Derde generatie Parkshuttle door nieuwe eisen vertraagd

Als gevolg van nieuwe wettelijke eisen voor zelfrijdende voertuigen, kan de nieuwe Parkshuttle pas per 1 juni 2020 in gebruik worden genomen. Dat is een half jaar later dan vooraf gedacht. Volgens Connexxion was de komst van de nieuwe wet wel voorzien, maar de volledige gevolgen nog niet.

Het probleem is dat uit de wet nieuwe eisen zijn voortgekomen voor zelfrijdende voertuigen die zonder steward op de openbare weg gaan rijden. Voor de Parkshuttle 3.0 moet dus het bestaande ontwerp aangepast worden. De eisen voor autonome bussen zijn ontwikkeld naar aanleiding van verschillende inzichten die in drie jaar zijn opgedaan en in de beoordeling worden meegenomen.

Pendelbussen

De aanpassingen gaan concreet bijvoorbeeld over obstakeldetectie en aanpassingen aan de bekabeling van het voertuig. “Dit heeft helaas gevolgen voor de planning. De nieuwe shuttles gaan op 1 juni rijden. Tot die tijd vervoeren we onze reizigers met pendelbussen”, vertelt Ben Dwars. Hij is de concessiedirecteur voor Zeeland, HWGO en Parkshuttle bij Connexxion.

De oude Parkshuttles gingen afgelopen mei ‘met pensioen’. De voertuigen hadden op dat moment 13 jaar gereden. Als sinds 1999 wordt op het bedrijventerrein Rivium autonoom gereden. De voertuigen worden vervangen door een derde generatie, die dus ook op de openbare weg kan rijden. “Deze mobiliteitsoplossing is uniek omdat dit wereldwijd het eerste en vooralsnog enige type is dat zonder bestuurder, conducteur of steward aan boord rijdt”, aldus Connexxion.

Zuid-Holland

Autonoom vervoer is een speerpunt voor de overheden in Zuid-Holland. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag trekt hiervoor dan ook 15 miljoen euro uit. De verwachting is dat automatisch vervoer in de regio bijdraagt aan een betere bereikbaarheid, het leveren van een betere OV-dienst, een intensiever gebruik van het huidige OV en aan een kostenbesparing op dit gebied.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.