Arriva-bus in Leiden (foto: Erik Karst)

Ruim 10% van totale Arriva-vloot inmiddels elektrisch

Vervoerder Arriva heeft inmiddels 157 elektrische bussen rondrijden verspreid over verschillende concessies, bijvoorbeeld in Limburg, in Den Bosch, op de Waddeneilanden en in Leiden. In de Zuid-Hollandse stad stroomden in september de laatste tien bussen in. Nu is circa 10 procent van de totale Arriva-vloot elektrisch en Arriva rijdt ruim 30 procent van alle elektrische bussen in Nederland.

Het hoogste percentage elektrische bussen is in handen van vervoerder Connexxion. Die rijdt in totaal met 217 elektrische bussen, waarvan 43 trolleybussen in Arnhem. Daarmee heeft deze vervoerder een aandeel van ruim 45 procent in handen, zo blijkt uit een inventarisatie van bussen in Nederland door kennisplatform CROW.

Busvloot

Arriva doet vanaf 2012 ervaring op met elektrisch rijden en ondertussen zijn elektrische bussen een belangrijk deel van de busvloot geworden. Op de Waddeneilanden volgde daarna een primeur voor Arriva – daar gingen in 2016 voor het eerst 6 elektrische bussen in de normale dienstregeling rijden. In de jaren daarna kwamen er ook op andere Waddeneilanden deze schone voertuigen bij en vanaf december 2018 nog 7 in en rondom Leeuwarden.

Die werden opgevolgd door 16 bussen in de stadsdienst van Venlo en op lijn 3 in Maastricht. Inmiddels rijden hier 95 elektrische bussen, zowel in de stad als in het streekvervoer. Dat is de helft van de volledige Limburgse busvloot. Bovendien werd een nieuwe gasloze werkplaats in Maastricht, voorzien van moderne isolatie en zonnepanelen, gebouwd om klimaatneutraal werken daar mogelijk te maken. De concessie Limburg heeft dit jaar goed gescoord in de milieuprestatieposter van CROW. De milieuwaarde was zo hoog dat de concessie een plek in de top5 kreeg.

CO2-besparing

In de afgelopen twee jaar zijn daar nog een tiental bussen bijgekomen, namelijk in Den Bosch en dus in Leiden. In de Brabantse hoofdstad rijden nu in totaal 12 bussen rond, die gedurende de dag worden geladen bij de halte Maasoever. Daar heeft Arriva gekozen voor een lader met twee aansluitpunten (hood). De buschauffeur wisselt hier van bus – hij neemt de geladen bus weer mee in de dienstregeling en zet de andere bus onder de lader.

In Leiden heeft de inzet van volledig zero emissie-bussen in de Leidse stadsdienst voor een besparing van 158.000 liter diesel gezorgd. De voertuigen hebben hier namelijk gezamenlijk 478.000 kilometer gereden. In de komende jaren is het de bedoeling het aantal zero emissie-bussen verder uit te breiden en de CO2-uitstoot terug te dringen. Arriva streeft ernaar om in 2025 volledig klimaatneutraal te opereren.

Lees ook:

Voorne-Putten en Rozenburg is duurzaamste busconcessie

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Ruim 10% van totale Arriva-vloot inmiddels elektrisch”

-baxspace-|13.10.19|13:18

Volgens mij gebruikt EBS ook kortere elektrische bussen in de regio Den Haag, op lijn 50 tussen Rijswijk en Zoetermeer. Ging heel soepel. Ik ben sowieso wel te spreken over bijv. de terugkeer van harmonicabussen in Haaglanden. EBS gebruikt ze wel ’s op lijn 51, Delft Den Haag, waarbij het me overigens opviel dat EBS als bestemming “Grote Markt” voert. We nemen aan dat dat de Haagse Grote Markt is. HTM gebruikt vaak het woord “Den Haag”, ook als de bestemming overduidelijk in Den Haag is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.