Nieuwe ‘laadpaal’ voor elektrische bus op wegdek

Foto: Alstom

Niet langer de elektrische bus opladen via een stekker of via grote laadpalen naast de weg of op het depot, maar via een systeem dat op het wegdek is geplaatst. Deze nieuwe manier van laden presenteerde Alstom deze week in het Spaanse Malaga. “Het is esthetisch gezien veel minder indringend in het stadsbeeld dan grote laadpalen en het voorkomt kosten voor bovengrondse infrastructuur en lastig onderhoud op de depots”, aldus het Franse bedrijf. 

Het gaat om een zogenaamd SRS-systeem, dat is gebaseerd op een vergelijkbare manier van laden bij trams. Alstom houdt zich al jaren vooral bezig met transport over spoor, maar heeft zich onlangs ook op de busmarkt begeven. Zo heeft het bedrijf kort geleden een elektrische bus ontwikkeld, namelijk de Aptis. Deze Aptis kan worden geladen door de laadinfrastructuur in de weg, die volgens Alstom interoperabel is.

Laadinfrastructuur

Alstom ziet in deze manier van opladen verschillende voordelen. Omdat er steeds meer elektrische bussen komen en er dus laadinfrastructuur nodig zal zijn, moet beter nagedacht worden over de locaties waar dit laden kan plaatsvinden. Door die infrastructuur niet naast of boven de weg te plaatsen maar juist in de weg, zorgt dit niet voor obstructies voor andere weggebruikers, zoals voetgangers. Bovendien is dit een veilige manier van laden die relatief snel te realiseren is. Over de prijs kan Alstom niet verder uitweiden, omdat dat van een groot aantal factoren afhankelijk is.

In Malaga is al een SRS-systeem gerealiseerd. Zowel een Aptis-bus van Alstom als een elektrische bus van de Finse bouwer Linkker kunnen hier geladen worden. Het systeem is te herkennen aan drie ‘drempels’ van ongeveer 7 centimeter hoog met een grootte van 1.80 bij 1.80 meter. De bus rijdt over dit vlak, waarna er verbinding wordt gemaakt met de bus. Drie zogenaamde collector shoes, die aan de onderkant van de bus zijn geplaatst, maken contact met de drie SRS pads op het asfalt.

Tekst loopt door onder video

Fast charger

Dit contact maken gebeurt heel snel, waarna het laden kan starten. De chauffeur hoeft daarvoor niets te doen; via een radiosignaal maakt de apparatuur op de bus contact met de infrastructuur, waarna het laden begint. Indien gewenst kan de chauffeur het laden wel uitstellen. Het is een fast charger, maar hoe lang het laden precies duurt, kan Alstom niet zeggen. Dat ligt namelijk aan de batterij in de bus. De Linkker-bus wordt geladen met 200 kW vermogen en de Aptis met 100 kW. Bovendien kan ervoor gekozen worden om in de stad met meer vermogen te laden dan op het depot.

Behalve de collector shoes op het voertuig en de pads in de weg, zijn ook nog een SRS Control Unit, een SRS Cubicle en een charger noodzakelijk voor dit systeem. Die laatste twee voorzieningen zijn fors en daar is dus behoorlijk wat ruimte voor nodig, maar ze kunnen wel honderd meter van het werkelijke laadsysteem worden geplaatst.

Het systeem kan bovendien ook zonder al te veel moeite of noodzakelijke aanpassingen worden bijgesteld van 50 kW tot wel 800 kW, indien dat gewenst is door de vervoerder. “Met andere infrastructuur kan het lastig zijn om het netwerk aan te passen en het aantal bussen dat op een halte stopt te verhogen of te verminderen”, legt Pavlos Batagiannis uit, Market & Portfolio Directeur bij Alstom. “Met deze infrastructuur is dat veel gemakkelijker.”

Tekst loopt door onder foto

Bus SRS Malaga (bron: Alstom)

SRS

SRS zelf is een beproefde techniek, want Alstom hanteert dit al langer voor trams. Dat is namelijk het kleine zusje van APS bij trams. Met behulp van APS kunnen trams rijden zonder bovenleiding. Dit wordt al in twaalf steden wereldwijd toegepast. “We willen de kennis en kunde die wij als Alstom hebben over trams ook gebruiken voor het busvervoer”, stelt Batagiannis.

