Bus Syntus Overijssel in Deventer

Concessie IJssel-Vecht blijft in handen van Keolis

Foto inge

Keolis blijft vanaf 13 december 2020 tot december 2030 het busvervoer verzorgen in de concessies Veluwe en Midden-Overijssel. Daarnaast breidt de vervoerder zijn dienstverlening uit met Lelystad (2021) en IJsselmond (2023). Het contract met een waarde van 900 miljoen euro wordt uitgevoerd met meer dan 300 elektrische bussen en is daarmee de grootste elektrische busvloot in Nederland.

Keolis versloeg met zijn bod Connexxion, EBS en Arriva die ook op de concessie hadden ingeschreven. IJssel-Vecht is de eerste concessie die door drie provincies (Overijssel, Gelderland en Flevoland) samen is aanbesteed.

Het is nog niet eerder gebeurd dat een concessie drie verschillende opdrachtgevers heeft én er gedurende de looptijd nog zo veel verandert in een concessiegebied. In de eerste jaren van de concessie onder de nieuwe merknaam RRReis staan er nog enkele forse veranderingen op de agenda qua materieel en personeel. De provincies daagden de vervoerder uit om hier een goed plan voor te verzinnen.

Aanbod

Keolis overtuigde de provincies met een compleet aanbod waarbij de reiziger en een robuust en hoog kwalitatief openbaar vervoernetwerk centraal staan. Directeur Frank Janssen van Keolis Nederland: “We zijn enorm blij dat we deze concessie hebben gewonnen. Niet alleen omdat we onze huidige vervoergebieden Veluwe en Midden-Overijssel behouden, maar vooral omdat we onze reizigers daar mogen blijven bedienen én onze dienstverlening verder mogen uitbreiden.”

“Het is zeer te waarderen dat drie provincies samen de gedurfde stap hebben gezet om reizen over de voormalige concessiegrenzen heen mogelijk te maken. De concessie IJssel-Vecht is daarmee het eerste voorbeeld in Nederland waarbij echt invulling wordt gegeven aan hoe men in een groot gebied reizigers onbegrensd wil laten reizen. Ons aanbod voorziet hierin en daar ben ik bijzonder trots op.”

Reizigersstromen

Op deze manier verwachten de provinciebesturen van Flevoland, Gelderland en Overijssel dat het aanbod beter zal aansluiten op de reizigersstromen. Bovendien worden dus op verschillende momenten de concessies nog aangepast. De provincies gingen daarom uit van een interessant aanbod vanuit vervoerders en vier verschillende vervoerders namen deel aan de aanbesteding.

Meest opvallend aan deze concessie is de nieuwe indeling van de buslijnen. Daarvoor hebben de drie opdrachtgevers drie categorieën ontwikkeld. A-lijnen zijn sterke busverbindingen die de belangrijkste kernen met elkaar verbinden en B-lijnen zijn lijnen die op dit moment genoeg reizigers hebben om waarschijnlijk tot het einde van de concessie nog aan een vervoersvraag te voorzien. De lijnen die in de C-categorie vallen, kunnen op enig moment vervangen worden door andere mobiliteitsdiensten.

De provincies willen dat de nieuwe vervoerder het busvervoer vergroent. In het Programma van Eisen stond dat de nieuwe vervoerder op de belangrijke buslijnen van de stadsdiensten in Apeldoorn, Lelystad en Zwolle geen bussen meer mag inzetten die uitlaatgassen uitstoten. Verder moeten in 2025 alle nieuw aangeschafte bussen in IJssel-Vecht vanaf 2025 uitstootvrij rijden, wat overeenkomt met landelijke afspraken.

Kritiek reizigersorganisaties

De samenwerking tussen de drie provincies kon overigens niet op al te veel enthousiasme rekenen van alle betrokken partijen. Na het publiceren van het concept-Programma van Eisen, uitten lokale reizigersorganisaties hier kritiek op. Zo vonden ze dat de provincies in feite helemaal geen overeenstemmende visie hadden op het openbaar vervoer en ze maakten zich ook zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer.

Met de concessie is tussen de 70 en 80 miljoen euro gemoeid. Na IJssel-Vecht zullen in de komende jaren ook nog de concessies Berkel-Dinkel en Rijn-Waal worden aanbesteed.

