Zelfrijdende bus Drimmelen opgenomen in dienstregeling Arriva

Vervoerder Arriva heeft vanaf maandag een zelfrijdende minibus in de dienstregeling opgenomen. Dit voertuig rijdt tien weken lang als proef in de jachthaven van Drimmelen, waarbij de bus niet alleen passagiers zal vervoeren, maar ook in een complexe omgeving rondrijdt en daarbij te maken krijgt met andere weggebruikers. 

Deze proef moet de partners, onder andere de provincie Noord-Brabant en Arriva, inzicht geven in de mogelijkheid om zelfrijdend vervoer in te zetten voor het openbaar vervoer. “In het landelijke gebied komt het aanbod aan openbaar vervoer niet altijd overeen met de behoeften van de inwoners”, licht de provincie Noord-Brabant toe.

Aanvullende kennis

In het voortraject is al gekeken naar de voorwaarden die een zelfrijdende bus stelt aan de omgeving. Nu is het echter zaak om te ontdekken hoe reizigers dit vervoer beleven, hoe andere weggebruikers zich gedragen en wat de functionaliteit hiervan is in relatie tot gebiedsontsluiting en het voor- of natransport voor het OV. “De provincie wil toe naar het slimste en duurzaamste mobiliteitssysteem van Europa, waarin de reiziger centraal staat, met een passend aanbod voor alle reizigers. Zo houden we Brabant bereikbaar, zorgen we voor een sterke economie en kunnen mensen blijven meedoen aan de samenleving.”

De proef wordt in samenwerking uitgevoerd door de gemeente Drimmelen, de provincie Noord-Brabant, Arriva, de TU Delft, Future Mobility Network en BUAS, de Breda University of Applied Sciences. Er komt financiële steun van de provincie Noord-Brabant en de Regio West-Brabant. Zij zijn allemaal bij die project betrokken, omdat ze ervaring willen opdoen met nieuwe vormen van mobiliteit. De provincie heeft twee jaar terug daarvoor al een nieuwe mobiliteitsvisie ontwikkeld.

Noord-Brabant

Noord-Brabant is zeker niet de eerste provincie is die onderzoek doet naar zelfrijdend vervoer en ook Arriva maakte een jaar geleden al de afspraak om in de Noordelijke provincies testen te gaan uitvoeren met autonoom vervoer.  Onder andere Groningen en Zuid-Holland voeren dus min of meer vergelijkbare proeven uit – vaak om autonoom vervoer in te zetten als aanvulling op traditioneel OV.

Dit is ook de insteek van de Brabantse provincie. In de visie ‘Gedeelde mobiliteit is maatwerk’ is in samenspraak met deskundigen en reizigers nagedacht over de toekomst van mobiliteit en zij kwamen uit op verschillende nieuwe technieken die het mogelijk maken om eenvoudiger, anders en flexibel te reizen. In de visie zet de provincie de kaders uiteen voor de ontwikkeling van gedeelde mobiliteit. Het huidige openbaar vervoer blijft hierin een rol spelen, maar wel aangevuld met nieuwe vormen, zoals flexibel busvervoer, zelfrijdend vervoer en deelsystemen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.