Bussen en treinen, Utrecht Centraal

Rover wil minder verschil in tarieven voor OV

Of een reis per bus, per bus en trein, of alleen per trein wordt afgelegd, zou geen verschil mogen maken in de prijs. Daarom moet onder andere het minimumtarief van NS worden verlaagd en zou niet langer een dubbel basistarief mogen worden gerekend bij een overstap. Daarvoor pleit reizigersorganisatie Rover, die zich eraan stoort dat het vaak meer kost om met verschillende vervoerders te reizen.

De reizigersorganisatie heeft donderdag haar visie gepresenteerd over de tariefintegratie binnen het Nederlandse openbaar vervoer. Want het OV-netwerk moet drempelloos te gebruiken zijn, waarbik de dienstregeling de structuur én het tarief samenhangend zijn. Met name voor reizen tot veertig kilometer ontbreekt het daar nog wel eens aan.

Duurdere kaartjes

Er zijn verschillende voorbeelden van onlogische prijsverschillen. Een treinrit van Delft naar Den Haag Laan van NOI kost 2,80 euro. Maar mocht een reiziger besluiten om halverwege over te stappen op de bus, is hij voor de reis tussen dezelfde twee plaatsen wel 4,00 euro kwijt. En ook zonder overstap kan de ene modaliteit flink duurder zijn, zo blijkt.

Een abonnement voor een dagelijkse busrit tussen Nijmegen Dukenburg naar Arnhem Velperpoort, kost de reiziger 87 euro per maand. Een abonnement met de trein voor hetzelfde traject is 129,15 euro, zo heeft Rover ontdekt. “De reiziger die een deel van deze reis per bus en een deel per trein aflegt, is zelfs nog duurder uit. Als het aan ons ligt, moet een reiziger altijd voor de snelste reis kunnen kiezen zonder extra te betalen wanneer de reis een overstap van de ene op de andere vervoerder omvat.”

Voorstellen

Zonder afbreuk te doen aan de regionale tariefvrijheid die bestaat in het OV, komt Rover met vijf voorstellen die dit soort onlogische verschillen moeten tegengaan. De eerste is dus het afschaffen van het dubbele basistarief bij een overstap tussen twee modaliteiten, zolang dit binnen 35 minuten gebeurt. “Laat het OV zich als één systeem presenteren. Het moet niet uitmaken of je onderweg overstapt en tussen welke vervoermiddelen dat is.”

Met het tweede voorstel wil Rover meer gelijke tarieven creëren voor trein en bus, metro en tram. Want op dit moment is een NS-reis van twee kilometer even duur als die van circa 10 kilometer. “Korte reisafstanden per trein moeten goedkoper. Dan wordt de trein op korte afstanden ook een concurrent voor de auto. De trein kan zo ook een groter aandeel krijgen in het stadsgewestelijke vervoer. Hierdoor kunnen bus-, tram- en metronetwerken worden geoptimaliseerd”, aldus Rover.

Abonnementen

De organisatie pleit daarnaast voor abonnementopties die geldig zijn in alle modaliteiten, met name in vervoersgebieden met veel overstapbewegingen. Dit kan met één abonnement, maar een tweede mogelijkheid is om een aantrekkelijke combinatie te maken van meerdere abonnementen. Een voorbeeld is door trajectkaarten voor de trein te combineren met abonnementen voor aansluitend regionaal vervoer.

Reizigers die gebruikmaken van een eenmalige OV-chipkaart of een trajectabonnement, dienen meer vrijheid te krijgen in hun keuze. Momenteel moeten ze vaak vooraf beslissen welke route ze willen afleggen en dat neemt flexibiliteit weg. “Reizigers die maar met één spoorvervoerder reizen hebben vaak wel de keuze uit meerdere routes zonder dat zij dit merken in het tarief. Vervoerders kunnen de verdeling van de opbrengsten onderling regelen. De verplichte routekeuze moet daarom worden afgeschaft.”

