Ondertekening samenwerking PU en PT Lab

Samenwerking tussen Provincie Utrecht en Smart Public Transport Lab

De Provincie Utrecht en het Smart Public Transport Lab van de TU Delft zijn deze week een samenwerking gestart. De twee gaan samen onderzoek doen naar geïntegreerde OV-netwerken. “We staan de komende tijd voor verschillende mobiliteitsuitdagingen in de Provincie Utrecht”, aldus gedeputeerde Dennis Straat. “Naast de spierballen om dingen voor elkaar te krijgen, hebben we ook hersenen nodig om verder te komen.”

Gedeputeerde: “De samenwerking met het Delftse lab geeft ons mogelijkheden om te innoveren en daarmee het openbaar en de totale mobiliteit te verbeteren. Met de uitdagingen in de stad én op het platteland moeten we een stap maken van modaliteit naar mobiliteit.”

Samenwerking met sector

Niels van Oort, co-director van het Smart Public Transport Lab, is verheugd met de samenwerking: “We staan in Delft voor wetenschappelijk onderzoek met praktische relevantie. Samenwerking met de sector is cruciaal. In Utrecht zijn veel interessante ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, waar we graag van leren en een bijdrage aan leveren.”

In het mini-college na de ondertekening benadrukte hij de brede kijk op effecten van (nieuw) openbaar vervoer. Het gaat niet alleen om mobiliteitseffecten, maar ook op ruimte, economie, milieu en sociale inclusie. Dat laatste krijgt speciale aandacht in het onderzoek, dat Roy van Kuijk zal uitvoeren.

“In het onderzoek ga ik op zoek naar optimale OV netwerken, rekening houdend met nieuwe ontwikkelingen zoals vraaggestuurd OV en deelconcepten, en breng ik de effecten van netwerkkeuzes voor alle inwoners in kaart. Sommige ontwerpen zijn goed voor jonge mensen, maar minder goed voor ouderen bijvoorbeeld. Uiteindelijk is de uitdaging om met een collectief systeem individuele wensen zoveel mogelijk te honoreren.” Straat verwacht veel van het onderzoek en kijkt uit naar de tussenresultaten, die worden meegenomen in de nieuwe Utrechtse OV concessie vanaf 2023.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Bij de transitie van modaliteit naar mobiliteit hoort ook de omslag van OV-concessie naar mobiliteitsconcessie. Dit is het thema van het OV Debat op 21 mei. De gedeputeerde van de Provincie Utrecht zal daar zijn visie delen op de toekomst van mobiliteit. 

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Samenwerking tussen Provincie Utrecht en Smart Public Transport Lab | OVPro.nl
Ondertekening samenwerking PU en PT Lab

Samenwerking tussen Provincie Utrecht en Smart Public Transport Lab

De Provincie Utrecht en het Smart Public Transport Lab van de TU Delft zijn deze week een samenwerking gestart. De twee gaan samen onderzoek doen naar geïntegreerde OV-netwerken. “We staan de komende tijd voor verschillende mobiliteitsuitdagingen in de Provincie Utrecht”, aldus gedeputeerde Dennis Straat. “Naast de spierballen om dingen voor elkaar te krijgen, hebben we ook hersenen nodig om verder te komen.”

Gedeputeerde: “De samenwerking met het Delftse lab geeft ons mogelijkheden om te innoveren en daarmee het openbaar en de totale mobiliteit te verbeteren. Met de uitdagingen in de stad én op het platteland moeten we een stap maken van modaliteit naar mobiliteit.”

Samenwerking met sector

Niels van Oort, co-director van het Smart Public Transport Lab, is verheugd met de samenwerking: “We staan in Delft voor wetenschappelijk onderzoek met praktische relevantie. Samenwerking met de sector is cruciaal. In Utrecht zijn veel interessante ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, waar we graag van leren en een bijdrage aan leveren.”

In het mini-college na de ondertekening benadrukte hij de brede kijk op effecten van (nieuw) openbaar vervoer. Het gaat niet alleen om mobiliteitseffecten, maar ook op ruimte, economie, milieu en sociale inclusie. Dat laatste krijgt speciale aandacht in het onderzoek, dat Roy van Kuijk zal uitvoeren.

“In het onderzoek ga ik op zoek naar optimale OV netwerken, rekening houdend met nieuwe ontwikkelingen zoals vraaggestuurd OV en deelconcepten, en breng ik de effecten van netwerkkeuzes voor alle inwoners in kaart. Sommige ontwerpen zijn goed voor jonge mensen, maar minder goed voor ouderen bijvoorbeeld. Uiteindelijk is de uitdaging om met een collectief systeem individuele wensen zoveel mogelijk te honoreren.” Straat verwacht veel van het onderzoek en kijkt uit naar de tussenresultaten, die worden meegenomen in de nieuwe Utrechtse OV concessie vanaf 2023.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Bij de transitie van modaliteit naar mobiliteit hoort ook de omslag van OV-concessie naar mobiliteitsconcessie. Dit is het thema van het OV Debat op 21 mei. De gedeputeerde van de Provincie Utrecht zal daar zijn visie delen op de toekomst van mobiliteit. 

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.