Tribus ontwikkelt nieuw model lagevloerbus Civitas Economy

Nieuwe Civitas van Tribus

Tribus is begonnen met de ontwikkeling van een nieuw model van zijn lagevloerbus Civitas Economy. Dit voertuig heeft de Volkswagen Crafter L4 als basis. De eerste voertuigen zijn al besteld door vervoerder Qbuzz en gaan eind dit jaar rijden in de concessie Groningen-Drenthe. 

De lagevloerbus wordt ontwikkeld als M1-minibus met een gewicht dat onder de 3.500 kilogram blijft. De bus heeft acht zitplaatsen en één rolstoelplek en is volgens Tribus bij uitstek geschikt voor kleinschalig vervoer. In 2007 introduceerde Tribus de lagevloerbus Civitas Economy. De nieuwste versie van de Civitas wordt ontwikkeld op basis van een VW Crafter L4. Het project bevindt zich momenteel in de ontwerpfase. Zodra het ontwerp voor de ombouw gereed is, zal deze ter goedkeuring aangeboden worden aan de Volkswagenfabriek.

Eerste voertuigen besteld

Eind oktober verwacht Tribus het demomodel van de nieuwe Civitas Economy te presenteren op de Busworld 2019 in Brussel. De eerste 26 voertuigen zijn dus inmiddels besteld door Qbuzz. De nieuwe lagevloerbus zal in de standaard uitvoering beschikken over acht zitplaatsen en één rolstoelplek. De Civitas Economy is toegankelijk via brede metrodeuren die de chauffeur via het dashboard kan bedienen. Onder de metrodeuren bevindt zich een klapplateau. Dankzij de lage vloer en het klapplateau aan de trottoirzijde kunnen rolstoelpassagiers zelfstandig de bus in komen.

De ombouw bevat een verlaagde vloer, brede automatische deuren en panoramaruiten voor een optimaal zicht voor de passagier. Een geheel nieuw aspect aan de ombouw is de toepassing van het geïntegreerde rolstoelvastzetysteem TriflexAIR, dat volledig verwerkt is in de lage vloer. “Het TriflexAIR systeem is mechanisch en zeer betrouwbaar. De handeling voor het vastzetten van de rolstoelpassagier is eenvoudig en snel uit te voeren”, aldus Tribus. “De Civitas is door zijn unieke specificaties breed inzetbaar voor lijndiensten en contractvervoer.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.