Ebusco-bus van 18M met cameraysteem (bron: Ebusco)

Nieuwe Connexxion-bussen krijgen camera’s in plaats van spiegels

Vervoerder Connexxion kiest ervoor om 156 nieuwe, elektrische bussen niet meer uit te rusten met normale buitenspiegels, maar met camera’s. Dit moet bijdragen aan extra gemak voor de chauffeur, meer veiligheid en schadereductie. Connexxion is in Nederland de eerste vervoerder die camera’s op deze manier gaat inzetten.

Alle voertuigen krijgen twee HD-camera’s aan de buitenkant en twee schermen in de bus. Het gaat om 156 stuks die Connexxion-moeder Transdev heeft besteld bij busbouwer Ebusco voor de concessies Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond. Deze zullen aan het einde van dit jaar instromen en chauffeurs gaan dan meteen de camera’s gebruiken.

Beeld via monitor

Bij de bussen die Transdev heeft besteld, worden op de buitenkant van de bus camera’s geplaatst en de beelden daarvan worden aan de chauffeur getoond op twee monitors. Het scherm voor de linkerkant is nu bevestigd aan de A-stijl in de bus. Het scherm dat de rechterzijde van het voertuig toont, is meer in het midden bevestigd. Dit zijn posities die beide in het normale zichtveld liggen van de chauffeur. Bij een ander type bus of een andere leverancier kan de positie van deze monitors overigens anders zijn.

Voordat Transdev heeft besloten om niet langer voor spiegels te gaan, is het systeem door een heel team uitvoerig getest. Daar waren ook chauffeurs bij en zij waren direct heel enthousiast. “Ze zeiden meteen dat het zicht bij het camerasysteem beter leek te zijn dan normale spiegels, met name in het donker en bij schemering”, aldus inkoper voertuigen Sumir Faruqi.

Gewenningsperiode

Om te zorgen dat de chauffeurs goed met de camera’s kunnen omgaan, zullen zij wegwijs worden gemaakt met het nieuwe systeem via de eigen Connexxion Academy. Maar tijdens de testen bleek al dat bestuurders nauwelijks aan dit nieuwe systeem hoefden te wennen – ze waren erg positief en konden er onmiddellijk goed mee werken.

De camera heeft twee verschillende kijkhoeken en die zijn zo ingesteld dat de chauffeur nog meer van de omgeving ziet. Zowel het zicht van de normale spiegel als van de breedtespiegel is namelijk breder dan in een normale spiegel. Hierdoor wordt de dode hoek van een bus sterk gereduceerd.

Beter zicht in het donker

Meer veiligheid en het gemak voor medewerkers zijn redenen geweest voor Transdev om te investeren in deze nieuwe techniek. De camera’s verbeteren met name het zicht tijdens schemering en tijdens de avonduren. “Tijdens avonduren is het beeld door de HD-camera nog steeds kraakhelder”, legt Faruqi uit.

Tegelijkertijd is de verwachting dat hierdoor de schade gereduceerd wordt. Faruqi: “Je hebt geen uitstekende armen meer van de spiegels, dus de bus is minder breed. Daardoor is er minder kans op schade aan de bus en minder risico voor de omgeving van de bus.” De voertuigen zullen uitgebreid getest worden voordat ze in de dienstregeling worden opgenomen.

Het is in Nederland nog niet eerder voorgekomen dat busspiegels vervangen worden door camera’s in het openbaar vervoer, maar Faruqi meent dat Transdev niet lang de enige vervoerder zal zijn. “Het begint langzaam te komen. Ik verwacht dat meerdere vervoerders dit snel gaan inzetten.”

Lees ook:

Transdev koopt voor 130 miljoen nieuwe elektrische bussen

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Nieuwe Connexxion-bussen krijgen camera’s in plaats van spiegels”

Halmar Kranenburg|04.02.20|11:05

Hoezo de eerste? De spiegels op de Citadistrams in Rotterdam zijn al sinds de start in 2000 camera’s.

