RATP-bus in Parijs (bron: Flickr - Jean-Louis Zimmermann)

Franse RATP wil tot 800 elektrische bussen bestellen

De Franse RATP heeft een forse bestelling voor nieuwe elektrische bussen geplaatst. Tot aan 2024 wil de vervoerder potentieel 800 elektrische bussen afnemen, waarvan 200 zeker. De RATP heeft leveranciers Heuliez, Bluebus/Bolloré en Alstom verkozen om de 12 meter-bussen te gaan leveren.

In een verklaring schrijft de Parijse vervoerder dat de eerste bestelling van 150 voertuigen zo snel mogelijk zal worden afgerond. Naar verwachting zal dat gaan gebeuren in de periode vanaf eind 2020 tot aan 2022. De drie leveranciers zullen daarvoor een gelijk aantal bussen mogen afleveren.

Financiering

Er is met de drie uitverkozen leveranciers een raamovereenkomst gesloten waarbij elke leverancier de mogelijkheid heeft om voor een bedrag van circa 133 miljoen euro bussen mag leveren. Dit kan dus minder worden als besloten wordt minder dan 800 bussen te bestellen. Uiteindelijk is voor de 800 bussen een budget beschikbaar van 400 miljoen euro. Dit bedrag komt van de vervoersautoriteit IÎle-de-France Mobilités.

De vervoerder zelf noemt de bestelling een belangrijke stap, omdat de elektrische bussen kenmerkend zijn voor de ambitie om een sleutelrol te gaan spelen in de energietransitie van het OV. In totaal heeft de vervoerder 4700 bussen, waarvan er nu al 950 hybride zijn, 140 rijden op biogas en 83 op elektriciteit. De RATP laat in de verklaring weten dat het doel is om in 2025 tweederde van de bussen op elektriciteit te laten rijden en de rest op biogas.

Nieuwe bussen

De bussen van Bolloré zijn niet nieuw voor de Franse vervoerder, want er rijden al enkele tientallen elektrische bussen van deze fabrikant door de stad. Alstom is wel een nieuwe leverancier, al heeft de vervoerder de Aptis, de elektrische bus van de treinenbouwer, wel al eerder mogen testen. Heuliez is onderdeel van IVECO en onlangs heeft ook Qbuzz tientallen van deze bussen aangeschaft.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.