Waterstofbus

Flevoland sluit aan bij proef met waterstofbus

De provincie Flevoland gaat deelnemen aan een proef van de provincies Groningen en Friesland om een waterstofbus in te zetten. Hiervoor wordt een bestaande dieselbus omgebouwd. Waterstofbussen zijn bij uitstek geschikt voor langeafstandsvervoer en daarom wordt deze ingezet op de lijn tussen Emmeloord en Groningen.

Dit is een van de langste HOV-lijnen in Nederland. De proef wordt verder gesteund door het OV-bureau Groningen Drenthe. Deze opdrachtgever heeft al twintig waterstofbussen besteld. Bussen met deze aandrijving zijn in deze regio vooral een goed alternatief voor batterij-elektrische voertuigen, vanwege de nabijheid van een waterstoftankstation.

Productie stimuleren

Bij deze proef is doelbewust gekozen om het voertuig in te zetten op de HOV-lijn 315. Want op HOV-lijnen worden vaak touringcars ingezet, zoals ook het geval is bij de buslijn tussen Emmeloord en Groningen. Touringcars op waterstof ontbreken nog in het aanbod voor vervoerders. “Een belangrijke reden voor de pilot is dan ook om busfabrikanten te prikkelen om touringcars op waterstof te gaan produceren. Ook interessant voor het commerciële busvervoer. Zo vergroot de pilot de mogelijkheden om in de toekomst op langere afstanden duurzamer en CO2 neutraler te reizen”, aldus de provincie.

“In Flevoland zijn we grote stappen aan het zetten om het streekvervoer zo duurzaam mogelijk te maken. Hierin werken we onder meer samen met de provincies Gelderland en Overijssel”, stelt de Flevolandse gedeputeerde Jan de Reus. “Door deze samenwerking kunnen we veel meer bereiken, dan door het alleen te doen. De pilot waterstofbus met Groningen en Fryslân is daar ook weer een mooi voorbeeld van.”

Ombouw in Finland

Flevoland is verder te spreken over deze proef, omdat het een mooi voorbeeld is van een circulaire economie. Een bestaande bus krijgt een tweede kans. Het voertuig wordt momenteel omgebouwd in Finland en moet in 2021 en 2022 dagelijks rijden van Emmeloord naar Groningen via Joure en Heerenveen. In totaal kost deze proef 1,2 miljoen euro.

De omgebouwde bus kan dus tanken in Groningen, maar in Flevoland ontbreekt een dergelijk vulpunt. De provincie wil onderzoeken in hoeverre tanken in deze provincie mogelijk is. Het tanken van de waterstofbus kan het draagvlak voor de realisatie van een waterstofvulpunt in de regio Lelystad vergroten en daarmee ook anderen stimuleren om op waterstof te gaan rijden. De provincie Flevoland heeft eerder al de ambitie uitgesproken om waterstof te willen stimuleren, met name in mobiliteit en in de energietransitie.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “Flevoland sluit aan bij proef met waterstofbus”

fred wilgen|11.02.20|14:06

Prima streven, maar plak dan niet de ramen af met die folie. Het kijken door zo’n spikkeltjespatroon geeft beslist geen ” hoogwaardig openbaar vervoer ” gevoel. Als je uitgestapt bent, zie je nog minutenlang die spikkels op je netvlies.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.