Busremise van Connexxion in Noord-Holland Noord

Miljoenenboete door vertraagde levering elektrische bussen

Bron: PitPoint

In totaal heeft de provincie Noord-Holland in 2018 voor 1,75 miljoen euro boetes opgelegd aan vervoerder Connexxion, omdat de elektrische bussen later geleverd worden dan was afgesproken. Dat schrijven de Gedeputeerde Staten in een brief. In de brief wordt het busvervoer in de concessies Gooi en Vechtstreek, Haarlem/IJmond en Noord-Holland Noord besproken.

De concessie Haarlem/IJmond startte in september 2017 en die in Noord-Holland Noord in juli 2018. Bij de start is een deel van het oude wagenpark hier vervangen door emissievrije en elektrisch aangedreven bussen, dit tot tevredenheid van de provincie. Maar er zijn ook nieuwe bussen die later komen dan vooraf was overeengekomen met de vervoerder en dit is volgens de provincie vooral te wijten aan de vertraagde levering van de bussen door de leveranciers. Daarvoor is de vervoerder beboet.

Gevolg 2019

De provincie verwacht overigens ook voor 2019 boetes te moeten geven vanwege de latere komst van de elektrische bussen. Maar: “Komend jaar zal het aandeel elektrische bussen nog eens flink toenemen”, schrijft de provincie. “Eind 2020 is 50 procent van de bussen in de concessie Noord-Holland Noord elektrisch. In de concessie Haarlem-IJmond is het streven om vanaf eind 2020 circa 70 procent van de gereden dienstregelingskilometers met een elektrische bus te rijden.”

Noord-Holland is van plan om het boetebedrag te gebruiken voor een verdere verduurzaming van het OV. Het is de bedoeling om hiermee meer ‘zero emissie-kilometers’ te realiseren, waarmee de late instroom gecompenseerd kan worden. Connexxion heeft in Nederland de meeste elektrische bussen rondrijden. Dochtermaatschappij Hermes had in 2016 de grootste zero emissie-concessie met 43 elektrische bussen en Connexxion rijdt in Amstelland-Meerlanden inmiddels met 100 elektrische bussen.

Eerste 21 bussen

Connexxion meldde een dag na de start van de concessie Noord-Holland Noord dat het onmogelijk bleek om meteen met ruim 83 elektrische bussen te gaan rijden. In de praktijk werden dat er 21. “Voor de concessie Noord-Holland Noord hadden wij in onze offerte 62 VDL Midcity ( maximaal 19 personen) ZE-bussen opgenomen. Doordat de ontwikkeling en daarmee de bouw en levering van dit nieuwe type voertuig vertraging opliep, hebben wij langer met dieselbussen moeten doorrijden”, aldus Connexxion

Daarnaast kwam begin dit jaar de wens van gemeenten en waarschuwing van chauffeurs dat de midibussen te klein zouden zijn. Daardoor zouden reizigers op haltes achter kunnen blijven. Die combinatie heft ervoor gezorgd dat Connexxion, de provincie Noord-Holland en VDL hebben gekozen om hier VDL Citea’s in te zetten. “Deze bussen stromen op dit moment in. Begin volgend jaar zullen alle 62 VDL Citea LLE 9.9 ZE allemaal rijden en het is een beproefd voertuigtype”, aldus Connexxion.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Miljoenenboete door vertraagde levering elektrische bussen”

Wiebe Goossen|19.11.19|14:04

Als nou bekend is dat het aan de leverancier ligt dat het bestelde te laat komt, dan is het toch eigenaardig om de vervoerder daarvoor te laten bloeden? Bestel die dingen dan zélf en verplicht een vervoerder daarvan gebruik te maken, dan heb je het toch zelf in de hand?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Miljoenenboete door vertraagde levering elektrische bussen | OVPro.nl
Busremise van Connexxion in Noord-Holland Noord

Miljoenenboete door vertraagde levering elektrische bussen

Bron: PitPoint

In totaal heeft de provincie Noord-Holland in 2018 voor 1,75 miljoen euro boetes opgelegd aan vervoerder Connexxion, omdat de elektrische bussen later geleverd worden dan was afgesproken. Dat schrijven de Gedeputeerde Staten in een brief. In de brief wordt het busvervoer in de concessies Gooi en Vechtstreek, Haarlem/IJmond en Noord-Holland Noord besproken.

De concessie Haarlem/IJmond startte in september 2017 en die in Noord-Holland Noord in juli 2018. Bij de start is een deel van het oude wagenpark hier vervangen door emissievrije en elektrisch aangedreven bussen, dit tot tevredenheid van de provincie. Maar er zijn ook nieuwe bussen die later komen dan vooraf was overeengekomen met de vervoerder en dit is volgens de provincie vooral te wijten aan de vertraagde levering van de bussen door de leveranciers. Daarvoor is de vervoerder beboet.

Gevolg 2019

De provincie verwacht overigens ook voor 2019 boetes te moeten geven vanwege de latere komst van de elektrische bussen. Maar: “Komend jaar zal het aandeel elektrische bussen nog eens flink toenemen”, schrijft de provincie. “Eind 2020 is 50 procent van de bussen in de concessie Noord-Holland Noord elektrisch. In de concessie Haarlem-IJmond is het streven om vanaf eind 2020 circa 70 procent van de gereden dienstregelingskilometers met een elektrische bus te rijden.”

Noord-Holland is van plan om het boetebedrag te gebruiken voor een verdere verduurzaming van het OV. Het is de bedoeling om hiermee meer ‘zero emissie-kilometers’ te realiseren, waarmee de late instroom gecompenseerd kan worden. Connexxion heeft in Nederland de meeste elektrische bussen rondrijden. Dochtermaatschappij Hermes had in 2016 de grootste zero emissie-concessie met 43 elektrische bussen en Connexxion rijdt in Amstelland-Meerlanden inmiddels met 100 elektrische bussen.

Eerste 21 bussen

Connexxion meldde een dag na de start van de concessie Noord-Holland Noord dat het onmogelijk bleek om meteen met ruim 83 elektrische bussen te gaan rijden. In de praktijk werden dat er 21. “Voor de concessie Noord-Holland Noord hadden wij in onze offerte 62 VDL Midcity ( maximaal 19 personen) ZE-bussen opgenomen. Doordat de ontwikkeling en daarmee de bouw en levering van dit nieuwe type voertuig vertraging opliep, hebben wij langer met dieselbussen moeten doorrijden”, aldus Connexxion

Daarnaast kwam begin dit jaar de wens van gemeenten en waarschuwing van chauffeurs dat de midibussen te klein zouden zijn. Daardoor zouden reizigers op haltes achter kunnen blijven. Die combinatie heft ervoor gezorgd dat Connexxion, de provincie Noord-Holland en VDL hebben gekozen om hier VDL Citea’s in te zetten. “Deze bussen stromen op dit moment in. Begin volgend jaar zullen alle 62 VDL Citea LLE 9.9 ZE allemaal rijden en het is een beproefd voertuigtype”, aldus Connexxion.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Miljoenenboete door vertraagde levering elektrische bussen”

Wiebe Goossen|19.11.19|14:04

Als nou bekend is dat het aan de leverancier ligt dat het bestelde te laat komt, dan is het toch eigenaardig om de vervoerder daarvoor te laten bloeden? Bestel die dingen dan zélf en verplicht een vervoerder daarvan gebruik te maken, dan heb je het toch zelf in de hand?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.