OV Ombudsman bezorgd over focus op dikke buslijnen

Steeds meer kleine kernen en woonwijken worden slechter bereikbaar met het OV omdat vervoerders en opdrachtgevers inzetten op de ‘dikke’ buslijnen. Deze twee moeten daarom een goede afweging maken tussen de winst die wordt gemaakt door snelle, gestrekte buslijnen en de gewenste fijnmazigheid van het openbaar vervoer. De OV Ombudsman maakt zich zorgen om de trend dat dunne lijnen verdwijnen. 

Dat staat in de vierde kwartaalrapportage over de laatste drie maanden van 2019. Weliswaar is een groot deel van de reizigers te spreken over dergelijke snelle buslijnen, maar een klein deel van de inwoners van zulke gebieden verliezen daardoor hun mogelijkheid om van het openbaar vervoer gebruik te maken. Dit geldt bijvoorbeeld voor mensen die minder goed ter been zijn en niet in staat zijn om enkele honderden meters te lopen naar een bushalte.

Flex-alternatief

Daarom vraagt de ombudsman of de sector rekening wil houden met de publieke rol van het openbaar vervoer. Hier ligt niet alleen een taak voor de vervoerders, maar ook voor opdrachtgevers. Het beschikbare budget voor het OV kan namelijk de oorzaak zijn van deze trend. Om dikke lijnen nog succesvoller te maken worden regelmatig luxe, nieuwe bussen ingezet, terwijl in de meeste concessies de totale uitgaven niet mogen toenemen. Het gevolg is dan dat gekozen wordt voor het schrappen van buslijnen met een beperkt aantal reizigers.

Vervoerders en overheden krijgen het advies om in ieder geval goed te luisteren naar de reacties die komen vanuit de gemeente, omdat het idee bestaat dat deze sommige groepen nauwelijks of zelfs helemaal niet gehoord worden. “En wordt er gekozen voor een flex-alternatief door de vervoerder en concessieverlener, zorg dan dat dit ook echt een goed alternatief is en dat dit er ook daadwerkelijk komt. Het komt nog wel eens voor dat de realisatie van het alternatief aan derden wordt overgelaten.”

Middagspitskorting

De OV Ombudsman verzamelt klachten van reizigers, wanneer zij er zelf niet uitkomen met een vervoerder. In de laatste drie maanden van 2019 kwamen er in totaal 1.061 klachten binnen en dat is fors meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Veel mensen die contact opnamen met de ombudsman waren boos over het besluit van NS om de middagspitskorting te schrappen in het Voordeelurenabonnement. Hoewel de ombudsman de boosheid begrijpt, kan hij zich ook indenken waarom NS dit besluit heeft genomen. Wel drukt hij NS op het hart goed in de gaten te houden of de maatregel echt leidt tot minder passagiersaanbod in de middagspits.

Een tweede aanbeveling aan NS is om de mogelijkheid terug te brengen om via de email een klacht in te dienen. De landelijke spoorvervoerder ontvangt klachten het liefst via de chat of via de telefoon, omdat ze zo sneller en beter afgewikkeld kunnen worden. Hoewel de ombudsman daar positief over is, blijkt de chat nog niet optimaal te functioneren. “We zijn van mening dat het besluit om het indienen van klachten per e-mail te schrappen, te vroeg is genomen.”

Herhaling aanbevelingen

In deze rapportage grijpt de ombudsman ook zijn kans om verschillende eerdere aanbevelingen nogmaals te herhalen. Het gaat dan bijvoorbeeld om problemen waarin reizigers te veel moeten betalen door problemen bij een overstap tussen vervoerders, reizigers die te snel beboet worden omdat ze per ongeluk verkeerd hebben ingecheckt en problemen bij concessiewisselingen.

De ombudsman meent dat vervoerders én overheden moeten leren van de fouten die gemaakt worden als een concessie overgaat naar een nieuwe vervoerder, zodat overlast voor reizigers zo veel mogelijk voorkomen wordt. “Ook de komende jaren zullen veel OV-concessies een nieuwe vervoerder krijgen. Het OV loket vindt dat zulke wisselingen optimaal moeten worden voorbereid. In de opstartfase gaat het nu te vaak fout met allerlei zaken waarvan de reiziger direct nadeel ondervindt. Overheden en OV-bedrijven hebben daarin een gezamenlijke taak.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

7 reacties op “OV Ombudsman bezorgd over focus op dikke buslijnen”

John Morris|03.03.20|12:41

Bent u op zoek naar een lening om de rekening te betalen, een huis te kopen, enz. U kunt contact met ons opnemen via e-mail jm707279@gmail.com omdat we leningen verstrekken die zo laag zijn als 2% rente, we geven ook lang- en kortlopende leningen waarmee u ook contact kunt opnemen ons via whats app nummer +393924698291 voor meer informatie

Bedankt
Beheer

Cor de Vos|20.02.20|09:21

(sorry, mist nog een stukje) …of niet wordt gezien. De rapportage van de OV-ombudsman maakt duidelijk dat die groep er wel degelijk is en extra wordt getroffen door de huidige ontwikkeling van steeds meer gestrekte lijnen.

Cor de Vos|19.02.20|18:34

Het probleem is dat de verantwoordelijken (opdrachtgevers, maar wellicht ook vervoerkundigen) de insteek hebben dat de bus een alternatief moet zijn voor de auto. En onjuist, die bus dan gaan vergelijken met een auto (zoals sommigen nu zeggen dat de trein internationaal maar hetzelfde moet doen als een vliegtuig). En denken dat die bus alleen dient als voor- en natransport voor de trein, terwijl er een veel meer diverse gebruikersgroep is. Die wordt door de verantwoordelijken niet (h)erkend

Cor de Vos|19.02.20|18:33

Het probleem is dat de verantwoordelijken (opdrachtgevers, maar wellicht ook vervoerkundigen) de insteek hebben dat de bus een alternatief moet zijn voor de auto. En onjuist, die bus dan gaan vergelijken met een auto (zoals sommigen nu zeggen dat de trein internationaal maar hetzelfde moet doen als een vliegtuig). En denken dat die bus alleen dient als voor- en natransport voor de trein, terwijl er een veel diversere gebruikersgroep is. Die wordt door de verantwoordelijken niet (h)erkend

kees boer|18.02.20|15:52

Ik deel de mening van de Ombudsman volledig ,kijk nou eens naar de kern Ankeveen dat totaal niet bediend wordt zelfs ook niet door een buurtbus;de provincie Noord- Holland interesseert daarvoor geen moer ; schandalig ,daarvoor wordt met geen woord over gerept

Jan Klaas|18.02.20|13:49

Dat de overheid slechte eisen stelt, heeft weinig te maken met aanbestedingen.

Dat kan de overheid ook doen als het zelf het OV regelt.

Gerjan van Oosten|18.02.20|11:02

Wie zei er ook al weer dat marktwerking ideaal was? Voor het OV, het onderwijs en de zorg is gebleken dat alleen dat wordt gedaan wat rendabel is, maar niet wat nodig is.