40% van nieuwe Europese bussen in 2025 batterij-elektrisch

Ebusco voor Groningen
Foto: Inge

Naar verwachting is in 2025 circa 40 procent van alle nieuwe OV-bussen in Europa batterij-elektrisch. Dat is de conclusie van Interact Analysis, een bedrijf dat zich concentreert op marktonderzoek en zich specifiek bezighoudt met de elektrificatie van bussen en vrachtauto’s.

De afgelopen tijd heeft Interact Analysis verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de ontwikkelingen op het gebied van elektrificatie en de kansen voor batterij-elektrische bussen. Er mag best gesproken worden over een forse versnelling wat betreft de ontwikkeling van de batterijen in de afgelopen jaren, concludeert het onderzoeksbureau. Circa 12 procent van de bussen die in 2019 in Europa zijn geregistreerd, rijdt met een batterij-elektrisch aandrijfsysteem.

Grote batterijen

De verwachting van Interact Analysis is dat vooral bussen met grote batterijen de toekomst hebben. “Op de korte tot middellange termijn zal het gros van de zero emissie-bussen grote batterijpakketten meenemen vanwege de hoge kosten voor brandstofcellen en de momenteel nog onderontwikkelde infrastructuur voor waterstof.” De optie om bussen een kleiner batterijpakket te geven en vaker bij te laden bij een snellader, lijkt voorlopig door de onderzoekers te worden afgeschreven. “Het is dus geen verrassing dat een fabrikant zoals MAN heeft besloten om een batterij-elektrische bus te lanceren zonder de optie voor een pantograaf op het dak.”

In 2019 was het Nederlandse VDL nog de topleverancier voor elektrische voertuigen in Europa. Er werden afgelopen jaar 386 e-bussen door deze fabrikant geregistreerd. Het Chinese BYD staat op de tweede plek met 236 bussen. Nederland staat bovenaan omdat dit land als eerste zo voortvarend aan de slag ging met het elektrificeren van de busvloot.

Toeleveranciers

Hier is echter de verwachting dat Britse busleveranciers binnenkort een inhaalslag gaan maken. Dit omdat de Britse premier Boris Johnson heeft toegezegd de aanschaf van 4.000 elektrische bussen in vijf jaar in Engeland te stimuleren. Daardoor zou het heel snel kunnen gaan, omdat in het Verenigd Koninkrijk op jaarbasis veel meer bussen worden gekocht dan bij ons. In Nederland waren dat in 2019 600 stuks en in het VK 1.700.

Daarmee komt de markt nog steeds niet in de buurt van de aantallen die in China worden gehaald. Toch denken de onderzoekers bij Interact Analyses dat de positie van Chinese toeleveranciers iets zal verminderen. Zo was China in 2018 verantwoordelijk voor 99 procent van alle elektrische bussen die werden geregistreerd, maar dat neemt naar verwachting in 2025 af naar 88 procent.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.