‘Onderhoud en instructie voorkomen uitval bussen en chauffeurs’

Foto: EBLO

Door een goede uitleg te geven over de werking van een bestuurdersstoel en goed onderhoud, wordt uitval van medewerkers en voertuigen voorkomen. Een stoel kan namelijk prima 15 jaar mee, maar dan moet er wel goed mee worden omgegaan. “Je kunt geen bus of tram laten uitvallen, omdat de stoel kapot is”, aldus directeur Evert Mallie van EBLO.

EBLO levert stoelen voor onder andere bussen, trams en treinen. Onlangs organiseerde het bedrijf een informatieve middag voor geïnteresseerden over het belang van de chauffeurs- of bestuurdersstoel in een OV-voertuig. Want dit onderdeel krijgt lang niet altijd voldoende aandacht. Terwijl het kan zorgen voor minder uitval van medewerkers, maar ook voor een betere beschikbaarheid van de vloot.

Reparatie

Daarbij is instructie over het gebruik van de stoel in eerste instantie erg belangrijk. Bij EBLO maken ze het geregeld mee dat delen van de stoel afbreken, omdat er niet goed mee wordt omgegaan. Dat betekent dat de stoel moet worden gerepareerd en dit kan als gevolg hebben dat het voertuig tijdelijk uit de roulatie moet worden genomen.

EBLO hamert dan ook altijd op goede uitleg over het gebruik van de stoel. “Wij willen dat gebruikers goed geïnstrueerd worden over de werking van de stoel.” Dan gaat het niet alleen om de juiste manier van zitten, maar bijvoorbeeld ook over de volgorde die de medewerkers moeten hanteren als ze hun stoel instellen. “Als dat goed gebeurt, hebben vervoerders geen uitval door een verkeerde bediening”, aldus Mallie.

Onderhoud

Een tweede pleidooi van het bedrijf in Zwijndrecht betreft onderhoud. Weliswaar verkoopt EBLO een ‘onderhoudsloze stoel’, maar dit betekent niet dat vervoerders hun handen hier helemaal vanaf kunnen trekken. Er is namelijk wel een mid-life revisie nodig.

Tijdens zo’n revisie worden bijvoorbeeld alle rollende delen in een stoel vervangen, net als de schuimdelen. Daarnaast wordt zo’n stoel eens goed schoon gemaakt, want er belanden allerlei voorwerpen in de stoel. “Je wilt niet weten wat wij soms tegenkomen”, lacht Mallie. “Maar met een mid-life revisie kan een stoel zomaar 15 jaar meegaan.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Onderhoud en instructie voorkomen uitval bussen en chauffeurs’ | OVPro.nl

‘Onderhoud en instructie voorkomen uitval bussen en chauffeurs’

Foto: EBLO

Door een goede uitleg te geven over de werking van een bestuurdersstoel en goed onderhoud, wordt uitval van medewerkers en voertuigen voorkomen. Een stoel kan namelijk prima 15 jaar mee, maar dan moet er wel goed mee worden omgegaan. “Je kunt geen bus of tram laten uitvallen, omdat de stoel kapot is”, aldus directeur Evert Mallie van EBLO.

EBLO levert stoelen voor onder andere bussen, trams en treinen. Onlangs organiseerde het bedrijf een informatieve middag voor geïnteresseerden over het belang van de chauffeurs- of bestuurdersstoel in een OV-voertuig. Want dit onderdeel krijgt lang niet altijd voldoende aandacht. Terwijl het kan zorgen voor minder uitval van medewerkers, maar ook voor een betere beschikbaarheid van de vloot.

Reparatie

Daarbij is instructie over het gebruik van de stoel in eerste instantie erg belangrijk. Bij EBLO maken ze het geregeld mee dat delen van de stoel afbreken, omdat er niet goed mee wordt omgegaan. Dat betekent dat de stoel moet worden gerepareerd en dit kan als gevolg hebben dat het voertuig tijdelijk uit de roulatie moet worden genomen.

EBLO hamert dan ook altijd op goede uitleg over het gebruik van de stoel. “Wij willen dat gebruikers goed geïnstrueerd worden over de werking van de stoel.” Dan gaat het niet alleen om de juiste manier van zitten, maar bijvoorbeeld ook over de volgorde die de medewerkers moeten hanteren als ze hun stoel instellen. “Als dat goed gebeurt, hebben vervoerders geen uitval door een verkeerde bediening”, aldus Mallie.

Onderhoud

Een tweede pleidooi van het bedrijf in Zwijndrecht betreft onderhoud. Weliswaar verkoopt EBLO een ‘onderhoudsloze stoel’, maar dit betekent niet dat vervoerders hun handen hier helemaal vanaf kunnen trekken. Er is namelijk wel een mid-life revisie nodig.

Tijdens zo’n revisie worden bijvoorbeeld alle rollende delen in een stoel vervangen, net als de schuimdelen. Daarnaast wordt zo’n stoel eens goed schoon gemaakt, want er belanden allerlei voorwerpen in de stoel. “Je wilt niet weten wat wij soms tegenkomen”, lacht Mallie. “Maar met een mid-life revisie kan een stoel zomaar 15 jaar meegaan.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.