Buslaan voor Syntus Twente in Enschede

Verkeersdrukte vraagt om aanpassing rijtijden bus in Oost-Nederland

Vervoerder Keolis past de tijden van verschillende bussen in de concessies Twente en Midden-Overijssel aan omdat het door toenemende verkeersdrukte steeds moeilijker wordt om op tijd te rijden. Het is de bedoeling om op die manier de punctualiteit van de bussen te verbeteren. In de nieuwe dienstregeling wil Keolis zorgen voor verbeterde aansluitingen en realistische rijtijden.

Op 15 december gaat de nieuwe dienstregeling in in heel Nederland. Dit is het moment dat er wijzigingen worden doorgevoerd in de lijnen en de tijden. In Oost-Nederland worden meer ritten toegevoegd, veranderen de bustijden en worden aansluitingen verbeterd. Onder andere de tijden van lijn 80 en 81 in Twente moesten worden aangepast door de verkeersdrukte. “Hierdoor sluiten de lijnen niet altijd op elkaar aan in Westerhaar. Om een goede verbinding te houden tussen Ommen en Hardenberg worden de ritten in de spits aan elkaar gekoppeld. Zo hoeven reizigers op traject niet over te stappen.”

Wijzigingen

In de verschillende concessies van Keolis veranderen vanaf 15 december overal een paar lijnen. Dit is het gevolg van de analyse van de lijnen en ook op basis van tips en feedback van reizigers en chauffeurs. In Twente worden bijvoorbeeld extra ritten aan de stadslijnen toegevoegd of vervroegd op zondag. Dit komt omdat de zondag hier steeds minder een rustdag is en er dus ook meer activiteiten worden ondernomen. Lijn 1 en 2 rijden op zondag een uur eerder en lijn 9 gaat twee keer per uur rijden.

Daarbij is ook gekeken naar de reizigersaantallen en het benodigde materieel. Een aantal lijnen krijgt een andere vertrektijd om de bussen beter te laten aansluiten op de treinen, terwijl aan de andere kant geprobeerd wordt om reistijden te verkorten. Zo gaan in Midden-Overijssel reizigers vanuit Kampen naar Deltion Campus er door een betere aansluiting gemiddeld 10 minuten op vooruit en op lijn 7 is besloten grotere bussen in te zetten. Scholierenlijn 9 stopt juist met rijden na 17.30 uur.

Spoor

Ook op het spoor veranderen enkele zaken. Zo gaat de vervoerder extra ritten rijden op het traject Hengelo-Bielefeld. Dit is een populaire lijn. Bovendien zal station Zwolle Stadshagen op 15 december in gebruik genomen worden. Dat was al langer de bedoeling, maar inmiddels zijn er afspraken gemaakt over de dienstregeling.

Hoewel er verscheidene extra bussen of ritten zijn toegevoegd, zullen ook lijnen verdwijnen. In Twente zal onder andere lijn 680 vervallen vanwege lage reizigersaantallen. Reizigers kunnen terugvallen op lijn 80 en lijn 81. Ook verdwijnen er bushaltes in Manderveen vanwege dezelfde reden. De hele dienstregeling is via de website te bekijken.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.