Qliner, Groningen

Proef waterstofbus in Noordelijke provincies van de baan

Er zal in 2021 en 2022 toch geen waterstofbus gaan rijden op de verbinding tussen Groningen en Emmeloord. Hiervoor zou een Qliner worden omgebouwd, maar het ombouwbedrijf is in financieel zwaar weer terecht gekomen. Het OV-bureau Groningen-Drenthe en de provincie Fryslan zijn daarom recentelijk al afgehaakt.

Buslijn 315 tussen Emmeloord en Groningen is één van de langste HOV-lijnen van Nederland en daar wordt momenteel een touringcar op ingezet. Die zou voor deze proef worden omgebouwd, zodat het voertuig op waterstof kan rijden. Op die manier wilden de overheden een impuls geven geven aan duurzaamheid in het OV, maar er was ook bewust gekozen voor een aanpassing aan een bestaande bus om een voorbeeld te geven voor een circulaire economie. Als de tweejarige pilot een succes zou worden, wilden de provincies de waterstofbus vast in de dienstregeling inzetten.

Alternatieven

Vanwege de financiële problemen van het Finse bedrijf dat de ombouw op zich zou nemen, is inmiddels besloten dat doorgaan met dit bedrijf teveel risico’s met zich mee zou brengen. Om de pilot toch doorgang te laten vinden, is door Arriva gekeken naar mogelijke alternatieven. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een ander bedrijf in te zetten, maar dat levert een forse vertraging op.

De pilot zou daardoor circa zes tot negen maanden later starten en dit heeft vanwege de einddatum van de concessie in Friesland betekenen dat de pilotperiode aanzienlijk ingekort wordt. Een ander bedrijf zou bovendien een hoger bedrag voor de ombouw van de bus kunnen vragen.

Te hoge kosten

Omdat de kosten voor dit project bij een kortere pilotperiode niet meer in verhouding staan tot de baten, heeft de provincie Friesland besloten om af te zien van de pilot. Die conclusie wordt bovendien gedeeld door het OV-bureau Groningen Drenthe en zelfs door vervoerder Arriva.

“Gedeputeerde Staten van Flevoland begrijpen de overwegingen, maar betreuren deze afloop. Uit financieel en organisatorisch oogpunt is alleen vanuit Flevoland doorgaan met de pilot geen haalbare kaart.” Daarmee is de proef in deze vorm definitief van tafel.

Waterstofeconomie

Wel benadrukt GS in Flevoland nog steeds interesse te hebben in de ontwikkeling van de waterstofeconomie in de provincie. Daarom blijft de provincie openstaan voor andere bijdrages of ideeën die de verduurzaming van het OV kunnen versnellen. Gedeputeerde Jan Reus stelde namelijk in november nog dat met deze pilot ‘duurzaam reizen met de bus over langere afstanden een stap dichterbij komt’.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.