Het laatste voorstel betreft het moment waarop de eerste check-in plaatsvindt. Dit bepaalt namelijk of een reiziger bijvoorbeeld een goedkoper daltarief betaalt. Vervoerders hebben inmiddels gerealiseerd dat veel kortingsabonnementen geldig zijn bij meerdere vervoerders, maar door een tussentijdse overstap in de spitsuren kan dit goedkope tarief vervallen. Rover: “Als je voor de spits incheckt met korting zou deze korting ook als je overstapt in de spits behouden moeten blijven, mits je overstapt binnen de daarvoor gestelde tijd.”

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Rover wil minder verschil in tarieven voor OV”

kees boer|13.02.20|14:05

In Duitsland is er geruime tijd op veel plaatsen een tariefsamenhang de zg. Verbund tarif

John rdam|13.02.20|14:30

Vóór de OV-chipkaart kon je in de stedelijke regio’s met bepaalde sterabonnementen ook de trein nemen. Afgeschaft omdat ieder bedrijf zijn eigen broek moet ophouden.
Dat de trein duurder is dan bus of tram vind ik logisch: kwalitatief beter en sneller.
Logischer zou zijn om de kilometerprijs voor de metro gelijk te maken met de trein, gezien het kwaliteitsverschil. Bij tram en bus is het raar dat je betaalt voor de werkelijke kilometers die het voertuig aflegt, ook al is dat een grote omweg.

John rdam|13.02.20|14:38

Dat NS in het korteafstandsvervoer duurder is dan regionale vervoerbedrijven komt ook door de personeelskosten. De RET vervoert in de metro 600 reizigers met alleen een bestuurder, bij NS moet er altijd een conducteur bij. Zo kan NS nooit op kosten concurreren met de metro, dus wordt reizen op korte afstanden ontmoedigd door hogere tarieven. Alles kan anders, maar dan moet de politiek andere keuzes maken, bijvoorbeeld subsidie op Sprinters van NS. Of NS gaat Sprinters zonder conducteur rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rover wil minder verschil in tarieven voor OV | OVPro.nl
Bussen en treinen, Utrecht Centraal

Rover wil minder verschil in tarieven voor OV

Of een reis per bus, per bus en trein, of alleen per trein wordt afgelegd, zou geen verschil mogen maken in de prijs. Daarom moet onder andere het minimumtarief van NS worden verlaagd en zou niet langer een dubbel basistarief mogen worden gerekend bij een overstap. Daarvoor pleit reizigersorganisatie Rover, die zich eraan stoort dat het vaak meer kost om met verschillende vervoerders te reizen.

De reizigersorganisatie heeft donderdag haar visie gepresenteerd over de tariefintegratie binnen het Nederlandse openbaar vervoer. Want het OV-netwerk moet drempelloos te gebruiken zijn, waarbik de dienstregeling de structuur én het tarief samenhangend zijn. Met name voor reizen tot veertig kilometer ontbreekt het daar nog wel eens aan.

Duurdere kaartjes

Er zijn verschillende voorbeelden van onlogische prijsverschillen. Een treinrit van Delft naar Den Haag Laan van NOI kost 2,80 euro. Maar mocht een reiziger besluiten om halverwege over te stappen op de bus, is hij voor de reis tussen dezelfde twee plaatsen wel 4,00 euro kwijt. En ook zonder overstap kan de ene modaliteit flink duurder zijn, zo blijkt.

Een abonnement voor een dagelijkse busrit tussen Nijmegen Dukenburg naar Arnhem Velperpoort, kost de reiziger 87 euro per maand. Een abonnement met de trein voor hetzelfde traject is 129,15 euro, zo heeft Rover ontdekt. “De reiziger die een deel van deze reis per bus en een deel per trein aflegt, is zelfs nog duurder uit. Als het aan ons ligt, moet een reiziger altijd voor de snelste reis kunnen kiezen zonder extra te betalen wanneer de reis een overstap van de ene op de andere vervoerder omvat.”

