Screenshot introductiefilmpje BravoFlex

BravoFlex krijgt meer tijd om zichzelf te bewijzen

De provincie Noord-Brabant verlengt de proef met het flexibele OV-systeem BravoFlex in Helmond tot eind 2020. Tijdens de verlenging worden verschillende zaken uitgeprobeerd om het aantal reizigers te laten groeien. Want de waardering is weliswaar hoog, maar het gebruik blijft achter bij de verwachtingen.

BravoFlex startte als proef in Helmond in het begin van 2018 voor een periode van twee jaar, maar daar komt nu dus nog circa een jaar bovenop. “Het openbaar vervoer verandert. Flexibele systemen zoals BravoFlex hebben toekomst, maar het kost nu eenmaal tijd om reizigers daaraan te laten wennen en om de omslag te maken. Ik ben blij dat we daar nu een jaar extra de tijd voor nemen”, aldus de Brabantse gedeputeerde Christophe van der Maat.

Aantal gebruikers

Op dit moment maken op werkdagen ongeveer 100 mensen gebruik van BravoFlex, maar voor een optimale benutting van het systeem zouden dat eigenlijk 175 gebruikers moeten zijn. BravoFlex is een flexibele vorm van vervoer die van halte naar halte rijdt en vooraf besteld moet worden. Een minibusje brengt de reiziger daarna op bij de vertrekhalte en vervoert deze zonder overstap naar de eindbestemming.

Om te zorgen dat de dienst vaker gebruikt gaat worden, bekijken de betrokkenen nu verschillende mogelijkheden. Helmonds wethouder Antoinette Maas van Mobiliteit is blij dat de pilot daarvoor de kans krijgt. “Ik vind het heel belangrijk dat de mensen in Helmond gebruik kunnen maken van goed openbaar vervoer. Busvervoer hóórt daar bij. Door nu de pilot BravoFlex te verlengen gunnen we het systeem meer tijd om zichzelf te bewijzen en hebben we ook meer mogelijkheden om zaken uit te proberen.”

Extra reizigers

Tijdens de verlenging worden verschillende zaken uitgeprobeerd, een forse korting op de ritprijs voor groepen, een experiment waarin het gebruik van BravoFlex wordt gestimuleerd door mensen met een wmo-indicatie en mogelijke extra haltes voor een betere bereikbaarheid. De prijs van een rit met BravoFlex voor een individueel persoon wordt niet verlaagd – dit blijft 3 euro. Het reguliere tarief ligt eigenlijk op 3,50, maar de gemeente Helmond schiet voor elk kaartje 50 cent bij. In de loop van 2020 wordt de pilot opnieuw geëvalueerd en wordt een besluit genomen over de invulling vanaf 2021.

De voorloper van BravoFlex, Breng flex, is recentelijk juist door de provincie Gelderland stopgezet, omdat er te veel subsidie nodig was om de huidige vorm te laten voortbestaan. Dit tot teleurstelling van de vervoerder. In de regio Arnhem-Nijmegen waren reizigers tevreden en de vraag nam toe. Het precieze aantal reizigers lag hier tussen de 100.000 en 150.000 per jaar. Wel stelt de provincie dat er aan een opvolger wordt gewerkt.

Lees ook:

Breng flex in huidige vorm te duur

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BravoFlex krijgt meer tijd om zichzelf te bewijzen | OVPro.nl
Screenshot introductiefilmpje BravoFlex

BravoFlex krijgt meer tijd om zichzelf te bewijzen

De provincie Noord-Brabant verlengt de proef met het flexibele OV-systeem BravoFlex in Helmond tot eind 2020. Tijdens de verlenging worden verschillende zaken uitgeprobeerd om het aantal reizigers te laten groeien. Want de waardering is weliswaar hoog, maar het gebruik blijft achter bij de verwachtingen.

BravoFlex startte als proef in Helmond in het begin van 2018 voor een periode van twee jaar, maar daar komt nu dus nog circa een jaar bovenop. “Het openbaar vervoer verandert. Flexibele systemen zoals BravoFlex hebben toekomst, maar het kost nu eenmaal tijd om reizigers daaraan te laten wennen en om de omslag te maken. Ik ben blij dat we daar nu een jaar extra de tijd voor nemen”, aldus de Brabantse gedeputeerde Christophe van der Maat.

Aantal gebruikers

Op dit moment maken op werkdagen ongeveer 100 mensen gebruik van BravoFlex, maar voor een optimale benutting van het systeem zouden dat eigenlijk 175 gebruikers moeten zijn. BravoFlex is een flexibele vorm van vervoer die van halte naar halte rijdt en vooraf besteld moet worden. Een minibusje brengt de reiziger daarna op bij de vertrekhalte en vervoert deze zonder overstap naar de eindbestemming.

Om te zorgen dat de dienst vaker gebruikt gaat worden, bekijken de betrokkenen nu verschillende mogelijkheden. Helmonds wethouder Antoinette Maas van Mobiliteit is blij dat de pilot daarvoor de kans krijgt. “Ik vind het heel belangrijk dat de mensen in Helmond gebruik kunnen maken van goed openbaar vervoer. Busvervoer hóórt daar bij. Door nu de pilot BravoFlex te verlengen gunnen we het systeem meer tijd om zichzelf te bewijzen en hebben we ook meer mogelijkheden om zaken uit te proberen.”

Extra reizigers

Tijdens de verlenging worden verschillende zaken uitgeprobeerd, een forse korting op de ritprijs voor groepen, een experiment waarin het gebruik van BravoFlex wordt gestimuleerd door mensen met een wmo-indicatie en mogelijke extra haltes voor een betere bereikbaarheid. De prijs van een rit met BravoFlex voor een individueel persoon wordt niet verlaagd – dit blijft 3 euro. Het reguliere tarief ligt eigenlijk op 3,50, maar de gemeente Helmond schiet voor elk kaartje 50 cent bij. In de loop van 2020 wordt de pilot opnieuw geëvalueerd en wordt een besluit genomen over de invulling vanaf 2021.

De voorloper van BravoFlex, Breng flex, is recentelijk juist door de provincie Gelderland stopgezet, omdat er te veel subsidie nodig was om de huidige vorm te laten voortbestaan. Dit tot teleurstelling van de vervoerder. In de regio Arnhem-Nijmegen waren reizigers tevreden en de vraag nam toe. Het precieze aantal reizigers lag hier tussen de 100.000 en 150.000 per jaar. Wel stelt de provincie dat er aan een opvolger wordt gewerkt.

Lees ook:

Breng flex in huidige vorm te duur

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.