Foto-bus-Connexxion_Noord-Holland Noord

Kostendekkingsgraad Noord-Hollands OV stabiel ondanks lagere subsidie

Hoewel de provincie Noord-Holland in 2018 minder subsidie heeft verstrekt aan vervoerder Connexxion om het openbaar vervoer in de provincie te verzorgen, is de kostendekkingsgraad stabiel gebleven. In de concessies Gooi en Vechtstreek en Haarlem/IJmond kon in 2018 zelfs een iets groter deel van het OV bekostigd worden door reizigersopbrengsten – alleen in Noord-Holland Noord is die iets gedaald.

Dit blijkt uit het OV Jaarverslag 2018 van de provincie, waarin jaarlijks wordt onderzocht hoe het busvervoer presteert. De opdrachtgever is erg tevreden. Reizigers geven het busvervoer in de regio namelijk gemiddeld een 7,8 in de OV-klantenbarometer en niet eerder heeft het OV in Noord-Holland zo goed gescoord. Dat is bovendien hoger dan het landelijk gemiddelde.

Reizigersopbrengsten

De Noord-Hollanse gedeputeerde Adnan Tekin noemt de mooie rapportcijfers verder ‘de beste reclame voor het busvervoer’. Zowel in Haarlem/IJmond als in Gooi en Vechtstreek zijn het aantal reizigers en de reizigersopbrengsten dan ook gestegen. In de regio Haarlem is de kostendekkingsgraad dit jaar 56 procent in vergelijk met 53 procent in 2017. Voor Gooi en Vechtstreek is dit nu 43 tegenover 42 een jaar geleden.

Dat is niet het geval in Noord-Holland Noord. Met ruim 5,8 miljoen instappers is het busvervoer daar minder gebruikt dan in 2017 en de kostendekkingsgraad is ook afgenomen. De provincie verwacht dat dit met name komt door gemiste reizigersopbrengsten als gevolg van stakingsdagen en scholieren die vanwege de gunstige weersomstandigheden vaker dan gebruikelijk voor de fiets kozen in plaats van de bus. Bovendien is het aantal dienstregelingsuren afgenomen in dit concessiegebied.

Punctualiteit

Het positieve cijfer voor het busvervoer kan mede verklaard worden door de betere punctualiteit van de bussen in de drie concessies. Nu Haarlem/IJmond en Noord-Holland Noord opnieuw zijn aanbesteed, wordt hier ook strenger op gecontroleerd. In de Gooi en Vechtstreek is de minst grote verbetering opgetreden, namelijk een stijging van 0,1 procent. Afgelopen jaar reed 88,1 procent van de bussen op tijd.

In de meest noordelijk gelegen concessie is een stijging te zien van 0,4 procent naar 86,6 procent en in Haarlem/IJmond is dat zelfs 89,0 procent. Een jaar eerder wist slechts 84,6 procent van de bus op tijd de haltes te bereiken en weg te rijden. Er zijn wel iets meer ritten uitgevallen, maar dat komt volgens de provincie met name door de vele landelijke stakingsdagen.

Door de stakingsdagen is ook het OV-gebruik in totaal met 2,5 procent afgenomen in vergelijking met een jaar eerder, denkt de opdrachtgever. Door die stakingen hoeft Noord-Holland circa 1 miljoen euro aan exploitatiekosten niet uit te betalen aan vervoerder Connexxion. Dit budget wordt ingezet voor acties en campagnes voor de reizigers, zoals gratis OV in de zomer van 2020.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Kostendekkingsgraad Noord-Hollands OV stabiel ondanks lagere subsidie”

Henk Angenent|22.10.19|10:19

Het is sowieso een wonder dat er nog streekvervoer is na vier jaar sloopwerk door VVD-gedeputeerde Elisabeth Post. Wat een ramp was die mevrouw…

Als het vervoer in Noord-Holland noord terugloopt, zou ik zeggen: ga in de aanval!

kees boer|23.10.19|15:52

Henk ik hekel ook het beleid van Noord- Holland,neem nou het dorp Ankeveen dat wordt zelfs nog niet eens met een buurtbus bediend gewoon een schande en dat daarover met geen woord over wordt gerept