Voorstellen

Zonder afbreuk te doen aan de regionale tariefvrijheid die bestaat in het OV, komt Rover met vijf voorstellen die dit soort onlogische verschillen moeten tegengaan. De eerste is dus het afschaffen van het dubbele basistarief bij een overstap tussen twee modaliteiten, zolang dit binnen 35 minuten gebeurt. “Laat het OV zich als één systeem presenteren. Het moet niet uitmaken of je onderweg overstapt en tussen welke vervoermiddelen dat is.”

Met het tweede voorstel wil Rover meer gelijke tarieven creëren voor trein en bus, metro en tram. Want op dit moment is een NS-reis van twee kilometer even duur als die van circa 10 kilometer. “Korte reisafstanden per trein moeten goedkoper. Dan wordt de trein op korte afstanden ook een concurrent voor de auto. De trein kan zo ook een groter aandeel krijgen in het stadsgewestelijke vervoer. Hierdoor kunnen bus-, tram- en metronetwerken worden geoptimaliseerd”, aldus Rover.

Abonnementen

De organisatie pleit daarnaast voor abonnementopties die geldig zijn in alle modaliteiten, met name in vervoersgebieden met veel overstapbewegingen. Dit kan met één abonnement, maar een tweede mogelijkheid is om een aantrekkelijke combinatie te maken van meerdere abonnementen. Een voorbeeld is door trajectkaarten voor de trein te combineren met abonnementen voor aansluitend regionaal vervoer.

Reizigers die gebruikmaken van een eenmalige OV-chipkaart of een trajectabonnement, dienen meer vrijheid te krijgen in hun keuze. Momenteel moeten ze vaak vooraf beslissen welke route ze willen afleggen en dat neemt flexibiliteit weg. “Reizigers die maar met één spoorvervoerder reizen hebben vaak wel de keuze uit meerdere routes zonder dat zij dit merken in het tarief. Vervoerders kunnen de verdeling van de opbrengsten onderling regelen. De verplichte routekeuze moet daarom worden afgeschaft.”

Het laatste voorstel betreft het moment waarop de eerste check-in plaatsvindt. Dit bepaalt namelijk of een reiziger bijvoorbeeld een goedkoper daltarief betaalt. Vervoerders hebben inmiddels gerealiseerd dat veel kortingsabonnementen geldig zijn bij meerdere vervoerders, maar door een tussentijdse overstap in de spitsuren kan dit goedkope tarief vervallen. Rover: “Als je voor de spits incheckt met korting zou deze korting ook als je overstapt in de spits behouden moeten blijven, mits je overstapt binnen de daarvoor gestelde tijd.”

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Rover wil minder verschil in tarieven voor OV”

kees boer|13.02.20|14:05

In Duitsland is er geruime tijd op veel plaatsen een tariefsamenhang de zg. Verbund tarif

John rdam|13.02.20|14:30

Vóór de OV-chipkaart kon je in de stedelijke regio’s met bepaalde sterabonnementen ook de trein nemen. Afgeschaft omdat ieder bedrijf zijn eigen broek moet ophouden.
Dat de trein duurder is dan bus of tram vind ik logisch: kwalitatief beter en sneller.
Logischer zou zijn om de kilometerprijs voor de metro gelijk te maken met de trein, gezien het kwaliteitsverschil. Bij tram en bus is het raar dat je betaalt voor de werkelijke kilometers die het voertuig aflegt, ook al is dat een grote omweg.

John rdam|13.02.20|14:38

Dat NS in het korteafstandsvervoer duurder is dan regionale vervoerbedrijven komt ook door de personeelskosten. De RET vervoert in de metro 600 reizigers met alleen een bestuurder, bij NS moet er altijd een conducteur bij. Zo kan NS nooit op kosten concurreren met de metro, dus wordt reizen op korte afstanden ontmoedigd door hogere tarieven. Alles kan anders, maar dan moet de politiek andere keuzes maken, bijvoorbeeld subsidie op Sprinters van NS. Of NS gaat Sprinters zonder conducteur rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.