OV-concessie Amstelland-Meerlanden vijf jaar verlengd

VDL Citea voor Connexxion in AML
Foto: VDL

Connexxion mag tot december 2032 het busvervoer in de concessie Amstelland-Meerlanden (AML) blijven verzorgen. De looptijd van de concessie wordt namelijk met vijf jaar verlengd. Daarmee heeft het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam ingestemd na verzoek van de vervoerder.

Eigenlijk zou de concessie eindigen in 2027, maar door dit besluit is de concessieperiode nu vijftien jaar. Dat is langer dan de meeste busconcessies in Nederland. De opdrachtgever had in het bestek de mogelijkheid tot verlenging opgenomen om het zo aantrekkelijker te maken om gedurende de looptijd over te stappen naar zero emissie-vervoer.

Criteria

Om de concessie te kunnen verlengen, moest de vervoerder wel aan enkele criteria voldoen. Zo moet de vervoerder uiterlijk vijf jaar na aanvang van de concessie in zero-emissiebussen en bijbehorende productiemiddelen investeren. Bovendien moet het vervoer in AML vanaf de start van de concessie in de jaarlijkse OV-Klantenbarometer minimaal met een 7,2 worden gewaardeerd door reizigers.

Bovendien is het belangrijk dat de vervoerder zijn verplichtingen vanaf de start van de concessie in voldoende mate moet zijn nagekomen. Volgens de opdrachtgever heeft Connexxion aan alle vereisten voldaan. In de concessie AML bood de vervoerder aan on meteen bij de start al elektrisch te gaan rijden. Die deadline werd niet gehaald door problemen met de infrastructuur, maar enkele maanden later stroomden er honderd elektrische bussen in.

Inmiddels zijn er ook nieuwe voertuigen besteld. Transdev heeft 130 miljoen euro uitgetrokken voor nieuwe elektrische bussen, die gaan rijden in de regio Amsterdam en Haarlem. Deze bussen hebben een actieradius van 350 kilometer op één volle accu.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.