Waterstofbussen van Keolis presteren goed

De waterstofbussen die vervoerder Keolis inzet sinds 2017 functioneren prima. Door het lage verbruik en de lage onderhoudskosten zijn de gemiddelde kilometerkosten vergelijkbaar met bussen op diesel of aardgas. Dat blijkt uit een evaluatie van de voertuigen door HyMove over de periode september 2018 tot maart 2020.

Keolis begon in 2017 met het rijden van één waterstofbus en in juni 2018 kwam daar een tweede bij. De vervoerder zet deze voertuigen in op stadslijnen in Apeldoorn en op de langere regionale buslijnen naar Zwolle, Harderwijk, Amersfoort, Ede en Barneveld. Ze leggen per dag tussen de 270 en 440 kilometer af, wat haalbaar is met een actieradius van 460 kilometer. “De bussen voldoen prima en wij zien vooral voor de lange afstanden een goede toekomst voor waterstofbussen”, aldus René Nekkers, concessiemanager bij Keolis.

Ervaring

De inzet in de dienstregeling is bedoeld om meer praktijkervaring op te doen met het rijden, tanken en onderhouden van waterstofbussen. In de laatste jaren hebben de brandstofcellen van het bedrijf HyMove getoond betrouwbaar te zijn, met een verbruik van 6,1 kilogram waterstof per 100 kilometer. De bussen zijn 96 procent van de tijd inzetbaar. De gemiddelde kosten per kilometer zijn vergelijkbaar met die van diesel- en aardgasbussen.

Bijna twee jaar na de inzet van de tweede waterstofbus, durft de vervoerder de conclusie te trekken dat de waterstofbussen met de HyMove-brandstofcelsystemen prima te gebruiken zijn in het Nederlandse OV. In tegenstelling tot veel batterij-elektrische bussen is geen aanpassing van de dienstregeling nodig, omdat de actieradius hoog is en de tanktijden kort.

Tankstations

Overigens is beschikbaarheid van waterstof natuurlijk wel noodzakelijk voor een brede inzet van bussen die op deze brandstof rijden. Dat is nog niet zo gemakkelijk, aangezien het aantal waterstoftankstations in Nederland erg beperkt is. Er zijn plannen om dit uit te breiden en verschillende provincies hebben plannen om een impuls te geven aan de waterstofeconomie, maar aan de andere kant vallen ook plannen in het water omdat het te ingewikkeld of te duur blijkt.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.