RET zet in op een energiepositief OV

EElektrische bus in Rotterdam bij RET (foto rob kamminga)
3-6-2019, rotterdam, ret, proefrit electrische bus foto rob kamminga

RET wil in de komende jaren niet alleen bijdragen aan een duurzamer OV door met elektrische bussen te rijden, de stadsvervoerder wil ook de hele bedrijfsvoering verduurzamen. Daarom wordt de samenwerking aangegaan met Eneco. De energieonderneming zal vanaf volgend jaar groene stroom leveren die in Nederland is opgewekt. “Een rit met het OV is al een duurzame vervoersoptie, maar we willen als bedrijf een stap extra zetten”, aldus RET-directeur Maurice Unck. 

Eneco heeft de aanbesteding gewonnen die RET in juli in de markt zette. Milieuvriendelijker opereren is een ambitie van de vervoerder. Daarbinnen is elektrisch busvervoer erg belangrijk: de eerste 55 elektrische bussen gaan later dit jaar rijden, net als 103 hybrides. In 2021 komen er nog eens 50 zero emissie-bussen bij, in 2024 weer 50 en in 2029 de laatste 110. Aan het einde van de looptijd van het contract met Eneco moeten alle bussen van RET uitstootvrij rijden.

In het contract is bovendien ook afgesproken dat niet alleen de voertuigen, maar ook de stations en kantoren omschakelen naar duurzame energie. De twee partijen willen verder zorgen dat meer reizigers zich bewust worden van het OV als duurzame vervoersoptie.

Opwekcapaciteit

Het energiebedrijf zal vanaf 1 januari 2020 jaarlijks 135 miljoen kilowattuur gaan leveren aan de RET – ongeveer het verbruik van 43.000 huishoudens. Dat is meer dan door de vervoerder was gevraagd. Het gaat om een contract van 10 jaar, waarbij de partijen de ambitie hebben om in 2030 meer duurzame energie op te wekken dan de RET verbruikt: een energiepositief OV. Bovendien zal Eneco in Nederland opwekcapaciteit bijbouwen. Unck: “We zijn er blij mee dat we zo onze reizigers een nog duurzamere reis kunnen aanbieden.”

Eneco zal ook zonnepanelen plaatsen op minimaal één en mogelijk meer RET-gebouwen, te beginnen met ruim 2.000 m2 op complex Kleiweg. Hier kijken de twee partijen ook of de opgewekte energie door de omgeving kan worden ingezet. Eneco-directeur Hans Peters is blij met de samenwerking. “Het openbare vervoer in de Rotterdamse regio, waar ook veel Eneco-collega’s dagelijks gebruik van maken, wordt nog schoner. Tegelijkertijd helpt de RET ons om te investeren in nieuwe duurzame projecten, zoals windparken op land en in zee. Daarmee draagt het daadwerkelijk bij aan de groei van duurzame energie in Nederland.”

Eerdere maatregelen

RET nam al eerder maatregelen om de bedrijfsvoering te verduurzamen. Zo zijn er al zonnepanelen gelegd op verschillende metrostations en probeert RET efficiënter om te gaan met energie. “Een ander voorbeeld van duurzame toepassingen is het gebruik van olivijn op de Hoekse Lijn, een materiaal dat langs de baan ligt en in de loop der jaren zijn eigen gewicht (20.000 ton) aan CO2 absorbeert”, vertelt de vervoerder.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.