Concessiegebied IJssel-Vecht

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Concessie IJssel-Vecht blijft in handen van Keolis | OVPro.nl
Bus Syntus Overijssel in Deventer

Concessie IJssel-Vecht blijft in handen van Keolis

Foto inge

Keolis blijft vanaf 13 december 2020 tot december 2030 het busvervoer verzorgen in de concessies Veluwe en Midden-Overijssel. Daarnaast breidt de vervoerder zijn dienstverlening uit met Lelystad (2021) en IJsselmond (2023). Het contract met een waarde van 900 miljoen euro wordt uitgevoerd met meer dan 300 elektrische bussen en is daarmee de grootste elektrische busvloot in Nederland.

Keolis versloeg met zijn bod Connexxion, EBS en Arriva die ook op de concessie hadden ingeschreven. IJssel-Vecht is de eerste concessie die door drie provincies (Overijssel, Gelderland en Flevoland) samen is aanbesteed.

Het is nog niet eerder gebeurd dat een concessie drie verschillende opdrachtgevers heeft én er gedurende de looptijd nog zo veel verandert in een concessiegebied. In de eerste jaren van de concessie onder de nieuwe merknaam RRReis staan er nog enkele forse veranderingen op de agenda qua materieel en personeel. De provincies daagden de vervoerder uit om hier een goed plan voor te verzinnen.

Aanbod

Keolis overtuigde de provincies met een compleet aanbod waarbij de reiziger en een robuust en hoog kwalitatief openbaar vervoernetwerk centraal staan. Directeur Frank Janssen van Keolis Nederland: “We zijn enorm blij dat we deze concessie hebben gewonnen. Niet alleen omdat we onze huidige vervoergebieden Veluwe en Midden-Overijssel behouden, maar vooral omdat we onze reizigers daar mogen blijven bedienen én onze dienstverlening verder mogen uitbreiden.”

“Het is zeer te waarderen dat drie provincies samen de gedurfde stap hebben gezet om reizen over de voormalige concessiegrenzen heen mogelijk te maken. De concessie IJssel-Vecht is daarmee het eerste voorbeeld in Nederland waarbij echt invulling wordt gegeven aan hoe men in een groot gebied reizigers onbegrensd wil laten reizen. Ons aanbod voorziet hierin en daar ben ik bijzonder trots op.”

Reizigersstromen

Op deze manier verwachten de provinciebesturen van Flevoland, Gelderland en Overijssel dat het aanbod beter zal aansluiten op de reizigersstromen. Bovendien worden dus op verschillende momenten de concessies nog aangepast. De provincies gingen daarom uit van een interessant aanbod vanuit vervoerders en vier verschillende vervoerders namen deel aan de aanbesteding.

Meest opvallend aan deze concessie is de nieuwe indeling van de buslijnen. Daarvoor hebben de drie opdrachtgevers drie categorieën ontwikkeld. A-lijnen zijn sterke busverbindingen die de belangrijkste kernen met elkaar verbinden en B-lijnen zijn lijnen die op dit moment genoeg reizigers hebben om waarschijnlijk tot het einde van de concessie nog aan een vervoersvraag te voorzien. De lijnen die in de C-categorie vallen, kunnen op enig moment vervangen worden door andere mobiliteitsdiensten.

De provincies willen dat de nieuwe vervoerder het busvervoer vergroent. In het Programma van Eisen stond dat de nieuwe vervoerder op de belangrijke buslijnen van de stadsdiensten in Apeldoorn, Lelystad en Zwolle geen bussen meer mag inzetten die uitlaatgassen uitstoten. Verder moeten in 2025 alle nieuw aangeschafte bussen in IJssel-Vecht vanaf 2025 uitstootvrij rijden, wat overeenkomt met landelijke afspraken.

Kritiek reizigersorganisaties

De samenwerking tussen de drie provincies kon overigens niet op al te veel enthousiasme rekenen van alle betrokken partijen. Na het publiceren van het concept-Programma van Eisen, uitten lokale reizigersorganisaties hier kritiek op. Zo vonden ze dat de provincies in feite helemaal geen overeenstemmende visie hadden op het openbaar vervoer en ze maakten zich ook zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer.

Met de concessie is tussen de 70 en 80 miljoen euro gemoeid. Na IJssel-Vecht zullen in de komende jaren ook nog de concessies Berkel-Dinkel en Rijn-Waal worden aanbesteed.

Concessiegebied IJssel-Vecht

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.