Drie vervoerders dingen mee naar concessie Gooi en Vechtstreek

Connexxion-bus
Bron: provincie N-H

Vervoerders Transdev Nederland, EBS en Arriva hebben een bod gedaan op de concessie Gooi en Vechtstreek. De winnaar van de concessie mag het busvervoer verzorgen in de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren. De concessieperiode is van 11 juli 2021 tot 14 december 2030.

Connexxion, onderdeel van Transdev, is momenteel verantwoordelijk voor het vervoer in deze regio. Het is de verwachting dat de provincie Noord-Holland in maart 2020 bekend maakt wie de concessie gegund krijgt. Nu gaat de opdrachtgever alle biedingen beoordelen. “De provincie wil met deze nieuwe concessie de vervoerders stimuleren om niet alleen te kijken naar de gestelde eisen, maar vooral zelf met klantgerichte en innovatieve voorstellen te komen. En zo het openbaar vervoer in de regio te versterken.”

Elektrisch vervoer

Een belangrijke eis is ook in deze concessie het verduurzamen van de bussen. De provincie heeft de ambitie dat uiterlijk aan het einde van de concessie al het vervoer CO2-neutraal uitgevoerd moet worden. Een verduurzaming van het OV is ook iets waar de provincie op inzet in de andere Noord-Hollandse concessie.

Qua netwerk zal in eerste instantie nog niet heel veel veranderen in deze concessie. Dit komt pas in 2022, wanneer de busbaan tussen Huizen en Hilversum wordt opgeleverd. De provincie zet vanaf dat moment in op snelle, gestroomlijnde buslijnen die worden aangevuld met voorzieningen voor de first en last mile. Dit kan bijvoorbeeld met deelfietsen, dorpsauto’s of liften.

Bovendien is er geen garantie dat de vervoerder voor deze modaliteiten verantwoordelijk wordt. “Het kan voor de hand liggen dergelijke alternatieven zoveel mogelijk binnen de concessie te verwezenlijken. Maar dit is geen exclusief recht voor de vervoerder. De provincie kan ook besluiten om aanvullende diensten buiten de OV- concessie vorm te geven. Dit dient de vervoerder te gedogen. Ook als dit als vervanging van bestaande buslijnen dient”, staat in het bestek.

Verlenging concessie

De nieuwe concessie krijgt een duur van 9,5 jaar. Weliswaar start de concessie in de zomer, maar door de aangepaste duur zal de concessie eindigen in december. Op die manier komt de nieuwe startdatum overeen met de gewijzigde dienstregelingen van NS en omringende vervoerders.

Als blijkt dat kleine concessies niet houdbaar zijn, kan dan bovendien besloten worden om de concessie bij elkaar te voegen. Voor verlenging kan ook gekozen worden als dat positief is voor het afschrijven van zero emissie-materieel.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Drie vervoerders dingen mee naar concessie Gooi en Vechtstreek”

kees boer|19.12.19|23:02

Hoe dan ook :het is dieptreurig dat het dorp Ankeveen zelfs niet eens door een buurtbus wordt bediend en dat daarover met geen woord over wordt gerept

Stephan S|10.12.19|20:05

@ Paul: Waarom is het opvallend ? Qbuzz toch ook niet. Het is juist vreemd dat de andere 2 meedingen terwijl ze geen gebied in de buurt hebben.

Paul Lamote|10.12.19|11:43

Opvallend dat Keolis niet heeft ingeschreven.