NMBS spoorlijn 52 (bron: Luc.T/ Flickr)

Belgisch voorstel: laat bussen rijden op oude treinroutes

Spoorlijn

Om ook de landelijke gebieden in West-Vlaanderen bereikbaar te houden, moet het oude spoorwegennet in België beter gebruikt worden. Op die oude treinroutes kunnen geen treinen ingezet worden, maar kunnen prima elektrische bussen rijden. Dat is het voorstel van Frederiek Vermeulen, fractievoorzitter van de Belgische partij CD&V in Ichtegem.

Vermeulen stipt aan dat West-Vlaanderen vroeger een uitgebreid spoornet had. In de tweede helft van de vorige eeuw werden veel lijn opgeheven en daardoor verdwenen hier ook haltes en stations. De grond van die oude routes is volgens Vermeulen echter nog vaak in handen van de overheid. “We zouden deze tracés kunnen gebruiken om er elektrische bussen op te laten rijden, die dorpskernen vervolgens met elkaar verbinden”, vertelt de politicus tegen de de krant Het Laatste Nieuws.

Elektrische bussen

Voor geschikte routes denkt Vermeulen bijvoorbeeld de oude spoorlijnen tussen Oostende en Torhout, tussen Oostende en Diksmuide en Roeselare en Ieper. Door op deze tracés nu elektrische bussen te laten rijden met haltes in landelijk gebied, blijven die gebieden beter bereikbaar. Nu is de reistijd vaak te lang, waardoor mensen uiteindelijk voor de auto kiezen.

Vermeulen: “Er wordt nog altijd te weinig gesproken over het alternatief van de auto. We moeten ons vervoer op provinciaal niveau bekijken en niet alleen op basis van de regio. Mensen moeten zich snel kunnen verplaatsen naar steden en terug.” Bijvoorbeeld in Oostende of Torhout kunnen reizigers ook met de trein verder reizen.

Vervoerhubs

Het is niet zeker dat dit plan ook haalbaar is, maar Vermeulen wil dat het op zijn minst onderzocht wordt. “Naast het fietspad zou een aparte strook kunnen komen voor een elektrische bus. De tracés zijn zeker breed genoeg en er is nog grond ernaast vrij zonder aan bijvoorbeeld landbouwgronden te moeten raken.”

“Elektrische bussen hebben het voordeel dat we echt een dienst op maat kunnen maken. Ik kijk naar Nederland, waar je de bus zelfs na een bepaald uur of ’s nachts in het weekend op aanvraag kan oproepen met een sms of telefoontje. De elektrische bussen zouden uitgroeien tot echte openbare vervoerhubs met ‘real time’-informatie over de mobiliteit in de provincie en het land.”

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgisch voorstel: laat bussen rijden op oude treinroutes | OVPro.nl
NMBS spoorlijn 52 (bron: Luc.T/ Flickr)

Belgisch voorstel: laat bussen rijden op oude treinroutes

Spoorlijn

Om ook de landelijke gebieden in West-Vlaanderen bereikbaar te houden, moet het oude spoorwegennet in België beter gebruikt worden. Op die oude treinroutes kunnen geen treinen ingezet worden, maar kunnen prima elektrische bussen rijden. Dat is het voorstel van Frederiek Vermeulen, fractievoorzitter van de Belgische partij CD&V in Ichtegem.

Vermeulen stipt aan dat West-Vlaanderen vroeger een uitgebreid spoornet had. In de tweede helft van de vorige eeuw werden veel lijn opgeheven en daardoor verdwenen hier ook haltes en stations. De grond van die oude routes is volgens Vermeulen echter nog vaak in handen van de overheid. “We zouden deze tracés kunnen gebruiken om er elektrische bussen op te laten rijden, die dorpskernen vervolgens met elkaar verbinden”, vertelt de politicus tegen de de krant Het Laatste Nieuws.

Elektrische bussen

Voor geschikte routes denkt Vermeulen bijvoorbeeld de oude spoorlijnen tussen Oostende en Torhout, tussen Oostende en Diksmuide en Roeselare en Ieper. Door op deze tracés nu elektrische bussen te laten rijden met haltes in landelijk gebied, blijven die gebieden beter bereikbaar. Nu is de reistijd vaak te lang, waardoor mensen uiteindelijk voor de auto kiezen.

Vermeulen: “Er wordt nog altijd te weinig gesproken over het alternatief van de auto. We moeten ons vervoer op provinciaal niveau bekijken en niet alleen op basis van de regio. Mensen moeten zich snel kunnen verplaatsen naar steden en terug.” Bijvoorbeeld in Oostende of Torhout kunnen reizigers ook met de trein verder reizen.

Vervoerhubs

Het is niet zeker dat dit plan ook haalbaar is, maar Vermeulen wil dat het op zijn minst onderzocht wordt. “Naast het fietspad zou een aparte strook kunnen komen voor een elektrische bus. De tracés zijn zeker breed genoeg en er is nog grond ernaast vrij zonder aan bijvoorbeeld landbouwgronden te moeten raken.”

“Elektrische bussen hebben het voordeel dat we echt een dienst op maat kunnen maken. Ik kijk naar Nederland, waar je de bus zelfs na een bepaald uur of ’s nachts in het weekend op aanvraag kan oproepen met een sms of telefoontje. De elektrische bussen zouden uitgroeien tot echte openbare vervoerhubs met ‘real time’-informatie over de mobiliteit in de provincie en het land.”

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.