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kostendekkingsgraad Noord-Hollands OV stabiel ondanks lagere subsidie | OVPro.nl
Foto-bus-Connexxion_Noord-Holland Noord

Kostendekkingsgraad Noord-Hollands OV stabiel ondanks lagere subsidie

Hoewel de provincie Noord-Holland in 2018 minder subsidie heeft verstrekt aan vervoerder Connexxion om het openbaar vervoer in de provincie te verzorgen, is de kostendekkingsgraad stabiel gebleven. In de concessies Gooi en Vechtstreek en Haarlem/IJmond kon in 2018 zelfs een iets groter deel van het OV bekostigd worden door reizigersopbrengsten – alleen in Noord-Holland Noord is die iets gedaald.

Dit blijkt uit het OV Jaarverslag 2018 van de provincie, waarin jaarlijks wordt onderzocht hoe het busvervoer presteert. De opdrachtgever is erg tevreden. Reizigers geven het busvervoer in de regio namelijk gemiddeld een 7,8 in de OV-klantenbarometer en niet eerder heeft het OV in Noord-Holland zo goed gescoord. Dat is bovendien hoger dan het landelijk gemiddelde.

Reizigersopbrengsten

De Noord-Hollanse gedeputeerde Adnan Tekin noemt de mooie rapportcijfers verder ‘de beste reclame voor het busvervoer’. Zowel in Haarlem/IJmond als in Gooi en Vechtstreek zijn het aantal reizigers en de reizigersopbrengsten dan ook gestegen. In de regio Haarlem is de kostendekkingsgraad dit jaar 56 procent in vergelijk met 53 procent in 2017. Voor Gooi en Vechtstreek is dit nu 43 tegenover 42 een jaar geleden.

Dat is niet het geval in Noord-Holland Noord. Met ruim 5,8 miljoen instappers is het busvervoer daar minder gebruikt dan in 2017 en de kostendekkingsgraad is ook afgenomen. De provincie verwacht dat dit met name komt door gemiste reizigersopbrengsten als gevolg van stakingsdagen en scholieren die vanwege de gunstige weersomstandigheden vaker dan gebruikelijk voor de fiets kozen in plaats van de bus. Bovendien is het aantal dienstregelingsuren afgenomen in dit concessiegebied.

Punctualiteit

Het positieve cijfer voor het busvervoer kan mede verklaard worden door de betere punctualiteit van de bussen in de drie concessies. Nu Haarlem/IJmond en Noord-Holland Noord opnieuw zijn aanbesteed, wordt hier ook strenger op gecontroleerd. In de Gooi en Vechtstreek is de minst grote verbetering opgetreden, namelijk een stijging van 0,1 procent. Afgelopen jaar reed 88,1 procent van de bussen op tijd.

In de meest noordelijk gelegen concessie is een stijging te zien van 0,4 procent naar 86,6 procent en in Haarlem/IJmond is dat zelfs 89,0 procent. Een jaar eerder wist slechts 84,6 procent van de bus op tijd de haltes te bereiken en weg te rijden. Er zijn wel iets meer ritten uitgevallen, maar dat komt volgens de provincie met name door de vele landelijke stakingsdagen.

Door de stakingsdagen is ook het OV-gebruik in totaal met 2,5 procent afgenomen in vergelijking met een jaar eerder, denkt de opdrachtgever. Door die stakingen hoeft Noord-Holland circa 1 miljoen euro aan exploitatiekosten niet uit te betalen aan vervoerder Connexxion. Dit budget wordt ingezet voor acties en campagnes voor de reizigers, zoals gratis OV in de zomer van 2020.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Kostendekkingsgraad Noord-Hollands OV stabiel ondanks lagere subsidie”

Henk Angenent|22.10.19|10:19

Het is sowieso een wonder dat er nog streekvervoer is na vier jaar sloopwerk door VVD-gedeputeerde Elisabeth Post. Wat een ramp was die mevrouw…

Als het vervoer in Noord-Holland noord terugloopt, zou ik zeggen: ga in de aanval!

kees boer|23.10.19|15:52

Henk ik hekel ook het beleid van Noord- Holland,neem nou het dorp Ankeveen dat wordt zelfs nog niet eens met een buurtbus bediend gewoon een schande en dat daarover met geen woord over wordt gerept

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.