Concessie Haaglanden succesvol gestart ondanks bezwaar gunning

Mercedes- en VDL-bus van EBS voor Haaglanden
Foto: Inge

Slechts zeven maanden heeft EBS gehad voor de implementatie van de concessie Haaglanden die afgelopen weekend van start ging. Door het bezwaar van Connexxion tegen de gunning, werd pas in januari bekend dat EBS definitief het busvervoer hier mocht verzorgen. “Het was een behoorlijke rollercoaster”, vertelt EBS-directeur Wim Kurver. “We werden geconfronteerd met een late definitieve gunning en ook met veel onverwachte uitdagingen.”

EBS had dus een beperkte tijd om alle bussen te bestellen, de IT regelen en de laadinfrastructuur voor de nieuwe bussen realiseren. Gewoonlijk heeft een nieuwe vervoerder daar ruim een jaar voor. Bovendien kwamen er enkele tegenslagen op het gebied van personeelswerving en problemen met de planning van leveranciers. Kurver: “Dat is op zichzelf al uitdagend, maar wij zijn ook nog eens in korte tijd van een bedrijf met één concessie naar een bedrijf met drie concessies en zes locaties gegaan.”

Trots op medewerkers

Toch verliep de nieuwe overgang zonder grote problemen. Kurver zei maandag dan ook trots te zijn op het OV-product dat vanaf nu in de concessie wordt aangeboden en de medewerkers die gewerkt hebben om dit in zo’n korte tijd te realiseren. Er zijn nog enkele verbeterpunten, maar hij is positief. “Als perfect een 10 is, zitten we nu op een 8,5.”

Ook de topman van EBS-moederbedrijf Egged, Avi Friedman, sprak zijn waardering uit voor het tempo waarin is gewerkt. “Door het bezwaar wisten we dat het voor ons moeilijk zou worden om alles binnen de krappe planning te realiseren. Maar die moeilijkheden hebben we weten te overwinnen. Dat hebben we te danken aan het bewonderenswaardige implementatieteam van EBS.”

Meer aanbod

Ook concessieverlener Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is tevreden over het aanbod van de nieuwe vervoerder. “Alle succesfactoren zijn aanwezig bij deze concessie”, vertelt Igor Bal, die binnen de MRDH het openbaar vervoer in zijn portefeuille heeft. “De voorzieningen in de bus gaan erop vooruit, net als het netwerk. Er komen nieuwe verbindingen en de stadsdiensten in Zoetermeer en Delft worden volledig elektrisch. En het is voor ons als MRDH prettig om te constateren dat het subsidiebedrag gelijk is gebleven, maar dat het aanbod erop vooruit gaat.”

Dit valt voor reizigers te merken door het toegenomen aantal bussen op verschillende verbindingen. Tegenwoordig rijden in Delft de bussen van maandag tot zaterdag elk kwartier van 07.00 uur tot 19.00 uur. Bovendien is ervoor gekozen om Rotterdam The Hague Airport beter bereikbaar te maken vanuit Den Haag Leyenburg en Delft en om de verbinding tussen Wassenaar en Voorschoten te verbeteren.

Naast extra verbindingen is ook besloten de R-net-formule te introduceren in de concessie Haaglanden Streek. Deze frequente bussen gaan rijden tussen Delft en Zoetermeer en op de route Schiedam-Naaldwijk-Den Haag. “We hebben een enorme opgave voor mobiliteit”, aldus wethouder Astrid van Eekelen van Leidschendam-Voorburg. “Als we mensen naar het OV willen verleiden, hebben we dus een dekkend netwerk nodig met schone, veilige en comfortabele bussen.”

CO2-reductie

EBS gaat in de concessie met verschillende duurzame bussen rijden. Er is gekozen om de stadsdiensten in Zoetermeer en Delft uit te voeren met 23 volledig elektrische bussen van VDL, terwijl voor het resterende busvervoer is gekozen voor 93 stuks van de Mercedes-Benz Citaro NGT. EBS zal in deze bussen gaan rijden op groengas. “Hiermee dragen wij bij aan het verhogen van de aantrekkelijkheid van het OV en het verbeteren van de duurzaamheid”, aldus Hans Smits, algemeen directeur bij Daimler Buses | EvoBus Nederland. De brandstof voor die gasbussen komt van PitPoint, dat hiervoor onder meer een tanklocatie heeft gerealiseerd in Den Hoorn.

Voor de elektrische bussen in deze concessies zijn vier laadlocaties gerealiseerd, waar de voertuigen zowel aan de stekker als via een pantograaf met snelladers worden geladen. Op het depot in Zoetermeer is ruimte om voertuigen ’s nachts via een stekker bij te laden. Er is ditmaal voor gekozen om de bussen gedurende de nacht ook te verwarmen. Dit kost gewoonlijk veel van de batterij en er kan dus tijdens het rijden energie bespaard worden door dit proces te laten plaatsvinden als de bus aan de stekker ligt.

Groeistuipen

Haaglanden Streek is de derde concessie voor EBS, omdat de vervoerder sinds vorig jaar ook Voorne-Putten op zich neemt. Jarenlang was het alleen verantwoordelijk voor de concessie Waterland in Noord-Holland. Die ontwikkeling van het bedrijf, gaat gemeen met enkele groeistuipen, legt Kurver uit. “We zijn van de zaterdag naar de Eredivisie gegaan en dat is natuurlijk wennen. Je moet zorgen dat mensen op de goede plek zitten. Dit geeft spanning, maar natuurlijk ook dynamiek.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Concessie Haaglanden succesvol gestart ondanks bezwaar gunning”

kees boer|04.09.19|17:17

Ik vind het toch wel jammer dat het strand van Wassenaar gedurende de zomermaanden geen pendelbus meer heeft terwijl de stranden van Castricum en Bergen die wel hebben