14.500 reizigers kunnen te hoog afgeschreven bedrag ophalen bij RET

Busreizigers die in de afgelopen maanden te veel hebben betaald voor hun busrit bij de RET, kunnen hun geld terughalen. Het gaat in totaal om ongeveer 14.500 reizigers en een totaalbedrag van circa 44.000 euro. De Rotterdamse vervoerder vraagt reizigers om het geld alleen te komen ophalen als zij toch al van plan waren om van het OV gebruik te maken. De resterende reizigers kunnen de restitutie ophalen na de coronacrisis.

Er werd tussen 22 november en 22 maart per ongeluk te veel afgeschreven bij reizigers vanwege fouten in de software van nieuwe incheckapparatuur. Het gebeurde bijvoorbeeld dat de uitcheck mislukte of dat er een te hoge ritprijs werd berekend na het uitchecken. In eerste instantie bleven die fouten onopgemerkt, maar nu heeft de RET maatregelen genomen om alle reizigers te compenseren.

Herhaling

De Rotterdamse vervoerder neemt het hoog op dat reizigers meer moesten betalen voor hun rit dan de bedoeling was. Vooral omdat het afgelopen januari al eens gebeurde. “Voor een bedrijf waar goede service in het DNA zit, is dit pijnlijk. We willen onze reizigers elke dag zo goed als het kan bedienen. Zij moeten dan ook kunnen rekenen op een betrouwbaar systeem. We hebben de fouten in de software inmiddels verholpen en onze testprocedures zijn aangescherpt om herhaling te voorkomen”, vertelt RET-directeur Maurice Unck.

De vervoerder benadrukt het belangrijk te vinden dat alle reizigers hun geld terug krijgen. Tegelijkertijd is het door de coronacrisis niet zo simpelom het geld te gaan ophalen bij een oplaadautomaat. Daarom blijft de restitutie bij de automaat nog zes maanden beschikbaar. Zelfs daarna is het nog mogelijk, want reizigers hebben vijf jaar het recht om hun geld terug te vragen. Na die zes maanden moeten zij daarvoor echter het teruggaveformulier gebruiken.

Bedragen

In totaal bedraagt het te veel geincasseerde bedrag minder dan 1 procent van de totale reizigersinkomsten van het busvervoer en minder dan 0,2 van alle reizigersinkomsten in dezelfde periode. De 44.000 euro is bovendien vergelijkbaar met het bedrag dat door fouten te veel werd afgeschreven tussen 6 en 9 januari. Ook de mensen die daardoor zijn getroffen, kunnen hun geld nog ophalen.

Reizigers die verwachten dat ze meer voor hun rit hebben moeten betalen dan de bedoeling is, moeten enkele vragen beantwoorden. Als zij die vragen positief kunnen beantwoorden, kunnen ze in de transitiegegevens opzoeken of er bedragen zijn die afwijken van de normale ritprijs. Een andere optie is om naar een automaat te gaan en daar te kiezen voor de optie ‘bestelling ophalen’. Als er inderdaad een verkeerd bedrag van de OV-chipkaart is afgeschreven, zal daar een bedrag klaarstaan.

1. Hebt u tussen 22 november 2019 en 22 maart 2020 met een bus van de RET gereisd?
2. Stapte u uit op een eindpunt?
3. Zat er in deze bus nieuwe incheckapparatuur (zie afbeelding bij dit bericht)?
4. Reisde u op saldo (met een OV-chipkaart)?

Lees ook:

Verkeerde bedragen afgeschreven bij deel reizigers RET

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.