Bestelling BYD-bussen door Keolis voor IJssel-Vecht

Keolis verliest concessie IJssel-Vecht definitief

De concessie IJssel-Vecht wordt opnieuw aanbesteed. De provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland hebben definitief besloten de gunning aan Keolis in te trekken. Daarmee kiezen de provincies voor de zwaarste straf voor de vervoerder. De concessieverleners nemen het hoog op dat Keolis tijdens het aanbestedingsproces opzettelijk onjuiste informatie heeft verstrekt. “Integer handelen en je aan de regels houden zijn basisprincipes waar niet aan getornd mag worden”, was en blijft het oordeel van de drie. 

Het is de verwachting dat de nieuwe concessie start in december 2022. In de tussentijd wordt door de concessieverleners gewerkt aan een noodconcessie en vervoerder Keolis zal deze rijden. “Dat is het beste voor de continuïteit van het openbaar vervoer. De noodconcessie moet zoveel mogelijk volgens de beoogde nieuwe dienstregeling en met het nieuwe zero-emissie materieel”, aldus de provincies.

In een reactie laat Keolis weten het besluit te respecteren, maar de komende dagen te gaan gebruiken om de gevolgen te bestuderen. De vervoerder zal nog wel enige tijd het busvervoer op zich nemen tijdens de noodconcessie, waarbij de provincies hebben aangegeven zo veel mogelijk te willen aansluiten bij de dienstregeling die voor de nieuwe concessie al in voorbereiding was, met daarbij de inzet van de nieuwe zero emissie-bussen. “De provincies geven aan hierdoor verantwoord om te gaan met de belangen van het personeel en duurzaam om te gaan met het materieel”, aldus Keolis.

Veel zorgen

De provincies maakten begin juli bekend de gunning te willen intrekken. In de afgelopen weken zorgde dit besluit er al voor dat verschillende partijen rondom de vervoerder aan de bel trokken, omdat zij bezorgd waren over het besluit van de drie concessieverleners. Het personeel haalde handtekeningen op en ging hiermee richting de provincies en FNV ging het gesprek aan met Overijssel, Flevoland en Gelderland. Rover waarschuwde dat de reiziger waarschijnlijk de dupe zou worden van dit besluit.

Ook Keolis zelf benoemde enkele negatieve gevolgen van het voornemen in de zienswijze. De vervoerder erkende dat er zaken fout waren gegaan omdat er frauduleuze afspraken waren gemaakt, maar benadrukte tegelijkertijd dat er maatregelen zijn genomen. Directeur Frank Janssen noemde het besluit van de drie provincies ook een ‘te zware straf’. Dit heeft allemaal niet mogen baten. “De zienswijze van Keolis op het voorgenomen besluit heeft geen doorslaggevende nieuwe informatie opgeleverd”, oordelen de concessieverleners.

Reiziger

Gelderland, Flevoland en Overijssel benadrukken ondanks de zorgen van Rover, Keolis en het personeel dat de reiziger voorop staat en dat er daarom hard wordt gewerkt aan noodmaatregelen om het busvervoer vanaf december 2020 gewoon normaal te laten doorgaan. Daarom wordt met Keolis overlegd over de inrichting van de noodconcessie. “Voor de reizigers, personeel én milieu is het de beste oplossing om de noodconcessie door Keolis te laten uitvoeren. Zo voorkomen we ook kapitaalvernietiging en gaan we zorgvuldig om met publiek geld.”

De concessie IJssel-Vecht gaf Keolis het recht om het busvervoer te verzorgen in delen van Overijssel, Gelderland en Flevoland; voor de Veluwe en Midden Overijssel vanaf 13 december 2020, voor Lelystad per 4 september 2021 en voor IJsselmond vanaf 10 december 2023. De provincies betalen 900 miljoen euro voor deze concessie.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

3 reacties op “Keolis verliest concessie IJssel-Vecht definitief”

Wiebe Goossen|04.08.20|20:50

Tja, dit kon niet uitblijven… Nu maar hopen dat bij de volgende ‘gunning’ er voldoende controle op de biedingen wordt uitgeoefend….

Kosse Jonker|10.08.20|00:11

Dan nu ook graag bussen van de Nederlandse VDL-groep!

spring 0509|12.08.20|16:03

@Kosse Jonker

De VDL bussen die zijn niet geschikt voor deze conssesie, zal het even uitleggen
De BYD bussen hebben een groter bereik(accu) ongeveer 2 x zoveel als de VDL.
VDL bussen zijn duurder, en bovendien heb je een laadinfrastructuur op de lijnen nodig voor de VDL bussen dus dat zijn ook meerkosten.
U hoeft geen medelijden te hebben met VDL
Op dit moment rijden er 770 electrische bussen in Nederland,waarvan er 486 geleverd zijn door VDL….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.