CEO Pier Eringa van Transdev

Transdev waarschuwt voor verdwijnen arbeidsplaatsen

Verschillende prognoses wijzen uit dat de reizigersaantallen in het openbaar vervoer eind dit jaar nog niet hersteld zijn. Tegelijkertijd houden de toezeggingen van de overheid op 1 januari 2021 op. Dit kan betekenen dat vervoerder Transdev de dienstverlening moet inkrimpen, wat ertoe kan leiden dat er arbeidsplaatsen verdwijnen.

Dat stelt de vervoerder naar aanleiding van een update van Transdev-directeur Pier Eringa aan alle medewerkers. Daarin heeft hij duidelijk gemaakt hoe ingewikkeld de situatie is. Vanaf 1 juli mag iedereen weer reizen met trein, tram, bus en metro, maar dit wordt nog steeds maar door een beperkt aantal reizigers gedaan. Het is bovendien onduidelijk wanneer de aantallen zich weer volledig herstellen.

Scenario’s

Inmiddels zijn voor de korte termijn afspraken gemaakt met het Rijk over een compensatie. Maar in prognoses wordt er al rekening mee gehouden dat lang niet alle reizigers op korte termijn terugkeren of dat Transdev onvoldoende compensatie krijgt. Er worden daarom verschillende scenario’s voorbereid en het leveren van minder dienstverlening behoort hierin ook tot de mogelijkheden.

In een brief aan de medewerkers schrijft de Transdev-topman: “We kunnen niet zoals ‘voor corona’ blijven rijden als de reizigersaantallen en -ritten, en daarmee onze inkomsten, achterblijven. En een lager voorzieningenniveau betekent ook dat we rekening moeten houden met het inkrimpen van het aantal arbeidsplaatsen, in de uitvoering en de ondersteuning.”

Investering zero emissie

Dit is echter een ongewenste situatie. Daarom voert Transdev ook nauw overleg met opdrachtgevers en is ervoor gekozen om juist nu te investeren. Op die manier poogt de vervoerder een grote vermindering van het voorzieningenniveau tegen te gaan. Het bedrijf zet met name in op de transitie naar zero emissie en investeert in batterij-elektrische bussen, waterstofbussen en elektrische taxi’s.

Deze investeringen zijn kapitaalintensief en ze vragen dus om zekerheid voor de toekomst. Hetzelfde geldt voor de continuïteit van de dienstverlening. Maar juist die zekerheid ontbreekt. “Om de dienstregelingen voor 2021 gereed te hebben, moeten er deze zomer al goede afspraken komen tussen Rijk, vervoerregio’s, provincies en vervoerders”, pleit de vervoerder.

Inkomstenverlies

Eringa is niet de enige die waarschuwt voor de gevolgen van de coronacrisis voor de werkgelegenheid in het OV. Tegenover De Telegraaf spreekt Pedro Peters van OV-NL zijn zorgen uit dat banen gaan verdwijnen als er geen compensatie komt. “Onderzoek wijst uit dat we eind dit jaar nog maar maximaal 70 procent van het normale aantal reizigers zullen vervoeren, nu is dat de helft, terwijl de dienstregelingen sinds 1 juli weer op orde zijn. Er blijkt veel weerstand.” Dit zorgt al snel voor een inkomstenverlies van 30 procent, een enorm gat. De vervoerders doen wel alles in hun macht om banenverlies te voorkomen.

Ook Transdev houdt er rekening mee dat het nog wel enkele jaren zal duren om het niveau van ‘voor corona’ te bereiken. Deels omdat reizigers angstig zijn om gebruik te maken van het OV, deels vanwege de blijvende impact van thuiswerken en video-overleggen. Bij Transdev reist op dit moment ongeveer 45 procent van de reizigers ten opzichte van 2019. Het herstel is nog gaande en er zijn plekken waar dit hard gaat. Maar er is nog een lange weg te gaan.

Werkelijkheid

Tegelijkertijd benadrukt Eringa dat de OV-sector niet voor niets was aangemerkt als vitale sector. “Minder collectief vervoer zal ervoor zorgen dat de wegen en steden zullen dichtslibben. Bovendien zullen veel mensen hun baan verliezen. We hopen van harte dat dit scenario niet werkelijkheid wordt. En dat we onze reizigers allemaal en snel weer mogen verwelkomen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.