Arriva-bus op Deventer

OV loket: borg kennis en ervaring over concessiewisselingen beter

Omdat concessies gemiddeld slechts eens in de tien jaar wisselen, zijn medewerkers van vervoerders en aanbestedende overheden gewoonlijk één of hooguit enkele keren betrokken bij een aanbestedingstraject. Daardoor ontbreekt bij die partijen soms de kennis en ervaring om het traject goed te laten verlopen. Dat stelt het OV loket.

Volgens de ombudsman in het openbaar vervoer gaan concessiewisseling voor de reiziger nogal eens fout, schrijft het in de eerste kwartaalrapportage van 2019. Opvallend is dat vaak dezelfde fouten worden gemaakt bij concessiewisselingen. Er ontstaan bijvoorbeeld problemen op het gebied van informatievoorziening, de geldigheid van abonnementen, te krappe dienstregelingen of met incheckapparatuur.

“Het komt ook voor dat de voorbereidingstijd van een concessiewisseling te kort is. De ombudsman vindt dat kennis en ervaring op het gebied van concessiewisselingen beter geborgd moeten worden. Overheden en OV-bedrijven hebben daarin gezamenlijk een taak.”

Flexvervoer

Een tweede trend die wordt aangekaart is de komst van flexvervoer. Dit kan een goede oplossing zijn op plekken waar het aanbod gering is. Bovendien lijkt het voordelig voor zowel de vervoerder als de reiziger: een flexibele bus zorgt voor minder kosten voor de vervoerder en een meer geïndividualiseerde service voor de reiziger.

In de praktijk komt het daar echter niet altijd van, omdat het vervoer soms niet aansluit bij de vervoersvraag van reizigers in die regio. Bovendien wijzen de meest gebruikte reisplanners van Nederland nog niet altijd op de mogelijkheden van flexvervoer in bepaalde regio’s. Het OV loket adviseert daarom aan vervoerders om beter naar reizigers te luisteren, zodat de vraag naar vraaggestuurd vervoer vooraf goed in kaart is gebracht. Ten tweede moeten alle vormen van flexvervoer een plek krijgen in de meest populaire reisplanners.

Digibeten

Bovendien richt het OV loket zich in deze rapportage ook op de digitaliseringstrend. Hoewel de voordelen zeker erkend worden, benadrukt de ombudsman dat er een groep is die juist moeite heeft met de verdergaande digitalisering. “Openbaar vervoer is bij uitstek een voorziening die voor iedereen toegankelijk moet zijn, dus ook voor wie digitaal minder vaardig is”, schrijft het. Daar moeten vervoerders meer rekening mee houden.

Er ontstaan bijvoorbeeld problemen over het vervangen van de papieren dagkaarten voor ‘keuzedagen’ door een online variant. Lang niet alle reizigers zijn te spreken over de komst van digitale kaartjes. Sinds de papieren OV-actiekaartjes vervangen zijn door e-tickets, ontvangt het OV loket regelmatig klachten van reizigers die geen printer en geen smartphone hebben.

Daarnaast worstelen reizigers met het aanmaken van een digitaal account dat nodig is voor het afsluiten, verlengen of stopzetten van OV-abonnementen. “We moeten nog zeker enkele decennia rekening houden met mensen die niet goed uit de voeten kunnen met digitalisering. Dus bij elke verandering op het gebied van ICT moeten vervoerders zich afvragen: hoe voorkomen we dat dit een verslechtering oplevert voor wie geen computer of smartphone heeft”, waarschuwt de ombudsman.

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Het aanbestedingsproces wordt alleen maar lastiger door de komst van nieuwe mobiliteit, dus het delen van kennis en ervaringen wordt steeds crucialer. Tijdens het OV Debat op 21 mei is daar gelegenheid voor. Registreer snel om nog een plekje te reserveren.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.