Overigens is het in Nederland niet de eerste keer dat geprobeerd wordt om elektrische bussen te laden vanuit het wegdek. In Utrecht is dit jaren geleden geprobeerd met inductie. Dit bleek in de praktijk lastig, omdat de inductieplaten zeer gevoelig waren. Alleen wanneer de chauffeurs hun bus precies boven de inductieplaat in de weg wisten te parkeren, laadden de bussen ook werkelijk op.

Maar voor dat probleem hoeft hier niet gevreesd te worden, vertelt Philippe Veyrunes, SRS Solution Manager bij Alstom. In Malaga is een witte streep op de stoeprand geplaatst om ervoor te zorgen dat chauffeurs weten waar ze moeten stoppen, maar dit SRS-systeem is veel minder gevoelig en de positie van de bus om contact te maken is dus ook veel minder precair.

Tekst loopt door onder foto

Bus bij laadstation in Malaga

Aptis

De Aptis die deze week werd gebruikt om het nieuwe laadsysteem te demonstreren, is begin vorig jaar in verschillende Europese landen tentoongesteld en inmiddels zijn er ook tientallen bussen verkocht, onder andere aan Parijs en Straatsburg. Dit jaar wordt op Busworld een verfijnde versie gepresenteerd van dit voertuig. Die versie bezit onder meer een parkeerassistent, die ervoor zorgt dat de achterkant van de bus altijd recht langs de stoeprand komt te staan. Zo hoeven reizigers niet op het wegdek te stappen.

Alstom wil zich bovendien verder specialiseren in de busmarkt. De huidige Aptis is volgens Benjamin Bailly, hoofd bij het Electric Bus Platform van Aptis, ontwikkeld om wel twintig jaar mee te gaan. Daarbij erkent hij dat tussendoor een modernisering van het interieur nodig zal zijn en ook dat de batterij tussendoor een keer vervangen zal moeten worden. Maar door de bus zo lang te gebruiken, valt de TCO positief uit. “Wij geloven in duurzaamheid en pleiten voor een lang gebruik van de bussen”, aldus Bailly.

De Aptis-bus van Alstom

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe ‘laadpaal’ voor elektrische bus op wegdek | OVPro.nl

Nieuwe ‘laadpaal’ voor elektrische bus op wegdek

Foto: Alstom

Niet langer de elektrische bus opladen via een stekker of via grote laadpalen naast de weg of op het depot, maar via een systeem dat op het wegdek is geplaatst. Deze nieuwe manier van laden presenteerde Alstom deze week in het Spaanse Malaga. “Het is esthetisch gezien veel minder indringend in het stadsbeeld dan grote laadpalen en het voorkomt kosten voor bovengrondse infrastructuur en lastig onderhoud op de depots”, aldus het Franse bedrijf. 

Het gaat om een zogenaamd SRS-systeem, dat is gebaseerd op een vergelijkbare manier van laden bij trams. Alstom houdt zich al jaren vooral bezig met transport over spoor, maar heeft zich onlangs ook op de busmarkt begeven. Zo heeft het bedrijf kort geleden een elektrische bus ontwikkeld, namelijk de Aptis. Deze Aptis kan worden geladen door de laadinfrastructuur in de weg, die volgens Alstom interoperabel is.

Laadinfrastructuur

Alstom ziet in deze manier van opladen verschillende voordelen. Omdat er steeds meer elektrische bussen komen en er dus laadinfrastructuur nodig zal zijn, moet beter nagedacht worden over de locaties waar dit laden kan plaatsvinden. Door die infrastructuur niet naast of boven de weg te plaatsen maar juist in de weg, zorgt dit niet voor obstructies voor andere weggebruikers, zoals voetgangers. Bovendien is dit een veilige manier van laden die relatief snel te realiseren is. Over de prijs kan Alstom niet verder uitweiden, omdat dat van een groot aantal factoren afhankelijk is.

In Malaga is al een SRS-systeem gerealiseerd. Zowel een Aptis-bus van Alstom als een elektrische bus van de Finse bouwer Linkker kunnen hier geladen worden. Het systeem is te herkennen aan drie ‘drempels’ van ongeveer 7 centimeter hoog met een grootte van 1.80 bij 1.80 meter. De bus rijdt over dit vlak, waarna er verbinding wordt gemaakt met de bus. Drie zogenaamde collector shoes, die aan de onderkant van de bus zijn geplaatst, maken contact met de drie SRS pads op het asfalt.

