Bus van de Lijn in Mechelen

De Lijn moet zich bewijzen in een internationale studie

De regering van Vlaanderen heeft ingestemd met een studie waarin de prestaties van De Lijn worden vergeleken met die van vervoerders en concessies in het buitenland. Uiteindelijk moet dit bepalen of deze vervoerder zijn monopoliepositie in de Belgische deelstaat behoudt. De resultaten worden bijvoorbeeld vergeleken met het openbaar vervoer in drie Nederlandse provincies. Als De Lijn niet goed uit deze benchmark komt, loopt hij het risico om vervangen te worden door een andere vervoerder.

Dat meldt de Belgische krant De Morgen, nadat het een besluit van de Vlaamse regering heeft kunnen inkijken. Daaruit blijkt dat De Lijn op tien punten wordt beoordeeld, zoals productiviteit, kwaliteit van het reizigersaanbod, de kostendekkingsgraad en het gemiddelde tarief per kilometer.

Vergelijking

Hoewel er in het onderzoek een vergelijking wordt gemaakt met meerdere internationale vervoerders en concessies, heeft de Vlaamse regering vooraf al vastgelegd dat De Lijn de vergelijking moet doorstaan met de Nederlandse concessies Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg en met vervoersmaatschappijen in Schotland en de Verkehrsverbünde in Nordrhein-Westfalen. Volgens Belgische media worden Keolis en Hansea ook opgenomen in de benchmark.

De vervoerder beklemtoont hoe belangrijk het is om ‘appels met appels te vergelijken’. Zo is het openbaar vervoer in Nederland fors duurder dan bij de zuiderburen. In Schotland worden dan weer veel langere afstanden afgelegd in bussen. Daardoor is de kostenefficiëntie daar beduidend hoger dan in Vlaanderen. Met dit soort unieke verschillen zou de regering rekening mee moeten houden in het onderzoek.

Concurrentie

Er wordt al veel langer gesproken over de privatisering van het openbaar vervoer in Vlaanderen. Bijna twee jaar geleden werd besloten dat in de Belgische deelstaat meer ruimte komt voor een vraaggestuurd model, waarbij lokale besturen mee mogen bepalen. De Lijn is in dit nieuwe beleid één van de spelers, omdat er meer concurrentie komt. De uitslag staat overigens zeker nog niet vast; volgens minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) kan De Lijn blijven bestaan ‘als ze haar best doet’.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “De Lijn moet zich bewijzen in een internationale studie”

Pat Rick|13.01.20|16:27

Nederland is geen goed voorbeeld: veel lijnen zijn vervangen door buurtbussen gereden door (gratis) vrijwilligers of helemaal verdwenen, terwijl het geld wel gaat naar managers of de busbedrijven. Dat mag toch niet de benchmark zijn.

Het OV in Belgisch Limburg is vrijwel helemaal verdwenen (maar 3% van het budget) en mensen zijn genoodzaakt om een auto te hebben terwijl we naar een autoloze lifestyle moeten. Maar rechtse partijen zoals VLD en NVA willen dit niet begrijpen

Pat Rick|17.01.20|15:22

Zoals gezegd is Nederland geen goed voorbeeld voor de benchmark: https://www.ovpro.nl/personeel/2020/01/17/provincie-noord-brabant-moet-voorkomen-dat-buslijnen-verdwijnen/

Mensen in Noord-Brabant moeten dus een tweede auto kopen, maar veel reizigers van de Lijn hebben nog niet eens het geld voor een eerste auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.