Rover vraagt aandacht van informateurs GS voor OV

Er liggen op het gebied van mobiliteit behoorlijk wat uitdagingen voor de nieuwe gedeputeerden van vervoer en mobiliteit. Op verschillende gebieden in Nederland wordt het steeds drukker en daar is een uitbreiding van de OV-infrastructuur broodnodig om die groei te kunnen opvangen. Aan de andere kant moeten de Gedeputeerde Staten (GS) ervoor waken dat er zwakke busdiensten worden opgeven. Reizigersorganisatie Rover heeft enkele actiepunten voor het OV opgesteld voor informateurs in de provincies Noord-Holland en Gelderland. 

In Noord-Holland zijn deze punten met name gericht op het opvangen van de groei. “OV-reizigers ondervinden nu al dat binnen de huidige capaciteit treinen, bussen, trams en metro’s overvol zijn. De hoge waardering van de reizigers dreigt daardoor in te zakken”, aldus Walter Etty, voorzitter van Rover.

In de provincie Gelderland doet regiocoördinator René Coveen enkele andere aanbevelingen. Hij benadrukt met name de naadloze reis in de hele regio, dus ook over de grens en een verbeteringen van de capaciteit en het aanbod op verschillende spoorlijnen in Gelderland. Bovendien maakt Rover Gelderland zich zorgen over het opheffen van haltes in de nieuwe concessie IJssel-Vecht.

Noord-Holland

De waarschuwing van Rover Noord-Holland dat het OV in die provincie gaat vastlopen, komt niet uit de lucht vallen. Hier is al regelmatig op gewezen door experts, vervoerders en politici. In deze regio wordt namelijk rekening gehouden met aanzienlijke inwonersgroei en steeds meer toeristen, terwijl vanwege het Klimaatakkoord het aantal autobewegingen moet verminderen. Dit vraagt dus om meer capaciteit en kwaliteit van het OV in de regio, zodat het gebruik kan verdubbelen: OVmaal2.

Extra infrastructuur is daarvoor noodzakelijk, denkt Rover. De organisatie pleit onder andere voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn vóór 2024, uitbreiding van de spoorcapaciteit in de Zaanstreek en tussen Muiderpoort en Zuidoost en geen beperking van de spoorcapaciteit op Amsterdam CS. Rover vraagt daarnaast om een HOV-bus en lightrail tussen Amsterdam-Zuid en Haarlem.

Ruimtelijke ordening

Om de inwonersgroei op te vangen, is het noodzakelijk dat OV een cruciale rol gaat spelen in de ruimtelijke ordening van de stad. Nieuwe woon- of werklocaties moeten goed verbonden worden met het openbaar vervoer, zodat dit een aantrekkelijke optie wordt voor inwoners of werknemers. Daarbij moet de aandacht met name gelegd worden op zogenaamde mobiliteitsketens, waarbij het overstappen tussen lopen, fietsen en auto op het OV erg gemakkelijk is.

Het realiseren van extra OV-infrastructuur is weliswaar kostbaar, maar zelfs daarvoor heeft Rover een oplossing bedacht. De vereniging zou graag zien dat ontwikkelaars en gemeenten per woning bijdragen aan een goede ontsluiting met OV en fiets. Daarnaast kan bijvoorbeeld luchthaven Schiphol helpen bij de bekostiging van de verlenging van de Noord/Zuidlijn. Dit mag eventueel door een retourtje richting Schiphol duurder te maken.

Gelderland

Hoewel er in de provincie Gelderland niet zo’n forse groei wordt verwacht, denkt Rover Gelderland wel degelijk dat ook hier geïnvesteerd moet worden in extra capaciteit en verbeteringen van het OV. Het gaat dan met name om spoor. De reizigersorganisatie vraagt om extra capaciteit op de Maaslijn, een verdubbeling van het spoor in de Achterhoek en een verbetering van de IJssellijn. Ook moet de frequentie van treinen omhoog naar Harderwijk en Zutphen en op de Valleilijn.

