FlixBus

FlixBus beëindigt pilot met elektrische bus voor lange afstand

De proef in Duitsland waarbij FlixBus een elektrische bus inzet voor het traject Frankfurt-Mannheim wordt stopgezet. De actieradius van de bus is voldoende om de afstand van 115 kilometer tussen de twee steden af te leggen, maar in de praktijk blijkt de bus regelmatig te kampen met technische problemen. 

Dit meldt het Duitse dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung. FlixBus startte vorig jaar met de proef waarbij een elektrische touringcar van het Chinese BYD werd ingezet. Met een bereik van 320 kilometer op een volle accu kon het voertuig prima de afstand afleggen tussen de twee Duitse steden en er waren speciale laadlocaties op het vliegveld van Frankfurt en in Heidelberg. De bus kon daar eenmaal of tweemaal worden opgeladen en ’s nachts lag de bus ook aan de lader.

Andere aandrijfsystemen

Toch blijken de technische problemen nu zo onoverkomelijk dat de proef wordt stopgezet. De mobiliteitsaanbieder wil zich nu richten op de mogelijkheden van brandstofcellen en biogasbussen. Overigens biedt FlixBus al sinds april vorig jaar in Frankrijk een elektrische busverbinding aan tussen La Défense in Parijs en Amiens. Volgens het bedrijf gaat het om een eerste langeafstandsbusverbinding ter wereld die volledig op elektriciteit wordt afgelegd.

Daar wordt een elektrische bus van een andere leverancier gebruikt, namelijk van Yutong. Deze bus is uitgerust met twaalf batterijen en heeft een actieradius van ongeveer 200 kilometer. FlixBus zegt zich vooral te richten op ‘groene’ en dus duurzame mobiliteit. Het bedrijf startte in Duitsland met het aanbieden van langeafstandsvervoer en doet dit inmiddels ook in Nederland en vooral internationaal in Europa. Bovendien biedt het tegenwoordig treinverbindingen aan.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “FlixBus beëindigt pilot met elektrische bus voor lange afstand”

Paul Lamote|09.12.19|12:12

Accutechniek blijft een achilleshiel als veel vermogen is vereist.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FlixBus beëindigt pilot met elektrische bus voor lange afstand | OVPro.nl
FlixBus

FlixBus beëindigt pilot met elektrische bus voor lange afstand

De proef in Duitsland waarbij FlixBus een elektrische bus inzet voor het traject Frankfurt-Mannheim wordt stopgezet. De actieradius van de bus is voldoende om de afstand van 115 kilometer tussen de twee steden af te leggen, maar in de praktijk blijkt de bus regelmatig te kampen met technische problemen. 

Dit meldt het Duitse dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung. FlixBus startte vorig jaar met de proef waarbij een elektrische touringcar van het Chinese BYD werd ingezet. Met een bereik van 320 kilometer op een volle accu kon het voertuig prima de afstand afleggen tussen de twee Duitse steden en er waren speciale laadlocaties op het vliegveld van Frankfurt en in Heidelberg. De bus kon daar eenmaal of tweemaal worden opgeladen en ’s nachts lag de bus ook aan de lader.

Andere aandrijfsystemen

Toch blijken de technische problemen nu zo onoverkomelijk dat de proef wordt stopgezet. De mobiliteitsaanbieder wil zich nu richten op de mogelijkheden van brandstofcellen en biogasbussen. Overigens biedt FlixBus al sinds april vorig jaar in Frankrijk een elektrische busverbinding aan tussen La Défense in Parijs en Amiens. Volgens het bedrijf gaat het om een eerste langeafstandsbusverbinding ter wereld die volledig op elektriciteit wordt afgelegd.

Daar wordt een elektrische bus van een andere leverancier gebruikt, namelijk van Yutong. Deze bus is uitgerust met twaalf batterijen en heeft een actieradius van ongeveer 200 kilometer. FlixBus zegt zich vooral te richten op ‘groene’ en dus duurzame mobiliteit. Het bedrijf startte in Duitsland met het aanbieden van langeafstandsvervoer en doet dit inmiddels ook in Nederland en vooral internationaal in Europa. Bovendien biedt het tegenwoordig treinverbindingen aan.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “FlixBus beëindigt pilot met elektrische bus voor lange afstand”

Paul Lamote|09.12.19|12:12

Accutechniek blijft een achilleshiel als veel vermogen is vereist.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.