt meer ruimte voor reizigers om te staan en een vergrote vervoerscapaciteit. Verder worden in deze bus de accu’s in de vloer geplaatst, is het voertuig uitgerust met vloerverwarming en stoelverwarming en is dubbelglas gebruikt.

Al die maatregelen zijn genomen met het doel om de actieradius te verhogen. “Door zaken te combineren hoeft de warmtepomp minder hoog ingesteld te worden en kan de energie efficiënter gebruikt worden”, legt Rigterink uit. De precieze actieradius van de Movitas is afhankelijk van de keuze van de vervoerder. De bus is namelijk ontworpen voor zowel depot charging als fast charging.

Bij fast charging kan tussendoor worden bijgeladen, bij depot charging kunnen extra batterijen worden toegevoegd in de vloer en indien gewenst op het dak. “In theorie kunnen we dan meer dan 300 kilometer rijden – dat is afhankelijk van de wens van de vervoerder.” Uiteindelijk zal Tribus niet alleen de bus leveren, maar ook samenwerken met de bedrijven die de laadinfrastructuur installeren en de software leveren.

Duurzame mobiliteit

Tribus heeft al ruim een jaar gewerkt aan die nieuwe bus, die in de tweede helft van dit jaar gepresenteerd zal worden aan de markt. “We zien dat er grote veranderingen aankomen”, vertelt Rigterink. Dan gaat het bijvoorbeeld om het uitvoeren van het openbaar vervoer op een milieuvriendelijke manier. “Dat we overstappen op duurzame mobiliteit is onvermijdelijk. Dus als je het goede product hebt, liggen hier heel veel kansen om te scoren.”

Daarbij is de bus juist optimaal voor binnensteden, stelt de directeur. In Nederland zijn er steeds meer gemeenten die overwegen hun binnenstad op slot te gooien voor dieselmotoren, zoals Utrecht. “Daar zou dit concept heel goed passen. De Movitas is milieuvriendelijk, enorm stil en ook heel wendbaar. Er is dus minder geluidsoverlast of CO2-uitstoot voor omwonenden.”

Midibus

Volgens Rigterink bestaat er in de sector juist behoefte aan een midibus, die geleverd kan worden met compacte lengtematen. Deze Movitas vult daarom een gat op in de markt tussen de huidige minibussen a 7 meter en de 12 meter-bussen. “Met de Movitas kun je in een krappe en drukke binnenstad veel beter uit de voeten. Wij denken dat er bij vervoerders behoefte is aan kleiner materieel, maar wel met een heel goede vervoerscapaciteit.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Movitas mooie aanvulling op huidige busaanbod’”

Wiebe Goossen|05.03.19|15:40

M.I. een heel goede ontwikkeling die ook kostenverlagend kan werken. Die kleinere bussen kunnen een uitkomst zijn voor ‘zwakkere’ lijnen of lijnen met een niet de ganse dag ‘grote vervoersvraag’.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.