Rover pleit voor snelbussen tussen Nijmegen en Eindhoven

Rover pleit voor een netwerk van hoogfrequente bussen tussen Eindhoven en Nijmegen. Door deze bussen toegang te geven tot de vluchtstroken van de A50 en A73 worden ze niet gehinderd door congestie en zullen ze aantrekkelijker worden voor reizigers. “Wij zijn ervan overtuigd dat veel automobilisten in de regio voor het OV zullen kiezen als bussen altijd gegarandeerd door kunnen rijden en deze bussen ook gebieden ontsluiten die nu slecht zijn aangesloten op het OV”, aldus de reizigersorganisatie.

Het is één van de plannen die Rover via een brief onder de aandacht heeft gebracht bij de gemeenteraad van Nijmegen en aan het projectteam A50. Met kleine maatregelen kan in de regio een betrouw, frequent en snel busaanbod beschikbaar komen. Volgens de reizigersorganisatie hebben de snelle en hoogfrequente busnetwerken hun succes bewezen in bijvoorbeeld Groningen, Haarlem en Amsterdam.

Vrije busbaan

Rover vraagt in de brief om de extra rijstrook op de A50 niet in te richten als vluchtstrook, maar als vrije busbaan. Er rijden in deze regio al flink wat bussen via de snelwegen, maar die hebben hinder van congestie. Het realiseren van een busbaan geeft echter ruimte voor een heel netwerk van de hoogfrequente bussen op deze corridor, inclusief een snelbus tussen Nijmegen en Veghel. “Door het realiseren van een busbaan bestrijdt u de files, versterkt u de economie en verduurzaamt u de mobiliteit in deze regio.”

Dat zijn niet de enige plannen voor dit gebied om het OV aantrekkelijker te maken. Rover wil ook dat de gemeente in gesprek gaat met de twee provincies over een frequentieverhoging van buslijn 99 van Nijmegen naar Uden. “Deze bus rijdt nu in de brede spits 4 keer per uur”, schrijft de reisorganisatie. “Voor HOV-kwaliteit is het nodig deze frequentie te verhogen naar 6 tot 8 keer per uur in de spits en in de daluren 2 tot 4 keer per uur. Een aantrekkelijker product trekt snel ook de benodigde hoeveelheid reizigers, zo leren soortgelijke projecten elders in het land.”

HOV-as

Daarnaast drukt de reizigersorganisatie de gemeenteraad op het hart om bij aanpassingen aan de Graafseweg eraan te denken dat dit een HOV-as blijft. De gemeente is van plan deze weg te versmallen en ook te kijken naar kansen om te vergroenen en meer ruimte te bieden aan de fiets en dat zou volgens Rover kunnen zonder dat de kwaliteit van het OV wordt aangetast.

Er dient een autoluwe variant onderzocht te worden, waarbij op een deel van de weg voor auto’s éénrichtingsverkeer wordt ingesteld. In die richting kan een aparte busstrook naast de strook voor auto’s komen. In de andere richting blijft één strook beschikbaar alleen voor busverkeer. “Als de Graafseweg wordt versmald zouden de bussen kunnen vastlopen in het overige verkeer.”Tot slot pleit Rover voor verdubbeling van de spoorbrug bij Ravenstein.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “Rover pleit voor snelbussen tussen Nijmegen en Eindhoven”

Paul Lamote|15.05.20|13:35

Ja, dit is echt de tijd om nog eens flink extra geld uit te gaan geven aan overbodige extra capaciteit.

-baxspace-|19.05.20|12:35

Een goed idee juist. De A50 ontlasten. Bizar dat er geen directe (rail-) verbinding bestaat tussen deze 2 steden. Dit pleit juist voor een lokaal railnetwerk in Gelderland en Brabant. Ik had nooit zo’n idee dat het daar druk kan zijn (behalve nu #corona).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.