Tekst loopt door onder video

Fast charger

Dit contact maken gebeurt heel snel, waarna het laden kan starten. De chauffeur hoeft daarvoor niets te doen; via een radiosignaal maakt de apparatuur op de bus contact met de infrastructuur, waarna het laden begint. Indien gewenst kan de chauffeur het laden wel uitstellen. Het is een fast charger, maar hoe lang het laden precies duurt, kan Alstom niet zeggen. Dat ligt namelijk aan de batterij in de bus. De Linkker-bus wordt geladen met 200 kW vermogen en de Aptis met 100 kW. Bovendien kan ervoor gekozen worden om in de stad met meer vermogen te laden dan op het depot.

Behalve de collector shoes op het voertuig en de pads in de weg, zijn ook nog een SRS Control Unit, een SRS Cubicle en een charger noodzakelijk voor dit systeem. Die laatste twee voorzieningen zijn fors en daar is dus behoorlijk wat ruimte voor nodig, maar ze kunnen wel honderd meter van het werkelijke laadsysteem worden geplaatst.

Het systeem kan bovendien ook zonder al te veel moeite of noodzakelijke aanpassingen worden bijgesteld van 50 kW tot wel 800 kW, indien dat gewenst is door de vervoerder. “Met andere infrastructuur kan het lastig zijn om het netwerk aan te passen en het aantal bussen dat op een halte stopt te verhogen of te verminderen”, legt Pavlos Batagiannis uit, Market & Portfolio Directeur bij Alstom. “Met deze infrastructuur is dat veel gemakkelijker.”

Tekst loopt door onder foto

Bus SRS Malaga (bron: Alstom)

SRS

SRS zelf is een beproefde techniek, want Alstom hanteert dit al langer voor trams. Dat is namelijk het kleine zusje van APS bij trams. Met behulp van APS kunnen trams rijden zonder bovenleiding. Dit wordt al in twaalf steden wereldwijd toegepast. “We willen de kennis en kunde die wij als Alstom hebben over trams ook gebruiken voor het busvervoer”, stelt Batagiannis.

Overigens is het in Nederland niet de eerste keer dat geprobeerd wordt om elektrische bussen te laden vanuit het wegdek. In Utrecht is dit jaren geleden geprobeerd met inductie. Dit bleek in de praktijk lastig, omdat de inductieplaten zeer gevoelig waren. Alleen wanneer de chauffeurs hun bus precies boven de inductieplaat in de weg wisten te parkeren, laadden de bussen ook werkelijk op.

Maar voor dat probleem hoeft hier niet gevreesd te worden, vertelt Philippe Veyrunes, SRS Solution Manager bij Alstom. In Malaga is een witte streep op de stoeprand geplaatst om ervoor te zorgen dat chauffeurs weten waar ze moeten stoppen, maar dit SRS-systeem is veel minder gevoelig en de positie van de bus om contact te maken is dus ook veel minder precair.

Tekst loopt door onder foto

Bus bij laadstation in Malaga

Aptis

De Aptis die deze week werd gebruikt om het nieuwe laadsysteem te demonstreren, is begin vorig jaar in verschillende Europese landen tentoongesteld en inmiddels zijn er ook tientallen bussen verkocht, onder andere aan Parijs en Straatsburg. Dit jaar wordt op Busworld een verfijnde versie gepresenteerd van dit voertuig. Die versie bezit onder meer een parkeerassistent, die ervoor zorgt dat de achterkant van de bus altijd recht langs de stoeprand komt te staan. Zo hoeven reizigers niet op het wegdek te stappen.

Alstom wil zich bovendien verder specialiseren in de busmarkt. De huidige Aptis is volgens Benjamin Bailly, hoofd bij het Electric Bus Platform van Aptis, ontwikkeld om wel twintig jaar mee te gaan. Daarbij erkent hij dat tussendoor een modernisering van het interieur nodig zal zijn en ook dat de batterij tussendoor een keer vervangen zal moeten worden. Maar door de bus zo lang te gebruiken, valt de TCO positief uit. “Wij geloven in duurzaamheid en pleiten voor een lang gebruik van de bussen”, aldus Bailly.

De Aptis-bus van Alstom

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.