Qbuzz krijgt nog eens 20 waterstofbussen en tankstation

In de concessie Groningen Drenthe gaan in december 2020 nog eens twintig waterstofbussen rijden. Daarvoor realiseert Shell Nederland een waterstoftankstation in Groningen en dat bedrijf is ook verantwoordelijk voor de levering van de brandstof zelf. Busbouwer Van Hool mag de twintig nieuwe bussen gaan leveren aan vervoerder Qbuzz. Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft hiervoor de opdracht gegeven.

Het stond al langer op de planning om de huidige twee waterstofbussen van Qbuzz aan te vullen, om uiteindelijk circa 5 tot 10 procent van de totale busvloot te laten rijden op deze duurzame brandstof. De aanschaf van de extra voertuigen wordt ondersteund door het ministerie van IenW, de EU via de FCHJU (HighVLOCity en JIVE2) en de provincies Groningen en Drenthe. Dit omdat de bussen nog steeds duurder zijn dan dieselvoertuigen.

Streeklijnen

Waterstof-elektrische bussen hebben een actieradius van 350 tot wel 400 kilometer en dat is beduidend groter dan die van batterijbussen. Daarom zijn ze bij uitstek geschikt om op streeklijnen te rijden. Het blijft een uitdaging om met batterij-elektrische bussen op dergelijke lijnen te rijden, omdat op streeklijnen vaak lange afstanden worden gereden en het minder gemakkelijk is om tussendoor bij te laden. Wel is waterstof nog een relatief dure optie en projectplannen voor waterstof in het OV in Noord-Brabant en Arnhem werden om die reden eerder afgeschoten.

Maar Qbuzz heeft al sinds december 2017 een pilotproject in Groningen en Drenthe lopen waarbij twee waterstof-elektrische bussen rijden in de reguliere dienstregeling. Deze worden getankt in Delfzijl, met waterstof dat als restproduct vrijkomt bij Nouryon (voorheen AKZO). Bovendien benadrukt de concessieverlener dat de techniek zeer snel aan het ontwikkelen is en dat de nieuwe bussen dus ook al aanzienlijk zuiniger en lichter zijn.

Energiedragers

Door de opdracht te geven voor de aanschaf van deze nieuwe bussen en de bouw van het waterstoftankstation, verwacht het OV-bureau dat waterstof een steeds belangrijkere energiedrager wordt in het OV in Noord-Nederland. “Dit is een enorme stap”, aldus Fleur Gräper – van Koolwijk. Zij is gedeputeerde van de provincie Groningen en voorzitter van het OV-bureau Groningen Drenthe.

“Hiermee komt het gebruik van waterstof als voertuigbrandstof uit de experimentele fase en wordt het één van de energiedragers waarmee wij gewoon productie draaien. We lopen hiermee voorop in Nederland en bevinden ons in de voorhoede in Europa. Dat willen we ook om onze ambities voor een nieuwe energietoekomst voor Noord-Nederland concreet te maken.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Qbuzz krijgt nog eens 20 waterstofbussen en tankstation | OVPro.nl

Qbuzz krijgt nog eens 20 waterstofbussen en tankstation

In de concessie Groningen Drenthe gaan in december 2020 nog eens twintig waterstofbussen rijden. Daarvoor realiseert Shell Nederland een waterstoftankstation in Groningen en dat bedrijf is ook verantwoordelijk voor de levering van de brandstof zelf. Busbouwer Van Hool mag de twintig nieuwe bussen gaan leveren aan vervoerder Qbuzz. Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft hiervoor de opdracht gegeven.

Het stond al langer op de planning om de huidige twee waterstofbussen van Qbuzz aan te vullen, om uiteindelijk circa 5 tot 10 procent van de totale busvloot te laten rijden op deze duurzame brandstof. De aanschaf van de extra voertuigen wordt ondersteund door het ministerie van IenW, de EU via de FCHJU (HighVLOCity en JIVE2) en de provincies Groningen en Drenthe. Dit omdat de bussen nog steeds duurder zijn dan dieselvoertuigen.

Streeklijnen

Waterstof-elektrische bussen hebben een actieradius van 350 tot wel 400 kilometer en dat is beduidend groter dan die van batterijbussen. Daarom zijn ze bij uitstek geschikt om op streeklijnen te rijden. Het blijft een uitdaging om met batterij-elektrische bussen op dergelijke lijnen te rijden, omdat op streeklijnen vaak lange afstanden worden gereden en het minder gemakkelijk is om tussendoor bij te laden. Wel is waterstof nog een relatief dure optie en projectplannen voor waterstof in het OV in Noord-Brabant en Arnhem werden om die reden eerder afgeschoten.

Maar Qbuzz heeft al sinds december 2017 een pilotproject in Groningen en Drenthe lopen waarbij twee waterstof-elektrische bussen rijden in de reguliere dienstregeling. Deze worden getankt in Delfzijl, met waterstof dat als restproduct vrijkomt bij Nouryon (voorheen AKZO). Bovendien benadrukt de concessieverlener dat de techniek zeer snel aan het ontwikkelen is en dat de nieuwe bussen dus ook al aanzienlijk zuiniger en lichter zijn.

Energiedragers

Door de opdracht te geven voor de aanschaf van deze nieuwe bussen en de bouw van het waterstoftankstation, verwacht het OV-bureau dat waterstof een steeds belangrijkere energiedrager wordt in het OV in Noord-Nederland. “Dit is een enorme stap”, aldus Fleur Gräper – van Koolwijk. Zij is gedeputeerde van de provincie Groningen en voorzitter van het OV-bureau Groningen Drenthe.

“Hiermee komt het gebruik van waterstof als voertuigbrandstof uit de experimentele fase en wordt het één van de energiedragers waarmee wij gewoon productie draaien. We lopen hiermee voorop in Nederland en bevinden ons in de voorhoede in Europa. Dat willen we ook om onze ambities voor een nieuwe energietoekomst voor Noord-Nederland concreet te maken.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.