Arriva gaat rijden met 55 elektrische streekbussen

Elektrische Citea voor Limburg van 11,5 meter
Foto: Arriva

In het Limburgse streekvervoer gaan nog deze maand 55 elektrische bussen rijden. Deze voertuigen zullen op jaarbasis circa 100.000 kilometer per jaar afleggen. Met de aanschaf van deze bussen voor het streekvervoer, zet de vervoerder een volgende stap richting het volledig elektrisch rijden in 2026. Dat is de doelstelling van de provincie Limburg.

De elektrische bussen die EBS sinds enkele maanden inzet in de concessie Waterland rijden weliswaar jaarlijks gemiddeld meer kilometers dan deze nieuwe bussen van Arriva, maar Arriva zet wel voor het eerst zo’n grote hoeveelheid bussen in voor het streekvervoer. Twintig van de nieuwe bussen zullen vanuit Maastricht gaan rijden en twintig anderen worden ingezet rondom Sittard. Vijf bussen zullen te zien zijn rondom Heerlen en de laatste tien in de regio Venlo-Venray.

Bestelling

Voor de nieuwe bussen stelde vervoerder Arriva een aantal specifieke eisen aan de leverancier van de bussen. “We maken als Arriva Nederland deze stap nu naar elektrisch vervoer in de streek”, aldus Arriva-topman Anne Hettinga. “Uniek, want stil, schoon en comfortabel vervoer is hiermee niet meer alleen beschikbaar voor de reiziger in de stad.”

“Door de langere reisafstand is comfort voor de reiziger extra belangrijk. Naast de aandacht voor actieradius hebben we een lage instap gevraagd waarbij veel reizigers vooruitzittend mee kunnen reizen. Door de lage instap en de verhoogde achtervloer, is een flexibele indeling van de bus mogelijk.” Om te voldoen aan de eisen van Arriva heeft VDL een bus ontwikkeld van 11,5 meter, met meer zitplaatsen.

Ambitie

Overigens rijdt Arriva al sinds 2016 met elektrische voertuigen in de concessie Limburg, maar alleen in het stadsvervoer. Vanwege de reikwijdte van elektrische voertuigen is elektrisch rijden in de stad gemakkelijker te organiseren dan in de streek. Vanwege de afspraken die gemaakt zijn in het OV, is het echter noodzakelijk om ook een alternatief te vinden voor dieselbussen in het streekvervoer.

Voor het elektrificeren van het streekvervoer in Limburg zijn op vier depot-locaties laadpalen gerealiseerd en er zijn langs de routes in totaal 13 snelladers geplaatst. Het is namelijk noodzakelijk om de bussen een aantal keer per dag bij te laden. Door deze bestelling heeft arriva aan het einde van deze maand 95 e-bussen in Limburg rondrijden en dat is bijna 50 procent van de busvloot in deze provincie.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.