Mercedes-Benz eCitaro

Mercedes-Benz eCitaro bewijst zich in dagelijkse operatie

De introductie van de elektrische bussen van Mercedes-Benz in de Duitse steden Hamburg en Heidelberg is succesvol verlopen. Volgens de busfabrikant zijn er nog geen kinderziektes opgemerkt in de eerste weken waarin de bussen hebben gereden. Ook vervoerders in andere Europese landen krijgen de komende tijd de kans om kennis te maken met de nieuwe elektrische bus.

Eerst zijn partners van Luxemburg, Frankrijk en Polen aan de beurt; volgende maand zullen Nederlandse vervoerders ook die kans krijgen. Op die manier kunnen vervoerders zelf de capaciteiten van de bus ervaren en zien of deze bussen kunnen worden opgenomen in de dagelijkse operatie.

Testen

De eCitaro’s die de komende tijd getest mogen worden in de verschillende Europese steden, zijn uitgerust met tien batterijpakketten met een totale capaciteit van 243 kilowattuur. Dit geeft vervoerders de kans om in de praktijk te ondervinden wat de maximale actieradius van het elektrische voertuig is. Daimler heeft de bus zodanig ontwikkeld dat het koelen en verwarmen van het voertuig zo min mogelijk energie kost.

De elektrische eCitaro is nu in serieproductie in de Daimler-fabriek in Mannheim. Elektrische bussen zijn belangrijk voor het verbeteren van de luchtkwaliteit in grote steden. Maar het blijkt voor veel Europese vervoerders wel een uitdaging om de omslag te maken van diesel naar elektrisch. Het kost namelijk niet alleen een hoop geld, maar ook veel tijd om de juiste bussen te kiezen en de infrastructuur aan te leggen. Nederland loopt op dit gebied voorop.

Vervoerder rnv

Begin januari werden de eCitaro’s geleverd aan vervoerder Rhein-Neckar-Verkehr (rnv), die hiermee ging rijden in Mannheim en Heidelberg. Deze drie bussen moeten dagelijks ongeveer 200 kilometer afleggen. Daarbij heeft de fabrikant de vervoerder ondersteund in het proces om te elektrificeren. “Onze elektrische bus moet de operationele veiligheid, voldoende beschikbaarheid in de dagelijkse operatie en de rijveiligheid van de bekende Citaro combineren met nieuwe eisen op het gebied van uitstoot”, aldus Daimler.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.