Bestelling BYD-bussen door Keolis voor IJssel-Vecht

Keolis bestelt 259 elektrische bussen voor IJssel-Vecht bij BYD

Meer dan 250 elektrische bussen voor de nieuwe concessie IJssel-Vecht worden geleverd door de Chinese busbouwer BYD. Vervoerder Keolis Nederland heeft bij deze leverancier een bestelling gedaan voor de nieuwe elektrische bussen. Dit zijn 206 stuks van 12 meter, en daarnaast nog enkele midibussen van 8,7 meter en de nieuwe langere versie van 13 meter.

Afgelopen september werd duidelijk dat Keolis de concessie IJssel-Vecht heeft gewonnen, die op 13 december 2020 ingaat. BYD zal de eerste bussen al leveren vanaf komende zomer. De voertuigen worden in de grote steden ingezet, maar zijn volgens de leverancier ook geschikt voor vervoer van stad tot stad vanwege de grotere actieradius.

Positieve ervaring

“Voor Keolis Nederland en de Keolis Group is dit een allesbepalend moment”, vertelt Keolis-directeur Frank Janssen. “Met deze stap dragen we bij aan de ontwikkeling en de expansie van elektromobiliteit over de wereld. Onze keuze voor emissievrij vervoer bevestigt opnieuw dat wij een tastbare bijdrage willen leveren aan de transitie naar duurzaam openbaar vervoer.”

“Wij hebben gekozen voor BYD op grond van onze uitstekende ervaringen met de elektrische bussen van deze leveranciers. De bussen vormen straks een fundamenteel onderdeel van onze vloot. Wij streven elke dag opnieuw naar tevreden klanten en medewerkers. De elektrische bussen van BYD gaan daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Daarbij vertrouwen wij ook op de expertise van BYD als fabrikant bij het ontwikkelen en onderhouden van accutechnologie.”

Sleutelmoment

Het is een forse bestelling voor BYD. De vervoerder leverde ook al bussen aan Keolis in Amersfoort en Almere en er rijden onder andere al jaren bussen van BYD op Schiermonnikoog en op Schiphol. BYD zegt inmiddels meer dan 1.200 elektrische bussen te hebben geleverd in Europa. “Voor BYD in Europa is dit een sleutelmoment”, vertelt managing director Isbrand Ho van BYD Europe.

“Deze order gaat veel verder dan het bouwen en afleveren van 259 elektrische bussen. Hoe belangrijk dat ook is, het allerbelangrijkste voor ons is dat wij samen met Keolis hebben gewerkt aan een totaaloplossing. Het afleveren van een busvloot van deze omvang is alleen mogelijk met optimale samenwerking en een partnerschap voor de lange termijn. Onze relatie met Keolis kan wat dat betreft model staan voor nieuwe samenwerkingsverbanden met andere grote wagenparkbeheerders.”

Concessie

Dit zijn overigens niet alle elektrische bussen die de vervoerder heeft aangeboden voor de concessie. Keolis Nederland won de concessie met een bod voor meer dan 300 elektrische bussen. IJssel-Vecht is een concessie waarvan de grootte gedurende de looptijd zal veranderen. Dit komt omdat de provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel de concessies samen aanbesteden. Lelystad wordt toegevoegd in 2021 en IJsselmond in 2023. Tegelijkertijd zullen delen van de concessie op een later moment gaan behoren tot de concessie Rijn-Waal en Berkel Dinkel.

Lees ook:

Syntus bestelt 9 elektrische bussen voor Amersfoort en Almere

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.