Dolf Heibloem|04.02.20|11:24

Perfecte oplossing als bij een linkerbocht een lantaarnpaal of dergelijke erg dicht op de wegrand staat en in het profiel van de rechterspiegel valt. Straks niet meer hoog opsteken (verwarrend voor andere verkeersdeelnemers) om dergelijke obstakels schadevrij te kunnen passeren. Niet alle ontwerpers van straatprofielen houden daar immers rekening mee (of de bussen worden langer).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe Connexxion-bussen krijgen camera’s in plaats van spiegels | OVPro.nl
Ebusco-bus van 18M met cameraysteem (bron: Ebusco)

Nieuwe Connexxion-bussen krijgen camera’s in plaats van spiegels

Vervoerder Connexxion kiest ervoor om 156 nieuwe, elektrische bussen niet meer uit te rusten met normale buitenspiegels, maar met camera’s. Dit moet bijdragen aan extra gemak voor de chauffeur, meer veiligheid en schadereductie. Connexxion is in Nederland de eerste vervoerder die camera’s op deze manier gaat inzetten.

Alle voertuigen krijgen twee HD-camera’s aan de buitenkant en twee schermen in de bus. Het gaat om 156 stuks die Connexxion-moeder Transdev heeft besteld bij busbouwer Ebusco voor de concessies Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond. Deze zullen aan het einde van dit jaar instromen en chauffeurs gaan dan meteen de camera’s gebruiken.

Beeld via monitor

Bij de bussen die Transdev heeft besteld, worden op de buitenkant van de bus camera’s geplaatst en de beelden daarvan worden aan de chauffeur getoond op twee monitors. Het scherm voor de linkerkant is nu bevestigd aan de A-stijl in de bus. Het scherm dat de rechterzijde van het voertuig toont, is meer in het midden bevestigd. Dit zijn posities die beide in het normale zichtveld liggen van de chauffeur. Bij een ander type bus of een andere leverancier kan de positie van deze monitors overigens anders zijn.

Voordat Transdev heeft besloten om niet langer voor spiegels te gaan, is het systeem door een heel team uitvoerig getest. Daar waren ook chauffeurs bij en zij waren direct heel enthousiast. “Ze zeiden meteen dat het zicht bij het camerasysteem beter leek te zijn dan normale spiegels, met name in het donker en bij schemering”, aldus inkoper voertuigen Sumir Faruqi.

Gewenningsperiode

Om te zorgen dat de chauffeurs goed met de camera’s kunnen omgaan, zullen zij wegwijs worden gemaakt met het nieuwe systeem via de eigen Connexxion Academy. Maar tijdens de testen bleek al dat bestuurders nauwelijks aan dit nieuwe systeem hoefden te wennen – ze waren erg positief en konden er onmiddellijk goed mee werken.

De camera heeft twee verschillende kijkhoeken en die zijn zo ingesteld dat de chauffeur nog meer van de omgeving ziet. Zowel het zicht van de normale spiegel als van de breedtespiegel is namelijk breder dan in een normale spiegel. Hierdoor wordt de dode hoek van een bus sterk gereduceerd.

Beter zicht in het donker

Meer veiligheid en het gemak voor medewerkers zijn redenen geweest voor Transdev om te investeren in deze nieuwe techniek. De camera’s verbeteren met name het zicht tijdens schemering en tijdens de avonduren. “Tijdens avonduren is het beeld door de HD-camera nog steeds kraakhelder”, legt Faruqi uit.

Tegelijkertijd is de verwachting dat hierdoor de schade gereduceerd wordt. Faruqi: “Je hebt geen uitstekende armen meer van de spiegels, dus de bus is minder breed. Daardoor is er minder kans op schade aan de bus en minder risico voor de omgeving van de bus.” De voertuigen zullen uitgebreid getest worden voordat ze in de dienstregeling worden opgenomen.

Het is in Nederland nog niet eerder voorgekomen dat busspiegels vervangen worden door camera’s in het openbaar vervoer, maar Faruqi meent dat Transdev niet lang de enige vervoerder zal zijn. “Het begint langzaam te komen. Ik verwacht dat meerdere vervoerders dit snel gaan inzetten.”

Lees ook:

Transdev koopt voor 130 miljoen nieuwe elektrische bussen

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Nieuwe Connexxion-bussen krijgen camera’s in plaats van spiegels”

Halmar Kranenburg|04.02.20|11:05

Hoezo de eerste? De spiegels op de Citadistrams in Rotterdam zijn al sinds de start in 2000 camera’s.

Dolf Heibloem|04.02.20|11:24

Perfecte oplossing als bij een linkerbocht een lantaarnpaal of dergelijke erg dicht op de wegrand staat en in het profiel van de rechterspiegel valt. Straks niet meer hoog opsteken (verwarrend voor andere verkeersdeelnemers) om dergelijke obstakels schadevrij te kunnen passeren. Niet alle ontwerpers van straatprofielen houden daar immers rekening mee (of de bussen worden langer).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.