‘Zelfredzaamheid de dupe in nieuwe OV-aanbesteding’

Syntus, bus, Apeldoorn

In de concessie IJssel-Vecht wordt te weinig rekening gehouden met de behoeftes van ouderen en mensen met een beperking. Het huidige voorstel voor het OV in Zwolle lijkt op een bezuinigingsoperatie, waarbij lijnen zullen verdwijnen en de dienstverlening verder wordt teruggeschroefd. Dat schrijft de seniorenraad Zwolle aan de Provinciale Staten van Overijssel. 

De raad uit in de brief haar onvrede dat ze niet betrokken is bij de wijzigingen in het openbaar vervoer in Zwolle. Bovendien is de seniorenraad het er niet mee eens dat de provincie verantwoordelijk wordt gemaakt voor de aanbesteding van het OV in de stad. De gemeente zou namelijk veel beter in staat zijn om een goede dienstregeling te creëren, omdat die contact heeft met alle betrokkenen en dus een betere blik heeft op de problemen.

Aandacht

In de huidige aanbesteding is ervoor gekozen om de dienstregeling zo optimaal mogelijk te laten aansluiten bij het aanbod, maar de seniorenraad denkt dat dit uiteindelijk zal leiden tot het opheffen of veranderen van lijnen. In IJssel-Vecht is de keuze gemaakt om lijnen in te delen in de categorieën A, B en C, waarbij C-lijnen wellicht op termijn kunnen verdwijnen als er een alternatief voor is. Ook vanuit de ROCOVs kwam hier al veel kritiek op. Marieke Kassenberg van de provincie zal tijdens het OV Debat de keuze voor deze categorieën toelichten.

“In het verleden en ook nu is er te weinig aandacht voor kwetsbaren in onze samenleving; zij worden weer buitenspel gezet. Waar de gemeente inzet op bestrijding van eenzaamheid en het bevorderen van zelfredzaamheid, blijkt uit de aanbesteding dat de provincie daar geen boodschap aan heeft”, schrijft de raad in een brief aan de provincie Overijssel. “De zelfredzaamheid en de vereenzamingsbestrijding worden weer de dupe.”

Pleidooi

Als het aan deze partij ligt worden de buslijnen juist uitgebreid en moeten er extra rondjes door de wijken worden gemaakt. Daarnaast vreest de seniorenraad dat de alternatieven die nu worden voorgesteld niet of nauwelijks worden gerealiseerd, zoals bijvoorbeeld de belbus. “Doordat dit niet meer gebeurt, wordt aan veel ouderen en mensen met een handicap de toegang tot het openbaar vervoer ontzegd. Zij zijn afhankelijk van buren en familie of wijkgebonden initiatieven.”

Mogelijke oplossingen zijn om het huidige wmo-vervoer toegankelijk te maken voor ouderen of door het OV gratis te maken voor ouderen en mensen met een handicap. “Hierdoor zouden meer mensen met het openbaar vervoer gaan reizen in de daluren.”

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.