RET elektrisch

RET neemt elektrische bussen in gebruik

In Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen rijden sinds afgelopen weekend 55 elektrische RET-bussen. Op maandagochtend werden de voertuigen officieel in gebruik genomen. De komende jaren vult RET de transitie naar uitstootvrij OV verder in. Deze operatie moet in 2030 afgerond zijn.

Op het busplatform bij Rotterdam Centraal vond maandagochtend een korte bijeenkomst plaats voor de officiële ingebruikname van de elektrische bussen door RET, de gemeente Rotterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De start van de transitie in de busvloot valt samen met de start van de nieuwe concessie voor het busvervoer in het gebied.

RET-directeur Maurice Unck gaf tijdens de bijeenkomst aan dat het niet ophoudt bij de 55 elektrische bussen. De komende maanden gaan er ook 103 nieuwe dieselhybride bussen rijden. Die zijn ten opzichte van de huidige vloot 40 procent schoner en worden vooral op de wat langere lijnen ingezet. Verder komen er op korte termijn veertig nieuwe dieselbussen bij, die goed zijn voor 20 procent minder uitstoot. In totaal worden er zo in enkele maanden tijd 198 verouderde dieselbussen vervangen.

Nieuwste generatie

“Over twee jaar volgt de volgende batch van vijftig elektrische bussen, en zo zullen er elke twee, drie jaar weer vijftig elektrische bussen bij komen”, zei Unck. “We zijn bewust niet in één keer volledig op uitstootvrije bussen overgegaan. De technologische ontwikkelingen gaan namelijk hard als het om zero emissie-bussen gaat. Als we telkens de nieuwste generatie voertuigen aan onze vloot toevoegen, blijven we voorop lopen op dit gebied. Bovendien zullen de bussen ook steeds voordeliger in aanschaf worden, terwijl ze een groter bereik krijgen.” De nieuwe bussen zijn overigens blauw. Ook alle andere bussen, trams en metro’s van de RET krijgen de komende tijd die kleur, deelde Unck mee.

Schoon en gezond leven

Judith Bokhove, mobiliteitswethouder in Rotterdam, toonde zich enthousiast. “De komst van deze bussen is echt een verrijking voor de stad, want we staan voor een enorme opgave op het gebied van zero emissie. We willen in Rotterdam schoon en gezond leven. Het moet schoner maar we moeten ook mobiel en bereikbaar blijven. Daar dragen deze bussen in sterke mate aan bij.”

Het enthousiasme van Bokhove werd gedeeld door Igor Bal van de MRDH. “Met die grote opgave in het kader van CO2-reductie is dit des te mooier. In alle concessies binnen de Metropoolregio zien we dat er steeds meer bussen met een lagere uitstoot worden ingezet en het is mooi dat dit nu ook in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen gebeurt.” Unck, Bokhove en Bal gaven de introductie van de bussen het laatste zetje door al fietsend op hometrainers het licht in één van de elektrische bussen aan te doen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.