‘Gelderland heeft vrije busbanen nodig voor betere doorstroming’

Gelderland heeft vijf vrije busbanen nodig om de doorstroming van het busvervoer in de provincie te verbeteren. Mensen worden momenteel namelijk de auto ingejaagd door steeds langere rijtijden in het OV en gedwongen frequentieverlagingen. Dit schrijft Rocov Gelderland in een brandbrief aan de Gelderse gemeenten.

Reizigers zijn steeds langer kwijt voor hun reis met het OV door toenemend verkeer, werkzaamheden en de aanleg van drempels. Dit hindert het autoverkeer, maar bussen worden net zo goed getroffen. Daardoor kunnen de vervoerders niet anders dan de rittijden te verlengen of de frequentie van de bussen te verlagen – iets wat leidt tot gemiste aansluitingen bij de busstations.

klachten

Rocov Gelderland, waarin reizigersorganisatie Rover vertegenwoordigd is, maakt zich zorgen na het ontvangen van klachten over langere reistijden. Dit is merkbaar bij alledrie de vervoerders in de provincie. “Gemeenten versterken de positie van wandelaars en fietsers in het verkeer. Dat is prima. Maar dat gaat niet alleen ten koste van de auto, maar ook van het busvervoer”, waarschuwt Rocov-voorzitter Johan Kruithof in De Gelderlander.

De vervoerders Arriva, Keolis en Breng zijn inmiddels al bezig met maatregelen om ervoor te zorgen dat het busvervoer aantrekkelijker wordt. Daarom zijn ze in overleg met wegbeheerders over onder andere de aanleg van vrije busbanen. “Door te zorgen voor een goede doorstroming voor de bus worden de reistijden korter en aansluitingen beter, waardoor de bus weer aantrekkelijker wordt.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.