Energietransitie in busvervoer staat centraal op symposium SVA

Stichting Veteraan Autobus1

De verschillende energiebronnen voor toekomstige bussen staan eind deze maand centraal tijdens het symposium ‘Energietransitie in Busvervoer’. Dit wordt in het kader van het vijftigjarige bestaan van de Stichting Veteraan Autobussen (SVA) georganiseerd. Sprekers zullen op 21 augustus hun visie geven op de Toekomst van de Bus én De Bus van de Toekomst. 

De dag zal worden voorgezeten door OVNL-voorzitter Pedro Peters en de keynote speech wordt gegeven door Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB. Ook Carlo van de Weijer van de TU Eindhoven en Roel de Groot van TNO delen ’s ochtends hun visie over de toekomst van het bus.

Pitches

In de middag is er ruimte voor korte pitches van van verschillende busfabrikanten en een discussie over de uitdagingen voor het toekomstige busvervoer. Daarbij zullen onder andere vragen aan bod komen zoals: Welke energiebronnen kunnen worden ingezet en wat betekent dat voor het busvervoer? Wat zijn de ervaringen met de invoering van gas, hybride voertuigen en elektrisch aangedreven bussen tot nu toe? Is ook op lange afstand elektrisch busvervoer haalbaar? En is waterstof een alternatief dat op korte termijn beschikbaar en toepasbaar is?

Het symposium start dus op 21 augustus vanaf 10 uur en duurt tot 16 uur en kost 37,50 euro. Daarna is nog ruimte om de beurs met verschillende moderne bussen en museumbussen te bezichtigen. Zowel het symposium als de beurs vindt plaats in de Werkplaatskathedraal in Utrecht. Het is nog mogelijk aan te melden voor dit symposium via www.sva-museumbussen.nl.

Beurs

Op de beurs is een mooie verzameling van historische bussen én gloednieuwe bussen te zien zijn. Bezoekers kunnen zich vergapen aan museumbussen vanuit Nederland en België en daarnaast de meest recente bustypen van de busindustrie. Zo zijn VDL, Volvo, Van Hool, Mercedes en Ebusco op de beurs met voertuigen aanwezig. Zij brengen daarmee in beeld wat het busvervoer in de komende jaren kan gaan betekenen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.