Rechter

Onderaannemer TCR is failliet; busvervoer wordt voorlopig nog uitgevoerd

De TCR Group, de personenvervoerder die als onderaannemer busritten verzorgt voor bijvoorbeeld Connexxion en Arriva, is failliet. Vorige week werd uitstel van betaling verleend, maar een definitief faillissement bleek onvermijdelijk. Er zijn inmiddels afspraken gemaakt met de betrokken vervoerders, zodat de dienstregeling kan worden gecontinueerd. De curator noemde eerder dat het bedrijf als gevolg van marktwerking te maken had met te kleine marges. 

Hoewel het vervoer door afspraken niet stil komt te liggen, zal de komende tijd veel onzeker blijven. TCR is op veel plekken in het land als onderaannemer actief, bijvoorbeeld voor Connexxion in de concessies Amstelland-Meerlanden, Zeeland en Noord-Holland Noord en voor Arriva in Noord-Brabant en in Limburg. “Daar leggen wij natuurlijk ook contact mee, of andere vervoerders wellicht werknemers kunnen overnemen”, aldus onderhandelaar Tjeerd Orie van CNV Vakmensen.

Marktwerking

De vakbonden zien het faillissement als een duidelijk signaal van falende marktwerking. “Onder druk van opdrachtgevers, die vaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zijn de marges in het vervoer erg klein. Eigenlijk veel te klein om voldoende vet op de botten te houden. Er hoeft maar iets mis te gaan en je ziet wat er gebeurt. Werknemers en klanten die echt afhankelijk zijn van dit vervoer betalen er nu de prijs voor. Opdrachtgevers, ook overheden, zullen in de spiegel moeten kijken hoe ze omgaan met aanbestedingen. Het kan gewoon niet altijd zo goedkoop”, aldus CNV.

FNV Streekvervoer deelt die mening. “Laten we niet vergeten dat deze situatie is ontstaan als gevolg van de marktwerking”, schrijft de vakbond op Facebook. “Provincies die het toestaan dat ritten worden onderaanbesteed. OV-bedrijven die tegen bodemprijzen deze ritten in de markt zetten om zo hun eerste winst binnen te halen. OV-bedrijven die in handen zijn van buitenlandse bedrijven, die rendement op hun investeringen willen zien. Een door de overheid ingevoerd systeem gericht op winst. Het belang van de reiziger en de werknemers staat allang niet meer voorop.”

Overname

Bij TCR werken circa 1.300 mensen. Die zullen door een garantie van het UWV in ieder geval tot het einde van de opzegtermijn nog betaald worden en zijn gevraagd dus gewoon hun diensten uit te voeren. Daarnaast worden er gesprekken gevoerd met andere partijen die geïnteresseerd kunnen zijn om de werkzaamheden over te nemen en zelfs naar een doorstart.

Curator Jan de Meester vertelt tegen Omroep Zeeland dat in ieder geval één oplossing nodig is, omdat ‘er zo veel mensen bij TCR betrokken zijn, zowel reizigers als chauffeurs’. Inmiddels hebben al verschillende gegadigden zich gemeld. De Meester adviseert medewerkers ook om te blijven werken zolang de salarissen worden doorbetaald, aangezien de kans op een overname bij een voortzetting van de normale dienstverlening het grootst is.

Lees ook:

Onderaannemer voor busvervoerders in zwaar weer

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Onderaannemer TCR is failliet; busvervoer wordt voorlopig nog uitgevoerd”

Gerjan van Oosten|11.02.20|11:22

Hoe vaak moet ik het nog zeggen dat marktwerking niet thuishoort in het OV, de gezondheidszorg en het onderwijs? Als Mark Rutte de geschiedenis GOED had bestudeerd aan de universiteit, had hij kunnen weten dat het voordat de NS bestond al fout ging bij het spoor. Bij marktwerking wordt alleen dat gedaan wat rendabel is, niet wat nodig is.

Rik Spring|11.02.20|13:53

Mmm waarom is het voor mij geen verrassing…
Omdat TCR, en dat zouden de vakbonden moeten weten,geen beste naam had,zeker in hun beginperiode.
Cowboys waren het….

Pat Rick|12.02.20|11:37

@Gerjan van Oosten: liberalisering van het OV is al lang besloten voor Mark Rutte. Van hem kun je niet verwachten dat hij het terug gaat draaien. De PvdA had zich hier sterk voor moeten maken in het vorige kabinet

Jan vd Zanden|14.02.20|22:41

OV door commerciële bedrijven wordt aanzienlijk efficiënter uitgevoerd, dan door de voormalige gemeentelijke en provinciale overheidsbedrijven. Dat is meermaals onderzocht.

Jan vd Zanden|14.02.20|22:43

Bij de NS wordt nog steeds hopeloos omslachtig en inefficiënt gepland. Als dat commercieel zou zijn, zou de NS goedkoper werken en betrouwbaarder. Maar door het weigeren van “het rondje om de kerk” reizen en zwerven machinisten nog steeds op chaotische roosters door het hele land. Waarbij ze een te groot deel van hun werktijd niet werken. En bij een kleine verstoring is door het ubercomplexe rooster herstel een onmogelijke opgave.

Een schande anno 2020!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.