Elektrische bus, De Lijn, Brugge

Files en verkeersdrukte spelen De Lijn parten

Minder dan tweederde van de reizigers van de Vlaamse vervoerder De Lijn waardeert de vervoerder met minstens een 7. Uit jaarlijkse tevredenheidscijfers blijkt dat slechts 62 procent van de reizigers De Lijn een ruime voldoende wil geven en dat is opnieuw lager dan in 2017 en 2016. Dit schrijft de Belgische krant De Tijd, die de cijfers kon inkijken.

Vooral de gebrekkige stiptheid leidt tot verbolgen reizigers, want slechts 40 procent geeft aan tevreden te zijn over de punctualiteit van de trams en bussen. “Reizigers vinden stiptheid belangrijker dan ooit”, legt woordvoerster Inge Debruyne van De Lijn uit. “Hoe langer de files, hoe lager de tevredenheid over de stiptheid. De Lijn en de reiziger ontsnappen niet aan de gevolgen van de verkeersdrukte.”

Files

De vervoerder worstelt al langer met het vervoer in grote steden. Door de hoeveelheid bewegingen in de steden, komen bussen en trams regelmatig stil te staan in het verkeer. En de verwachting is dat dit de komende jaren door demografische ontwikkelingen alleen maar erger zal worden. Maar tegelijkertijd is de stiptheid in 2018 wel iets toegenomen, want uit de cijfers blijkt dat 46,9 procent van de voertuigen op tijd reed. Een jaar eerder was dat 45,8 procent.

Daarnaast is bijna driekwart van de reizigers positief over het personeel van de Vlaamse vervoerder en scoort De Lijn over het algemeen hoger voor de reisinformatie. De informatie bij vertragingen en de realtime informatie die aan reizigers wordt aangeboden, kan echter wel nog verbeteren. Daar gaat de vervoerder de komende jaren mee aan de slag. Er zal binnenkort een nieuwe app komen waarin reizigers beter op de hoogte worden gebracht van verstoringen en over ritten die worden geschrapt.

Imagocampagnes

Bovendien wil de vervoerder ook imagocampagnes opzetten, om reizigers te wijzen op alle verbeteracties. In 2018 werd het budget verhoogd naar 1,5 miljoen euro. Volgens De Lijn zijn reizigers positiever over de dienstverlening, nadat ze hier in een campagne op worden gewezen. “De tevredenheid kan 4 procentpunten omhoog door het positief effect van imagocampagnes”, schrijft De Lijn in het interne document.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Hoe gaat De Lijn om met de toenemende drukte in de stad en de gevolgen daarvan op de klanttevredenheid? Directeur-generaal Roger Kesteloot zal op deze en nog meer vragen antwoord geven tijdens het OV Debat op 21 mei. Schrijf u snel in

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Files en verkeersdrukte spelen De Lijn parten”

Pat Rick|06.05.19|13:30

De Lijn heeft vooral te lijden van het beleid van de huidige regering in het land. De vooral liberale regering is vooral restrictief qua middelen, zodat bespaard kan worden of het geld ergens anders kan worden uitgegeven. Verder moet men echt werk maken van aparte busbanen en verkeerslichtenbeinvloeding (VETAG) zoals in Nederland.

Beschikbare middelen moeten slim ingezet kunnen worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.