ESWE en Mercedes-Benz bij eCitaro

Recordbestelling voor Mercedes-Benz eCitaro’s

Mercedes-Benz heeft de grootste bestelling tot nog toe ontvangen voor de nieuwe elektrische eCitaro. De bestelling komt van de Duitse vervoerder ESWE Verkehrsgesellschaft mbH uit Wiesbaden. De vervoerder wil gaan rijden met 56 elektrische bussen. Dat is eenvijfde van de hele busvloot.

De bestelling wordt gesplitst in twee delen. De eerste vijftien bussen worden uitgerust met de huidige generatie lithium-ion batterijen. Met twaalf batterijpakketten hebben de bussen een capaciteit van 292 kilowattuur. De resterende bussen worden uitgerust met zogenaamde solid-state batterijen. Dit is een nieuwe batterijtechniek, waarmee Mercedes-Benz een koppositie speelt in de sector. Met slechts zeven batterijpakketten wordt de batterijcapaciteit bijna verdubbeld in vergelijking met de eerste vijftien bussen.

Nieuw systeem

In dit geval zal de busfabrikant niet alleen de voertuigen leveren, maar ook de verantwoordelijkheid dragen voor de uitrusting en installatie van de laadinfrastructuur, de aanpassingen aan het onderhoudsterrein en het proces van laadmanagement. Hiermee wil Daimler Buses de vervoerder helpen om zo snel mogelijk de overstap te maken van diesel naar elektrisch.

ESWE heeft de ambitie om haar visie voor emissieloos OV zo snel mogelijk uit te rollen en is blij met deze eerste stap die nu gezet kan worden met deze bestelling. “Vanwege de indrukwekkende kenmerken van de eCitaro, won die de tender al snel”, vertelt Ulrich Bastert van Daimler Buses. “Tegelijkertijd toont de tender aan dat er enkele systematische uitdagingen liggen voor vervoerders die elektrisch willen gaan rijden. Daar spelen wij graag een rol in.”

Depot

Alle 56 bussen worden geladen aan de stekker op het depot. Daarom zal Mercedes-Benz het depot opnieuw indelen, aanpassen en uitrusten met de laadinfrastructuur die hiervoor nodig is. Zo wordt onder meer een transformatorstation gebouwd om de stroom om te zetten en legt de busfabrikant de kabels op de locatie aan.

OV-Debat-2019_468x60px - registreer

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Recordbestelling voor Mercedes-Benz eCitaro’s”

Taxi Volendam|25.04.19|14:09

Energie opgewekt uit bruin dan wel steenkool, is dat Emissieloos ?

Tijmen Stam|30.04.19|14:05

Nee, maar zelfs een electrische auto die op met olie opgewekte stroom rijdt, stoot 50% minder CO2 uit dan een auto die op benzine/diesel rijdt. Voor bruinkool helaas wel wat minder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Recordbestelling voor Mercedes-Benz eCitaro’s | OVPro.nl
ESWE en Mercedes-Benz bij eCitaro

Recordbestelling voor Mercedes-Benz eCitaro’s

Mercedes-Benz heeft de grootste bestelling tot nog toe ontvangen voor de nieuwe elektrische eCitaro. De bestelling komt van de Duitse vervoerder ESWE Verkehrsgesellschaft mbH uit Wiesbaden. De vervoerder wil gaan rijden met 56 elektrische bussen. Dat is eenvijfde van de hele busvloot.

De bestelling wordt gesplitst in twee delen. De eerste vijftien bussen worden uitgerust met de huidige generatie lithium-ion batterijen. Met twaalf batterijpakketten hebben de bussen een capaciteit van 292 kilowattuur. De resterende bussen worden uitgerust met zogenaamde solid-state batterijen. Dit is een nieuwe batterijtechniek, waarmee Mercedes-Benz een koppositie speelt in de sector. Met slechts zeven batterijpakketten wordt de batterijcapaciteit bijna verdubbeld in vergelijking met de eerste vijftien bussen.

Nieuw systeem

In dit geval zal de busfabrikant niet alleen de voertuigen leveren, maar ook de verantwoordelijkheid dragen voor de uitrusting en installatie van de laadinfrastructuur, de aanpassingen aan het onderhoudsterrein en het proces van laadmanagement. Hiermee wil Daimler Buses de vervoerder helpen om zo snel mogelijk de overstap te maken van diesel naar elektrisch.

ESWE heeft de ambitie om haar visie voor emissieloos OV zo snel mogelijk uit te rollen en is blij met deze eerste stap die nu gezet kan worden met deze bestelling. “Vanwege de indrukwekkende kenmerken van de eCitaro, won die de tender al snel”, vertelt Ulrich Bastert van Daimler Buses. “Tegelijkertijd toont de tender aan dat er enkele systematische uitdagingen liggen voor vervoerders die elektrisch willen gaan rijden. Daar spelen wij graag een rol in.”

Depot

Alle 56 bussen worden geladen aan de stekker op het depot. Daarom zal Mercedes-Benz het depot opnieuw indelen, aanpassen en uitrusten met de laadinfrastructuur die hiervoor nodig is. Zo wordt onder meer een transformatorstation gebouwd om de stroom om te zetten en legt de busfabrikant de kabels op de locatie aan.

OV-Debat-2019_468x60px - registreer

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Recordbestelling voor Mercedes-Benz eCitaro’s”

Taxi Volendam|25.04.19|14:09

Energie opgewekt uit bruin dan wel steenkool, is dat Emissieloos ?

Tijmen Stam|30.04.19|14:05

Nee, maar zelfs een electrische auto die op met olie opgewekte stroom rijdt, stoot 50% minder CO2 uit dan een auto die op benzine/diesel rijdt. Voor bruinkool helaas wel wat minder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.