Historische trolleybus Arnhem

Eerste trolleybus rijdt weer door Arnhem

De eerste trolleybus reed op 5 september 1949 door Arnhem. Dat is exact zeventig jaar later gevierd door de originele trolley de rit van toen nog eens te laten rijden. Ook andere historische trolleys waren donderdag in het Arnhemse straatbeeld te bewonderen, net als de nieuwste exemplaren die 10 kilometer zonder bovenleiding kunnen rijden.

Het trolleynet is in Arnhem door omstandigheden geboren. In de Tweede Wereldoorlog werd het tramnetwerk van de stad volledig verwoest. Toen werd besloten om dit niet te herstellen, maar een trolleynetwerk aan te leggen. Het achterliggende idee: een trolleybus is flexibeler dan een tram, omdat deze makkelijker uit kan wijken en geen rails nodig heeft.

Nieuwste generatie

Arnhem is sinds 1949 altijd met trolleybussen blijven werken en liep daarmee in zekere zin uiteindelijk op de muziek vooruit, want elektrische bussen in het OV zijn in opmars. De stad pakt het jubileum ook aan om te wijzen op de nieuwste generatie trolleybussen. Momenteel zijn er twee exemplaren in gebruik die tijdens het rijden opladen en 10 kilometer zonder bovenleiding kunnen rijden. Dat maakt ze volgens Arnhem geschikt om in de toekomst ook op regionale lijnen te rijden.

270 kilometer bovenleiding

De eerste trolleybus, die de eerste rit nog eens overdeed, werd bij de viering gevolgd door een van de nieuwste exemplaren. Verder waren er trolleys uit 1956, 1974, 1984 en 1990 te bewonderen. Arnhem heeft een trolleynet van 64 kilometer met twee banen bovenleiding in beide richtingen, samen zo’n 270 kilometer. Ruim 4.000 masten houden het geheel met 86 wissels en 26 kruisingen van bovenleidingen aan de gang. De veertig trolleybussen vervoeren jaarlijks ongeveer 8 miljoen passagiers.

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Eerste trolleybus rijdt weer door Arnhem”

Camille Kreemers|07.09.19|00:55

Het trolleybus system is sinds 2019 altijd blijven rijden?? Iets zegt me dat daar een foutje is ingeslopen

Inge Jacobs|09.09.19|10:12

Het is aangepast. Dank u voor de oplettendheid.

Henk Angenent|10.09.19|10:24

Trolleybussen waren eind jaren ’30 zeer populair als goedkoop alternatief voor de tram. Groningen en Nijmegen hadden ooit ook trolleybussen als vervanging van de tram. Studies om de trams van Utrecht, Haarlem en Leiden door trolleybussen te vervangen hebben niets opgeleverd. Inmiddels is de trolleybus achterhaald door reguliere elektrische bussen. Mekkerende bewoners (Huissen) doen de trolley ook geen goed.

Gerard Bouwman|10.09.19|15:57

Op de foto de trolleybus uit 1956. Deze kan al jaren niet meer rijden. De oudste trolleybus is van bouwjaar 1949. Heeft een andere carrosserie en rijd wel.

Leo Hamelinck|11.09.19|10:38

Ook Rotterdam heeft geëxpirimenteerd met de trolleybus.
http://www.rovm-digitaal.nl/wegvervoer/ret-zie-rail-watervervoer/ret-trolleybus/
De oorlog heeft er een einde aan gemaakt omdat de electriciteit niet leverbaar was.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.