GVB, bus, VDL

D66 wil onderzoek naar ervaringen met inbesteden stedelijk OV

De gemeenteraadsleden Sybrig van Keep en Jan-Bert Vroege (D66) willen dat de Vervoerregio Amsterdam onderzoek doet naar de ervaringen van de andere grote steden met het inbesteden van het OV. Sinds 2013 mogen de vier grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht zelf kiezen of ze het OV openbaar aanbesteden of juist onderhands gunnen. Tot nog toe heeft dit er altijd voor gezorgd dat GVB het vervoer gegund kreeg in Amsterdam.

Van Keep en Vroege hebben de Vervoerregio in een motie gevraagd om een vergelijkend onderzoek te laten uitvoeren naar de ervaringen met in- en aanbestedingen van stadsconcessies in andere grote steden in Nederland. De stadsconcessies aan RET en HTM zijn twee jaar geleden door de Metropoolregio via een inbesteding gegund.

Concessie GVB

Dit onderzoek wordt ingegeven door de beslissing die de Vervoerregio moet nemen over de concessie van GVB in Amsterdam. Die loopt eigenlijk tot 2024, maar dit jaar voert de aanbesteder wel een evaluatie uit van de afgelopen jaren. Daarbij moet GVB aan een aantal criteria voldoen om ook de laatste vijf jaar van de concessie het vervoer te mogen verzorgen.

Als de uitkomst van de evaluatie negatief is, loopt de concessie van GVB af in 2021 en moet de Vervoerregio een beslissing maken over het aan- of juist inbesteden van de nieuwe concessie. Vroege en Van Keep willen daarvoor dat de Regioraad goed geïnformeerd dient te worden over de mogelijkheden en de risico’s van deze twee manieren van concessieverlening.

Als het aan de twee politici ligt, krijgt de Regioraad al voor 9 juli, maar uiterlijk 15 oktober de resultaten uit dit onderzoek. “De Regioraad kan dit onderzoek dan meenemen bij haar besluitvorming over het ‘hoe; van de aanpassing van de huidige concessie of een nieuwe concessie of een nieuwe concessie via aanbesteden/inbesteden/combinatie”, stellen de twee gemeenteraadsleden aan het Dagelijkse Bestuur van de Vervoerregio.

Metropoolregio Rotterdam Den Haag

In 2016 moest de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ook al een keuze maken tussen een in- of een aanbesteding. Uiteindelijk besloot de MRDH het vervoer onderhands te gunnen aan de stadsvervoerder, maar de concessieverlener waarschuwde dat een aanbesteding achter de hand gehouden werd. Daar kon nog voor gekozen worden, als er geen goede afspraken gemaakt konden worden met HTM en RET. De partijen kwamen echter tot afspraken, waardoor de vervoerders hier tot aan 2034 het vervoer mogen blijven verzorgen.

Zowel HTM als RET heeft echter ervaring met een openbare aanbesteding, die door de MRDH was geregeld. Als gevolg daarvan kreeg de RET in 2012 de concessie gegund nadat de vervoerder een beter bod indiende dan Connexxion en Qbuzz. HTM won in datzelfde jaar van Veolia.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.