Tegelijkertijd benadrukt Rover hoe belangrijk het is dat overal bussen blijven rijden. Dit mogen best belbussen zijn, maar er moet een optie blijven bestaan. In de concessie IJssel-Vecht lijken er volgens Rover dorpen helemaal buiten de boot te vallen. Bijvoorbeeld dreigen Vierhouten, Elspeet, Uddel, Garderen, Voorthuizen, Kootwijkerbroek, Otterlo en Hoenderloo in de nieuwe concessie in de avond en weekenden hun busverbindingen kwijt te raken. “Apeldoorn en Ede, twee buurgemeenten met meer dan honderdduizend inwoners, zijn dan in het weekeinde en ‘s avonds niet meer met elkaar verbonden.”

Naadloze reis

In Gelderland behoren de nieuwe GS bovendien in te zetten op een naadloze reis over de grens. Dan gaat het zowel over de grens met Duitsland als om de concessiegrenzen. Reizigers moeten hier niet tegen grenzen oplopen. Verder dient het ook simpel te moeten zijn om over te stappen van trein naar bus of andersom. Alles moet erop zijn ingericht dat het OV één netwerk vormt, met abonnementen die alle vervoerders accepteren en een vast kilometertarief.

Dit kilometertarief mag niet verder stijgen. Dit is tot nog toe wel gebeurd en dat heeft de concurrentiepositie van deze modaliteit flink verslechtert ten opzichte van de auto. De kilometertarieven zijn nu al bijna net zo duur als de benzinekosten per kilometer. “Beneden afstanden van circa 40 kilometer is de fiscale autokostenvergoeding van 0,19 euro lager dan de kosten voor bus of trein. Dat past niet in een duurzaamheidsbeleid”, aldus Rover.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Hoe kunnen vervoerders en overheden aan al deze uitdagingen het hoofd bieden? Welke rol kunnen vervoer op maat en flexibele systemen hierbij spelen? Neem deel aan het OV Debat op 21 mei en leer hier meer over: www.ovdebat.nl

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

6 reacties op “Rover vraagt aandacht van informateurs GS voor OV”

David Dietzen|17.04.19|21:39

“Ook moet de frequentie van treinen omhoog tussen Harderwijk en Zutphen en op de Valleilijn.”

Sinds wanneer rijden er treinen tussen Harderwijk en Zutphen? Zijn er plannen voor een nieuwe spoorlijn Harderwijk – Apeldoorn ofzo? :)

Gert-Jan Hondelink|20.04.19|15:17

@David Dietzen: Goed de voorzetsels lezen: er staat “naar Harderwijk en Zutphen” en niet “tussen Hd en Zp”.

Gert-Jan Hondelink|20.04.19|15:19

@David Dietzen: Goed de voorzetsels lezen: er staat “naar Harderwijk en Zutphen” en niet “tussen Hd en Zp”

kees boer|20.04.19|22:37

Ik denk dan ook : keervoorziening maken in Harderwijk dat ook is gebeurd in Breukelen zodat de Sprinter vanuit Amsterdam Centraal die in Vathorst eindigt kan worden verlengd en frequentieverdubbeling van de buslijn Nijmegen- Kleve

Henk Angenent|23.04.19|11:43

Noord-Holland en Gelderland zijn de afgelopen vier jaar beide geterroriseerd door VVD-gedeputeerden voor OV. Die hebben flink bezuinigd op het streekvervoer, onder andere met “zoek het zelf maar uit busjes”. VVD’ers zien gewoon niets in OV – dat is in hun ogen voor losers die zich geen oto kunnen veroorloven. Er gaat wel enorm veel geld naar extra asfalt.
In andere provincies met een rechts bestuur is precies hetzelfde gebeurd. Vanuit dit oogpunt zijn al die decentralisaties rampzalig geweest.

Loek van der Heide|05.05.19|14:55

gachte heer angenent,
De VVD terreur geldt niet alleen voor Westlauwers Hollands Frisia en Gelre
maar indirect ook voor mid Fryslân, waar insamemhang met SP, FNP en CDA een spaghetti aan asfalt in de 3-Hoek Leeuw.Dokkum- Drachten is neergelegd, en waarbij ook het Friese OV met kaalslag wordt bedreigd. En waarbij de ‘klei-wouters’ sub-assertief accoord gingen met sigaren uit eigen doos na afblazen vd ZZL spoorlijn op basis van falsificatie’s door de CIE Duijvesteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.