reiziger, bus, bushalte, mobiele telefoon

Met het taxibusje naar de dichtstbijzijnde bushalte

De integratie van openbaar vervoer en doelgroepenvervoer is een belangrijk thema in het vervoer van mensen met een beperking. Maar hoe geef je daar invulling aan? Het overheidsprogramma ‘Iedereen onderweg’ gaat onder meer over een betere aansluiting tussen beide vormen van vervoer.

Het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking wil helpen zorgen dat die groep volwaardig mee kan doen in de samenleving. En goed vervoer is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Het ministerie van Volksgezondheid (VWS) is daar samen met diverse organisaties aan gaan werken, met het actieplan ‘Iedereen onderweg’ als resultaat. Omdat doelgroepenvervoer onder VWS valt en openbaar vervoer onder Infrastructuur en Waterstaat (IenW), spelen beide ministeries een voorname rol in de uitvoering van de plannen.

Met mensen spreken

“Om hier op een zinvolle manier aan te kunnen werken, hebben we eerst onderzocht wat er bij mensen met een beperking zoal speelt als het om vervoer gaat”, legt Conny Broeyer uit. Zij is programmamanager OV-keten bij IenW. “Er wordt namelijk vaak over deze mensen gesproken, maar lang niet altijd mét ze.” De interviews leidden tot zes thema’s waar het programma op gebaseerd is. Het gaat dan om informatie over reis en toegankelijkheid van het vervoer, maar ook over hoe mensen bejegend worden en zelf regie hebben over de reis.

Meer of zelfs helemaal gebruikmaken van het OV is voor lang niet alle gebruikers van doelgroepenvervoer een haalbare kaart. “Maar we moeten goed kijken naar wat wél kan, voor de mensen zelf en om het systeem betaalbaar te houden”, stelt Broeyer. “En er zijn ook tussenoplossingen denkbaar, bijvoorbeeld met het taxibusjes naar de dichtstbijzijnde bushalte omdat die afstand net wat te groot is voor de persoon in kwestie.”

In gesprek met vervoerders

Broeyer zal meer vertellen over het actieplan tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer tijdens Taxi Expo. Dit wordt georganiseerd door zustervakblad TaxiPro en er is een speciale sessie over het thema ‘integratie van OV en doelgroepenvervoer’. “We hebben uiteraard al met vervoerders gesproken over de wensen en mogelijkheden op dat snijvlak van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. Daar willen we graag verder over praten en het congres is daar een mooie gelegenheid voor. En dan kunnen we ook in gesprek over wat al gedaan is om de kwaliteit van het doelgroepenvervoer te verbeteren en wat we samen nog meer kunnen doen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Met het taxibusje naar de dichtstbijzijnde bushalte | OVPro.nl
reiziger, bus, bushalte, mobiele telefoon

Met het taxibusje naar de dichtstbijzijnde bushalte

De integratie van openbaar vervoer en doelgroepenvervoer is een belangrijk thema in het vervoer van mensen met een beperking. Maar hoe geef je daar invulling aan? Het overheidsprogramma ‘Iedereen onderweg’ gaat onder meer over een betere aansluiting tussen beide vormen van vervoer.

Het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking wil helpen zorgen dat die groep volwaardig mee kan doen in de samenleving. En goed vervoer is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Het ministerie van Volksgezondheid (VWS) is daar samen met diverse organisaties aan gaan werken, met het actieplan ‘Iedereen onderweg’ als resultaat. Omdat doelgroepenvervoer onder VWS valt en openbaar vervoer onder Infrastructuur en Waterstaat (IenW), spelen beide ministeries een voorname rol in de uitvoering van de plannen.

Met mensen spreken

“Om hier op een zinvolle manier aan te kunnen werken, hebben we eerst onderzocht wat er bij mensen met een beperking zoal speelt als het om vervoer gaat”, legt Conny Broeyer uit. Zij is programmamanager OV-keten bij IenW. “Er wordt namelijk vaak over deze mensen gesproken, maar lang niet altijd mét ze.” De interviews leidden tot zes thema’s waar het programma op gebaseerd is. Het gaat dan om informatie over reis en toegankelijkheid van het vervoer, maar ook over hoe mensen bejegend worden en zelf regie hebben over de reis.

Meer of zelfs helemaal gebruikmaken van het OV is voor lang niet alle gebruikers van doelgroepenvervoer een haalbare kaart. “Maar we moeten goed kijken naar wat wél kan, voor de mensen zelf en om het systeem betaalbaar te houden”, stelt Broeyer. “En er zijn ook tussenoplossingen denkbaar, bijvoorbeeld met het taxibusjes naar de dichtstbijzijnde bushalte omdat die afstand net wat te groot is voor de persoon in kwestie.”

In gesprek met vervoerders

Broeyer zal meer vertellen over het actieplan tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer tijdens Taxi Expo. Dit wordt georganiseerd door zustervakblad TaxiPro en er is een speciale sessie over het thema ‘integratie van OV en doelgroepenvervoer’. “We hebben uiteraard al met vervoerders gesproken over de wensen en mogelijkheden op dat snijvlak van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. Daar willen we graag verder over praten en het congres is daar een mooie gelegenheid voor. En dan kunnen we ook in gesprek over wat al gedaan is om de kwaliteit van het doelgroepenvervoer te verbeteren en wat we samen nog meer kunnen doen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.